حفاری دستگاه های نظارتی چه زمانی در برابر توقف قیمت ها / توقف افزایش قیمت است؟!


ساعت: 10:00
تاریخ انتشار: 1301/03/17
کد خبر: 1844104

به گفته دولت، در جمع بندی افزایش قیمت تنها چهار محصول لبنی، روغن، مرغ و تخم مرغ و آرد و آرد غیر از نان مصرفی انسان، افزایش قیمت گسترده شده و همه بخش ها را تحت الشعاع قرار داده و عملا شاهد افزایش قیمت بوده است. او نتوانست این افزایش ها را دور بزند و باید پذیرفت که شکسته بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ یکی از ویژگی های سرمایه داری و منفعت گرایی توانایی افزایش سود سرمایه و تضعیف اخلاق و اخلاق است، ناظران به هر دلیلی قادر به نظارت موثر و مهار سودجویان نیستند.

سوار شدن بر موج تغییر شرایط یکی از ترفندهایی است که برای سود بیشتر در چرخه فروش شکل می گیرد. در پی تغییرات اخیر یارانه ها، شاهد افزایش قیمت برخی کالاها به غیر از کالاهای مشمول طرح تغییر قیمت هستیم و نمی توان قیمت خاصی برای محصولات غذایی در بازار در نظر گرفت. با توجه به شرایط کنونی، اگر به سوپرمارکت‌ها به‌عنوان نزدیک‌ترین حلقه به مشتری در زنجیره خرده‌فروشی نگاه کنیم، می‌توانیم واقعیت‌های این اقدام را عینی‌تر درک کنیم.

قیمت ها تعجب آور است
یکی از فروشندگان به خبرنگار ما گفت: قیمت ها به قدری متغیر است که ما توان خرید کالا را نداریم.

وی افزود: چند روز پیش دو نوع کیک آوردم هر دو با افزایش قیمت. کیک صبحانه که قبلا 9000 تن بود الان 12000 تن است، این 3000 تن بود، الان 7000 تن شده است.

وی با اشاره به افزایش بی حساب و کتاب قیمت ها می گوید: برای سفارش پفک هم تماس گرفتم اما چون باید باف 8 هزار تنی 16 هزار تن می خریدم سفارش جدیدی ندادم.

یکی از مشتریان فروشنده می گوید: «قیمت محدود به اقلام اعلام شده نیست، بسیاری از چیزها ربطی به آنها ندارد، بلکه گران تر است.

فروشنده دیگری در اعتراض به دولت گفت: “این کار انجام نمی شود. قیمت ها واقعاً ترمز شده است. انگار متوقف نمی شود. ما واقعاً نمی دانیم که آیا امروز یک چیز را می فروشیم یا فردا همان را.” با گذشت زمان، قیمت کالاهای مورد نیاز مردم همچنان در حال افزایش است.

این افزایش های لجام گسیخته شامل همه عناصر می شود. نه اینکه دولت بگوید تنها چهار قلم کالای یارانه ای گران شده است، بلکه کنار گذاشتن این چهار قلم همه مسائل اقتصادی را تحت الشعاع قرار داده است.

قیمت ها نیاز به ثبات و امنیت دارند

«آدم واقعاً نمی‌داند بخرد یا نه! فروشنده مواد غذایی می گوید: به دلیل پایین بودن قیمت های موجود در بازار، هرکس کالای خود را به آنچه می خواهد می دهد، برخی به قیمت قدیم، برخی به قیمت جدید و گروهی بین این قیمت ها.
مشتری این اغذیه فروشی بیان می کند: من از این مغازه 12 هزار تن آبجو خریدم در حالی که همین آبجو در مغازه کنار خانه ما 16 هزار تن است. جدای از گرانی ها، اختلاف قیمت ها یکی دیگر از مشکلات ناشی از عدم نظارت صنفی است و در واقع باید گفت هرکس هر چه می خواهد می فروشد و هیچکس جلوی او نیست.

فروشنده همان خواربارفروشی می گوید: “آقای خبرنگار! اینجا را نگاه کنید، حالا اگر بخواهم دوباره همان آبجو را بخرم باید 11800 تن بخرم، چند روز پیش فروش 10000 تن بود.”

او درباره نوشیدنی های دیگر می گوید: «مثلاً وقتی یک نوشیدنی می خرید، می گویید که باید 50 نوشیدنی از خانواده همراه خود داشته باشید، به همراه پنج عدد دوغ، پنج عدد آب و پنج عدد لذیذ. الان این نوشیدنی را 13 هزار تن می فروشم اما اگر با این شرایط قبول نکنم باید خودم بیش از 12 هزار تن بخرم و نمی فروشم.»

قیمت ها از هیچ قانون منطقی پیروی نمی کنند

این فروشنده در پاسخ به سوال من درباره قیمت ماکارونی و کنسرو گفت: قیمت کنسرو ماهی بالای 30 هزار تن است اما 27 هزار تن می خریم و 28 هزار تن می فروشیم. بیش از 50 هزار تن در بازار وجود دارد، «به قیمت فروش «شِه چسبیده به ته قفسه» اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «قبل از فروش 25000 تن بود. من همیشه سعی می کنم با کمترین سود بفروشم اما الان برای خرید جدید باید 35000 تومان بخرم کنارش لوبیا و بادمجان و مربا و … می گیریم تا 10 تا پوست بدهیم.» می گوید یک لحظه می ایستد. : “قیمت ها بسیار متفاوت است، معلوم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد. نمی دانم”.

در فروشگاه های دیگر فروشنده می گوید: «قیمت کیک و کلوچه بین 2 تا 3 هزار تن افزایش یافته است. به عنوان مثال، ساده ترین کوکی ها که ما برای آن 3000 تن پرداخت کردیم، اکنون باید به قیمت 5000 تن فروخته شوند. قیمت حبوبات این روزها در حالی گران شده که ربطی به «قلم شماره 4» ندارد، خانمی که خرید کرده است، می گوید: «عدسی آن 35 تا 36 هزار تن بود اما الان بیش از 50 هزار تن است. “

پوره گوجه فرنگی به شرط خرید کنسرو

صاحب یک سوپرمارکت با اشاره به خرید پوسته پاستا به شرط خرید کنسرو، به افزایش 5 هزار تنی قیمت آن اشاره می کند و در مورد انواع سس نیز می گوید: مغازه دار دیگر به جعبه کیک روی خود اشاره می کند. میز تحریر «تا همین چند روز پیش کیلویی 35000 تن بود الان 58000 شده قیمت بقیه کیک ها و بیسکویت ها هم 2-3 هزار تن افزایش پیدا کرده فکر می کنم به دلیل کاهش تولید کارخانه است. یکی از بستگان من که در یک کارخانه شیرینی و کلوچه کار می کند، می گوید ما با یک سوم ظرفیت کار می کنیم.

محصول با چند تعرفه

در هر نقطه از شهر قیمت چندین محصول مشابه را می پرسیم و با سه قیمت متفاوت مواجه می شویم. به عنوان مثال یک بسته بیسکویت 200 گرمی با سه قیمت مختلف 7500 تنی، 10000 و 12000 تنی فروخته شد. همچنین می توانید 28000 تن، 30000 و 35000 تن بخرید. احتمالا می توان آن را در مناطق دیگر با قیمت های دیگر خریداری کرد.

افزایش قیمت محدود به 4 قلم نیست

یک افسر نظارت و بازرسی در واکنش به افزایش قیمت اقلامی که کالاهای اساسی نیستند اما گران شده اند، گفت: ارز چند کالای اساسی از جمله برنج وارداتی، کره وارداتی، مرغ و تخم مرغ حذف شده است. در واقع برای 4200 گوجه فرنگی و فرآورده های لبنی در زمینه محصولات کشاورزی، آرد، صنعت و شکر ارز تامین کرد. درست است که اینها کالاهای اساسی هستند و مستقیم مصرف می شوند، اما در جای خود مواد اولیه بسیاری از صنایع هستند. مثلاً تولید کیک به شکر، آرد صنعتی، روغن و تخم مرغ نیاز دارد و مواردی مانند حمل و نقل بین 30 تا 35 درصد و تعرفه گاز در صنعت بسیار افزایش یافته است، بیمه و دستمزد 57 درصد افزایش یافته است و خلاصه حتی بیشتر است. به دلیل تورم که هر سال حداقل 10 تا 12 درصد افزایش می یابد.

وی افزود: در صنایع بریکس رب گوجه فرنگی از 300 تا 400 تن به 700 تا 800 تن رسیده است، عرضه کنسرو، تعرفه خدمات بندری و… همه اینها باعث افزایش قیمت کالاها می شود. البته هیچ دستگاه و اتحادیه ای نباید بدون هماهنگی سازمان حمایت مصرف کننده و تولید کننده قیمت ها را افزایش دهد. واقعیت بازار این است که افزایش ها محدود به چهار کالای اصلی نیست و طبیعی است که صنایع مرتبط را نیز در بر می گیرد.

وی فروش کالا را شرط فروش اجباری و تخلف شرکت ها به شرط خرید محصولات دیگر دانست و گفت: اگر این موارد گزارش شود با آنها برخورد قانونی می شود. وی گفت: از آذرماه سال گذشته قانون استحصال تعهدات و اختیارات بخش کشاورزی تصویب شده است و من به صورت قانونی مجبور نیستم به همه سوالاتی که شما پرسیده اید و همه حوزه های غذایی، کالاهای اساسی و کشاورزی پاسخ دهم. تحت نظر جهاد کشاورزی هستند در این موارد باید تنظیم بازار جهاد کشاورزی اطلاع رسانی شود.

چه کسی مسئول حفظ حقوق بشر است؟

در بخشی دیگر از گفتگو با این کارمند به افزایش 3000 تنی قیمت یک نوع کیک صبحانه اشاره کردم و پرسیدم: برخلاف گفته شما قیمت این محصول افزایش یافته است، این تغییر قیمت با اطلاع شما انجام شده است؟ یا به این افزایش قیمت واکنش نشان دادید؟ وی پاسخ داد: موارد متعددی در قیمت ها داریم یا اولین گروهی هستند که قیمت های مصوب دارند مانند نان و کالاهایی که تاکنون یارانه دریافت کرده اند. همچنین اعلام می کنند که کیک و بیسکویت در این گروه قرار دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نظارتی بر میزان این افزایش قیمت وجود دارد؟ وی گفت: مواد اولیه را آزادانه می خرند و هیچ فایده ای ندارد که بخواهند به قیمت قدیم بدهند اما حالا که گفتید چک می کنیم باید بررسی شود که به چه قیمتی می دهند.

از او پرسیدم پس دلیل این افزایش قیمتی که اعلام کردید چیست؟ وی گفت: صنایعی مانند خمیر، سیمان و فولاد و … که مواد اولیه سایر صنایع هستند و تحلیل آنها باید توسط سازمان حمایت بررسی شود اما در مواردی مانند کیک و …. انجمن ها خودشان قیمت گذاری می کنند و نیاز به تایید سازمان دارند و هیچ حمایتی ندارند و طبیعی است که نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته باشند. من دوباره پرسیدم سوال در مورد افزایش قیمت در هفته گذشته است نه پارسال! اما پاسخ او این بود که باید برود یک قرار و در زمان دیگری صحبت کند.

نظارت و بازرسی از 3 سازمان موجود در بازار

وضعیت فعلی نظارت بر قیمت ها به این صورت است که قیمت گذاری کالاها توسط صمت انجام می شود، اما برخی اقلام مانند عدس قیمت گذاری نمی شوند، اما اقلامی مانند رب گوجه فرنگی توسط سازمان حمایت در سراسر کشور ارزیابی می شود و نماینده آن در استان، صمت است. معاونت نظارت و بازرسی اما پیگیری قیمت ها و انحرافات بازار هم با نظارت سازمان صمت و با نظارت اصناف و هم با نظارت جهاد کشاورزی انجام می شود.

مشکل اصلی این است که با وجود وجود سه سازمان نظارت و راستی‌آزمایی قیمت‌ها، مردم همچنان احساس می‌کنند که این امر با واقعیت، مهجوریت و آشفتگی بازار و عدم حمایت از مصرف‌کننده منطبق است، بی‌تردید دود این رهاسازی در چشمان محرومان است. در واقع بخش بزرگی از جامعه ما را در بر می گیرد.

به گفته مردم و تجار، دولت، نهادهای نظارتی و بازرسی در کنترل قیمت ها به شدت ضعیف هستند و نظارت مستمر و همه جانبه نیست. تعداد واحدهایی که روزانه کالاهای مورد نیاز مردم را تحویل می دهند به حدی است که ظرفیت نظارتی موجود به هیچ وجه جوابگوی نیازهای فعلی نیست و متخلفان با خیال راحت و بی ملاحظه به تخلفات خود ادامه می دهند و در صورت اثبات تخلف، جریمه نمی شود. اساساً با سود او قابل مقایسه است.

مردم در اظهارات خود بارها بر ورود بسیج به صحنه نظارت و مزاحمت تاکید کرده اند و جا دارد در این زمینه تجدید نظر و تصمیم گیری شود تا بیشتر از این به حقوق مردم تضییع نشود و قدرت خرید آنها کاهش پیدا نکند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید