حضور روحانیت در جبهه ها باعث قوت قلب سربازان شد.


ساعت: 10:48
تاریخ انتشار: 1380/02/14
کد خبر: 1839465

رهبر عقیدتی و سیاسی امام حسین (ع) در دوران دفاع مقدس با بیان اینکه حضور روحانیون در جبهه ها باعث قوت قلب سربازان می شود، گفت: آنها تشویق شدند که به میدان بروند و از عزت کشور دفاع کنند. سیستم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ به مناسبت پنجاه و نودمین کنگره شهدای روحانی اصفهان با حضور حجت الاسلام دکتر علی علی محمدی که در دوران دفاع مقدس دانشجوی عمومی لشکر، گروهان، فرمانده گردان، رئیس محور عملیاتی و جانشینی نجف اشرف و جانشینی بود. رهبر عقیدتی سیاسی امام حسین (ع). در دوران دفاع مقدس و شخصیت برجسته لشکر امام حسین (ع) در دوران دفاع مقدس که در حال حاضر استاد دانشگاه است به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید.


صاحب نیوز: نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس و پیروزی آن چه بود و چه خدماتی انجام داد؟


حجت‌الاسلام علی محمدی: بدون اغراق می توان گفت که روحانیت و طلاب و سایر مردم در عرصه های دفاعی جهان و در سطوح مختلف پشتیبانی، فرهنگی، فرماندهی و نظامی در تمامی عرصه ها حضور چشمگیری داشتند، لذا طبق آمار روحانیت و دانش‌آموزان در مقاطعی از شهدای سایر اقشار بیشتر هستند، او در دوران دفاع مقدس است.

به عنوان فردی که شاهد زحمات روحانیت در دوران دفاع مقدس بودم، باید بگویم که روحانیت از جهات مختلف در حضورشان بسیار مؤثر و مهم بودند، زیرا زمانی که روحانی می آمد و چون از جایگاه علمی بالایی برخوردار بود، دارای یک دل قوی برای فرماندهان.و خود را رزمنده می دانستند و کارشان را عمل صالح می دانستند یعنی از روحانیت مشروعیت می گرفتند.

روحانیت در کنار فرماندهان و رزمندگان آنان را با اخلاق، عقاید و مسائل سیاسی اسلامی آشنا کردند، روحانیونی چون شهید مصطفی ردانی پور و بسیاری از روحانیون و علمای دیگر که در ارتش و یگان ها بوده اند، با روحیه ای بسیار عرفانی تربیت شدند. روحیه با اخلاق دینی و در نبردها و جنگها این نقش را بچه ها و فرماندهان و سربازان دنبال می کردند روحانیت هم از آنها پیروی می کردند یادم نیست ما بالغ بر 100 روحانی عام داشتیم این علاوه بر طلبه هایی بود که در مدرسه بودند. واحدهای رزمی


* روحانیت با چه حمایتی از این حرکت ها حمایت کرد؟

روحانیت را از حوزه های علمیه گرفته بودند و حوزه های علمیه در رأس آن قدرت تقلید داشتند، یعنی مشروعیت کار را از مرجعیت می گرفتند، بنابراین وقتی علمای بزرگ حوزه های علمیه سراسر کشور معتقد به دفاع و اعتقاد بودند. مشروعیت جنگ، امام خمینی(ره) به او صلوات بدهد و ببخشد) آنجا بود، این باعث شد یک مسلمان وظیفه شناس به میدان برود و مجدانه از او دفاع کند، یادم نیست، ما از بدهی جلوتر از جان خود محرومیم. بیا بریم. گفت اگر امام اجازه دهد بیایم چه می گویم؟ وی گفت: از نماینده امام می خواهیم که به امام اطلاع دهد و اتفاقاً به امام گفتند عده ای از طلاب می خواهند به حوزه برگردند و دنبال کار و ادامه تحصیل هستند، نظر شما چیست؟ امام فرموده بودند الان جبهه را بفهمید، روحانیت با این عزم و این قدرت فکری و اعتقادی در جبهه ها حضور داشتند و رزمندگان دنبال می کردند. اما آنها هم مثل بقیه کار خود را در سطوح مختلف انجام دادند.


* برگزاری کنگره های شهدای دانشجو و روحانی چه تاثیری دارد؟

به نظر من یکی از مواردی که در دوران دفاع مقدس و به خصوص بعد از جنگ متوقف شد و مورد غفلت قرار گرفت این است که مردم نمی دانند حضور روحانیت و طلاب در جنگ چقدر موثر بوده است، می تواند برای مردم بسیار مفید باشد. مخصوصاً اگر زندگینامه، وضعیت علمی، اجتماعی و عرفانی طلاب و روحانیون از بین رفته را بگویید، زیرا می تواند برای مردم بسیار مفید باشد.

روحانیت از همان ابتدا در خط مقدم این انقلاب بوده است و یکی از مهمترین لحظات کشور ما دوران هشت سال دفاع مقدس بود که کشور در آستانه سقوط و در آستانه سقوط قرار داشت. و جلو رفت. اکنون نمایش عکس ها و بیوگرافی آنها می تواند منشأ برکات بسیاری برای کشور باشد

استان اصفهان نزدیک به 600 روحانی و طلبه را تقدیم شهدا کرده است، این تعداد شهداست، اساتید دانشگاه، بسیاری در سراسر کشور از جمله استان اصفهان مدارج اجتهادی را گذرانده اند، روحانیت متناسب با جمعیت نیست و این نکته بسیار مهمی است


* پیام خیل عظیم شهدای روحانی چیست و چه مضمونی دارد؟

از منظرهای مختلف می توان تحلیل کرد که مسئله ولایت فقیه در رأس این نظام، مسئله ولی فقیه و مرجع تقلید است، صدام که باعث شد مردم ما از این سرزمین دفاع کنند و آب با چنگال و دندان، زیرا هیچ نقطه ای در تاریخ این کشور وجود ندارد که مردم هشت سال از آن دفاع کرده باشند. نگذارید هیچ نقطه ای از این کشور به دست متجاوزان بیفتد و این افتخار جاودانه انقلاب اسلامی است. در رأس این ماجرا روحانیت است و اینها درس هایی است که مردم از روحانیت می توانند بیاموزند و به ما برسند. روحانیون اینطور بودند. یا میثمی که از چهره های شاخص روحانیت استان اصفهان است. اینها واقعا بودند. حفظ عزت کشور و نظام.


* اگر خاطره ای از هم سن و سالان شهید ردانی پور یا میثمی دارید برایمان بگویید

خاطرات زیادی از این عزیزان دارم آنچه در اینجا و به همین مناسبت می توانم به آن اشاره کنم دو خاطره کوتاه از این دو شهید بزرگوار است. در عملیات والفجر مقدماتی در کنار شهید ردانی پور بودم، آن موقع مقر سپاه 3 بود و عملیات در نقطه سختی در منطقه فکه انجام شد، خونش با نیروهای رها شده در میدان مین می جوشید. در آن زمان برادرم هم جزو کسانی بود که در میدان مین ماندند و بعد ناپدید شدند، بعد از حدود 10 سال بالاخره جسد پاکشان شناسایی و پیدا شد، دستم را گرفت و گفت چرا بلافاصله ایستادیم، هر کدام آرپی جی برداشتیم. و حتی از خط مقدم جلوتر رفتیم و آشکارا در مقابل دشمن ایستادیم؟ما باعث شدیم که بسیاری از رزمندگان خونشان را بجوشانند و از خود دفاع کنند و از هلیکوپترهای عراقی فرار کنند و این مهم بود.

یا از شهید میثمی بگو که شهید میثمی الگوی اخلاقی بسیار بسیار مهمی برای رزمندگان بود، شما نماینده امام در قرارگاه کربلا هستید، چرا اینطور راه می روید، برگردید، مثل بقیه بسیجیان ، سوار اتوبوس می شوم و به مرخصی می روم و بعد برمی گردم که این توجه روحانیت به استفاده از بیت المال است، اینطور رفتار کردند. امیدواریم خداوند سرنوشت ما را به خوبی تمام کند و بتوانیم با شهدا محشور شویم.


*روحانیت امروز چگونه می تواند ارتباط خود را با جامعه در حل مشکلات و مشکلات حفظ کند و در عرصه خدمت رسانی به مردم پرچمدار باشد؟

به نظر من ما نیاز به بصیرت داریم، دشمنان ما در تبلیغ علیه نظام و انقلاب ما و به خصوص روحانیت بسیار فعال هستند، بخشی از اینها در فضای مجازی دیده می شود و دین و خدا و پیامبر را راه انداختند و دارند می جنگند. طبیعتاً مردم از این فضای دشمن متاثر می شوند، اما من معتقدم اگر روحانیت بتواند رسالت خود را به خوبی انجام دهد، اولین هدفش باید بصیرت و بصیرت دادن به مردم باشد، شناخت زمان، مکان و جایگاه نظام و کشور خوب باشد و بتوانیم آنها را به افراد خوب منتقل کنیم تا مردم این نظام را حفظ کنند و به نظر من پیروی و همراهی با مقام معظم رهبری در سخنان مقام معظم رهبری بسیار بسیار مؤثر است. به ارشاد توجه کنید و روی مسئله روحانیت تمرکز کنید

رهبر معظم انقلاب با اینکه حدود 80 سال سن دارند و اندی در جوانی کاملاً در تمام شئونات کشوری، سیاسی، جهانی و منطقه ای مسلط هستند. خیلی بهتر است که فعالیت اجرایی را رها کنیم و مسئولیت هدایت و ارشاد مردم را بر عهده بگیریم، کار اجرایی افراد راضی و ناراضی دیگر را می خواهد یا ندارد و این آفت بزرگی برای روحانیت است، بهتر است این کار انجام نشود. توجه کنید و در ساده زیستی به توصیه های امام و رهبر معظم انقلاب عمل کنید.

با اینکه مدرس دانشگاه هستم، بالاخره می‌توانم مثل سایر اساتید دانشگاه باشم، اما به خدا شهادت داده‌ام که در هنگام استفاده از ماشین و لباس‌هایم مدام به خود و خانواده‌ام یادآوری می‌کنم و خدای ناکرده توصیه می‌کنم این باشد. بر ضد غیرت و روحانیت انجام نمی شود اگر رعایت شود مردم می بینند که در همه زندگی ها مردم می توانند روحانیت را ببینند وقتی ساده زندگی کنند تبلیغات دشمنان کارساز نیست و حتی آن را خنثی می کند زیرا کوچکترین تجمل هم خطرناک است. برای روحانیت و برای جامعه مضر است.


روحانیت با همه فعالیت های خود همیشه خاری در چشم دشمنان است و آنچنان کینه توزی نسبت به آنها دارد که خنجر خونینشان در اعماق حرم مطهر امام رضا (ع) فرو می رود و به روحانی ظلم می کند و برای روحانیت تلاش می کند. ایجاد خلا این شکاف را پر کنید؟

روحانیت همیشه در خدمت مردم و در کنار مردم بوده و نقش خود را به خوبی ایفا کرده است و البته معتقدم دشمن هر روز به دنبال افزایش شکاف بین مردم و روحانیت است که برگزاری چنین کنگره هایی می تواند تبلیغات دشمنان را خنثی کند. در برابر روحانیت بسیار موثر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید