حفاری چاه و حصار؛ تنها تصمیم استاندار برای جلوگیری از غرق شدن در نقاط داغ/ وقتی بچه های دشتیاری بدون ترس بازی می کنند؟!


ساعت: 18:19
تاریخ انتشار: 1401/02/31
کد خبر: 1840413

آمارها نشان می دهد در یازده سال گذشته 40 کودک و نوجوان در چشمه های آب گرم جنوب سیستان و بلوچستان جان خود را از دست داده اند و امروز فرماندار دشتری پیشنهاد حفر چاه و حصار چشمه های آب گرم را تنها راه پیشگیری از غرق شدن کودکان می دهد. .

به گزارش راه دانا به نقل از عصر هامون، سال هاست رسانه ها از نبود آب شرب سالم در حوضه چابهار و دشتیاری و مشکل آب در منطقه دارای دروازه آب اقیانوس خبر می دهند. پا همچنان ایستاده است و هیچ شنوایی برای رفع مشکل وجود ندارد.

البته در دولت قبل استاندار وقت مدعی بود که هیچکس در سیستان و بلوچستان از آب گرم استفاده نمی کند. اما وقایع و آمار امروز داستان دیگری را بیان می کند.

تامین آب شرب شهرستان تازه ایجاد شده دشتری نسبت به شهر بندری چابهار دارای مشکلات بیشتری است، به طوری که آب سطحی و باران جمع آوری شده در نقاطی به نام کانون در ایام مختلف سال مصرف می شود. در سال های اخیر از این منابع آبی برای تبدیل شدن به نوعی کشتارگاه کودکان استفاده می شود و کودکان این مناطق بر اثر غرق شدن جان خود را از دست داده اند.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی مهرداد آرام بخشدار طرح شهری چابهار، طی یازده سال گذشته بیش از 40 کودک و نوجوان روستاهای این منطقه بر اثر غرق شدن در نقاط حادثه خیز جان خود را از دست داده اند.

حال برای رهایی از این حوادث باید بررسی کرد که مسئول اصلی کیست و چه تصمیماتی برای حل مشکل آب در منطقه در دستور کار است؟

هوتاگی از قدیم الایام برای تامین مخازن آب زیرزمینی مناطق مختلف استان مورد استفاده قرار می گرفته و مردم منطقه دشتیاری مجبور به استفاده از آب گرم بوده اند که قطعاً وضعیت بهداشتی و شرب خوبی ندارد. .

مسئولیت اصلی مراقبت و حفاظت از هوتاگیت ها بر عهده شوراها و روستاها است

محمد امین شکری فرماندار شهرستان دشتیاری در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در منطقه دشتیاری 167 روستا وجود دارد که با وجود داشتن یا نداشتن شبکه آبرسانی معمولاً مردم از این کانون ها به عنوان منبع آب استفاده می کنند.

وی افزود: در برخی از این روستاها مردم برای تمامی فعالیت های خود از جمله آب شرب و غیر شرب حتی برای تامین آب مورد نیاز دام ها از کانون ها استفاده می کنند. از سوی دیگر برخی روستاها دارای شبکه آبرسانی هستند یا آبرسانی می شوند، اما در صورت قطع آب ساکنان آنها از این منبع استفاده می کنند و بر این اساس تا زمان تامین آب امکان جمع آوری یا کاهش نقاط داغ وجود ندارد. شبکه تکمیل شده و آبرسانی پایدار نیست.

آبفا با وام دهیاری اقدام به احداث کارخانه جمع آوری آب می کند

این مقام مسئول اضافه کرد: راهکار عملی پیشگیری از حوادث، حصار کشی نقاط حساس است. قطع دسترسی مردم به آب مستقیم از این منبع آبی به دو دلیل ضروری است، دلیل اول اینکه هنگام جمع آوری آب با ظرف، گل با آب جمع می شود و دلیل دیگر بهداشتی نبودن ظروف است. آب را حمل می کند؛ در همین راستا به ویک اطلاع دادیم که در کنار هر کلبه با وام روستایی یک ایستگاه جمع آوری آب (جرثقیل) احداث کند که هزینه آن تقریباً 25 میلیون تن برآورد شده است. این نه تنها از حوادثی مانند غرق شدن جلوگیری می کند، بلکه آب را در دسترس عموم قرار می دهد.

وی تاکید کرد: به دلیل اینکه مردم از کانون ها برای تفریح ​​و آبیاری استفاده نمی کنند و اکثر افرادی که تصادف می کنند برای جمع آوری آب عملا به این منبع آبی مراجعه کرده اند و به دلیل شیب دار بودن زمین و گود بودن یک حفره آب ساکن، کف می شود. از نقاط داغ، لایه رسوب روی هم جمع شده و لغزنده می شود.

شکری گفت: والدین باید بیشتر مراقب فرزندان خود باشند تا شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم. شوراهای شهرداری و دهیاری مسئول این امر هستند. همه روستاییان اعتبار دارند و باید از این اعتبار برای حفاظت و دفاع از نقاط حساس پروژه عمران روستایی استفاده کنند.

به گفته بخشدار دشتیاری آخرین کوتاهی های دهیاری ها و دهیاری ها مقصر است اما یک سوال باقی می ماند که تکلیف سایر کارکنان در قبال ساکنان این مناطق چیست؟

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید