حضور سرپرست ریاست جمهوری در انتخابات هشتم تیرماه منع قانونی ندارد

معاون حقوقی رئیس جمهور در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری موج؛

معاون حقوقی رئیس جمهور کشورمان گفت: در سی و هفتمین ماه قانون انتخابات به صراحت اشاره شده است که افرادی که در جریان برگزاری انتخابات مسئول مستقیم نظارت و اجرا هستند از شرکت در انتخابات منع شده اند. . عرصه با این حال، رئیس جمهور مستقر یا مستقر مشمول این ممنوعیت نیست.



«محمد دهقان»؛ معاون حقوقی رئیس جمهور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، چه از نظر حقوقی برگزارکنندگان انتخابات نذیر محمد محبر سرپرست ریاست جمهوری کشورمان با ممنوعیت قانونی شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آیا در 17 تیر با هم روبرو می شوند یا خیر؟ وی گفت: بر اساس اصل 131 قانون اساسی کشورمان، رؤسای سه قوه (در شرایط کنونی: رئیس قوه مجریه و روسای قوه مقننه و قضائیه) باید ترتیبی دهند که رئیس جمهور جدید انتخاب شود. ظرف 50 روز در واقع در شرایط خاصی مانند شرایطی که کشور ما پس از شهادت رئیس جمهور فقید آیت الله ابراهیم رئیسی با آن مواجه است، نقش آنها به شرح زیر است. اما اینکه چه ترتیبی باید انجام دهند، قانون به صراحت به آن اشاره نکرده است.

وی افزود: قوانین مربوط به حوزه های نظارتی و انتظامی در کشور ما هر روز که می گذرد قوی تر و منسجم تر می شود. مهمترین کاری که باید انجام دهیم و موضوعی که باید به آن توجه کنیم این است که آیا قوانین جاری در مورد وزارت کشور به عنوان دستگاه اجرایی انتخابات و شورای نگهبان به عنوان ناظر و سایر موارد مرتبط 50 روز دیگر وقت رئیس جمهور است. اگر یک نفر جدید انتخاب شود، این اتفاق می افتد یا خیر؟ خوشبختانه با جلساتی که بین شورای نگهبان و وزارت کشور صورت گرفت و بنده به عنوان معاون حقوقی رئیس جمهور در آن حضور داشتم، مشخص شد که نیازی به اصلاحات قانونی نداریم.

محمد دهقان خاطرنشان کرد: این بدان معناست که آنچه در قوانین موجود برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمده است کاملاً صحیح است تا ظرف 50 روز زمینه های لازم برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فراهم شود. از این رو سران قوا تاکنون نیازی به تغییر مصوبه ای نداشته اند و صرفاً نگاهی اجمالی به اوضاع دارند و جلساتی را برای دریافت گزارش های شورای نگهبان و وزارت کشور تشکیل داده و به آنها اطمینان داده اند که به آنها تا 50 روز فرصت داده شده تا انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کنند. بنابراین منعی برای ایفای نقش در سایر حوزه ها ندارند و در قانون انتخابات نیز آمده است که کسانی که مستقیماً در برگزاری و نظارت بر انتخابات نقش دارند، نباید در انتخابات شرکت کنند و نامزد شوند.

دهکان گفت: بر اساس نظر شورای نگهبان تنها اعضای این شورا، شوراهای نظارت، وزیر کشور و شوراهای اجرایی با منع جدی از حضور به عنوان نامزد در انتخابات مواجه هستند. در صورتی که قبل از ثبت نام انصراف داده باشند می توانند نامزد شوند.

معاون حقوقی رئیس جمهور تصریح کرد: در واقع کاندیداتوری آنها مانعی ندارد و منوط به استعفا است. این در حالی است که سایر مسئولان کشور به دلیل نداشتن مسئولیت مستقیم اجرایی و نظارتی در انتخابات، منعی برای ثبت نام در انتخابات ندارند. در سی و هفتمین ماه قانون انتخابات به صراحت اشاره شده است که اشخاصی که مسئولیت مستقیم نظارت و اجرا در جریان برگزاری انتخابات را بر عهده دارند از حضور در عرصه انتخابات منع شده اند. فرض کنید رئیس جمهور فعلی بخواهد برای دومین دوره ریاست قوه مجریه شرکت کند و وزیر کشور زیر نظر او کار کند اما منعی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری نداشته باشد.

در شرایط کنونی 3 نفری که رؤسای سه قوه در کاشرومان هستند نیز اشراف بر اوضاع دارند اما مستقیماً در اجرا و نظارت فعال نیستند.


آیا این خبر مفید بود؟




خدمات سئو برای وب سایت ها