حضور مشروط دو بازیکن جنجالی در استقلال

این روزها ماجرای سیاوش یزدانی سرباز و محمدحسین مرادمند دو بازیکن استقلال سروصدا به پا کرده است. طبق قانون و استعلام های انجام شده این دو بازیکن سرباز محسوب می شوند و قرار بود از ابتدای اسفندماه در قسمت رسمی حضور پیدا کنند اما کارکنان استقلال با اشاره به حضور آنها در تلاش هستند از قانون سرباز قهرمان استفاده کنند. سواری در اردوی تیم ملی و شرایط فراهم شده، خدمت سربازی این دو بازیکن را به تعویق بیندازند و یا طبق قانون سرباز قهرمان بتوانند مشکل سربازی آنها را بدون خروج از تیم حل کنند. در همین راستا رسول باختر وکیل ورزشی به سوالات خبرآنلاین درباره قانون سرباز قهرمان و شرایط بازیکنان استقلال پاسخ داد.

ابتدا مروری کوتاه بر قانون سرباز قهرمان، زمان تصویب و شرایط آن ارائه دهید.

قانون سرباز قهرمان در سال 1976 تصویب شد که شامل امتیازاتی به سربازانی بود که در سطح ملی مورد تجلیل قرار گرفتند. نکته مهم در این قانون این بود که ابتدا گفتند کسانی که قهرمانی المپیک و جهان دارند امتیاز معافیت بگیرند. سپس در مورد کسانی که لباس ملی می پوشیدند، حکمی صادر شد و امتیازاتی به این افراد داده شد. چون بازیکنی که اگر به خدمت سربازی برود و دو سال دیگر برگردد دیگر بازیکن ثابت نیست و به آنها تذکر داده شده که ملی پوشان در باشگاه های نظامی یا در فدراسیون کار می کنند. و وزارت ورزش برخی از ورزش ها انفرادی هستند که می توان در آن ها به طور همزمان کار کرد و به بازی ادامه داد اما برخی از ورزش ها مانند فوتبال گروهی هستند و نمی توان از تیم خارج شد. بنابراین یک تیم نظامی تعیین کردند و گفتند به آنها بازیکنان نظامی می دهند. در مورد فوتبال هم همینطور است و چون نمی توانیم قهرمان فوتبال جهان و المپیک شویم، بحث آزادی مطرح نیست. لذا برای بازیکنان و اعضای تیم ملی اعم از کادرفنی، بازیکنان، ماساژورها و … این نظر لحاظ می شود.

سوالی که در این مدت مطرح شد این بود که آیا بازیکنی که از قاعده سرباز قهرمان به عنوان بازیکن ملی استفاده می کند باید در زمین حضور می داشت یا فقط حضور در لیست کافی است؟

قوانین می گوید که باید در تیم های ملی شرکت کرد. این بدان معناست که هرکسی که بازی کرده، نیمکت نشین بوده و یا حتی نیمکت نشین نشده باشد اما نامش در لیست باشد نیز شامل می شود.

استفاده از این قانون چقدر طول می کشد؟ آیا یک بازیکن فقط با یک بار دعوت به تیم ملی می تواند از این قانون استفاده کند؟

خیر؛ تا زمانی که یک نفر در تیم ملی حضور دارد مشمول این قانون می شود. مثلا بازیکنی که در نیمه اول سال 99 ملی پوش بوده به این معنا نیست که همیشه در تیم ملی حضور داشته باشد اما در این مدت از 6 ماه اول سال که عضویت داشته می تواند استفاده کند. این قانون بخور، نمی توان از امتیاز سرباز قهرمان استفاده کرد.

حالا شرط مرادمند ملی پوش شدن است اما برخی معتقدند در زمان برانکو هم امیدهای آلیشیا همین بود اما او به اردو رفت.

نکته قابل توجه این بحث این است که بازیکنان وقتی سرباز می شوند می توانند در تیم نظامی بازی کنند. آن موقع تراکتور می توانست سهمیه سربازی را بگیرد اما الان نه. چون آن موقع ستاد کل برایش سهمیه تعیین کرده بود و باشگاه نظامی بود. مهمتر از آن اینکه اگر بازیکنی بخواهد به تیم غیرنظامی بپیوندد باید دارای مجوز از ستاد کل نیروهای مسلح و در عین حال دارای شغل و سمت در فدراسیون یا وزارت ورزش و عضویت در این تیم باشد. باشگاه مدنی عضو باشگاه شما که سهمیه سربازی ندارد خدمت محسوب نمی شود.

خیلی ها مشکل بازیکنان استقلال را با پرونده مهرداد پولادی مقایسه می کنند و البته عده ای هم می گویند چون نام او در لیست متهمان جعل کارت آزادی است، وضعیت او فرق می کند.

در مورد پولادی، من نمی‌دانم این سؤال ثابت شده است یا خیر. اما اگر بازیکن جعل کرده باشد جداست و وقتی جعل وجود داشته باشد اگر محکوم نباشد باید بیاید و مراحل را طی کند. در واقع باید به تیمی که سرباز می گیرد می رفت و سهمیه هم وجود داشت اما خودش ترجیح داد از این فضا استفاده نکند و در تیمی که سرباز می گیرد بازی نکند. او به قطر رفت و فکر می کنم این تصمیم شخصی خودش بود که این مسیر را انتخاب کرد اما در آن زمان می توانست این کار را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید