حفظ اصالت هنر «ریسندگی» / فعالیت 25 هزار صنعتگر استان کرمانشاه


ساعت: 12:46
تاریخ انتشار: 1401/02/11
کد خبر: 1835871

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی استان کرمانشاه:

حسین ویسی گفت: صنایع دستی در طراحی از طبیعت الهام گرفته شده است، بنابراین باید بتوانیم میراث فرهنگی و اصالت هنر ریسندگی را حفظ کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین ویسی در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: هنر ریسندگی از دیرباز مطرح بوده است زیرا مردم برای در امان ماندن از سرما و گرما به لباس، لباس زیر و پتو نیاز داشتند.

معاون صنایع دستی کرمانشاه افزود: مردم در گذشته بر اساس تغییراتی که در شیوه زندگی خود ایجاد شده بود، دانش مورد نیاز برای تهیه آنچه را که نیاز دارند را از مواد اولیه بومی و طبیعی که در اختیارشان است، کسب کردند.

وی گفت: برخی از اجناس مورد نیاز بشر مانند فرش به عنوان پادری، لحاف برای کفش و پارچه برای پوشیدن لباس استفاده می شد.

ویسی گفت: یکی از نیازهایی که در بحث این هنر وجود دارد، پشمی است که در گذشته به دلیل شغل دامداری در اختیار آنها بوده است.

وی گفت: آنچه در زمینه پشم ریسی وجود دارد شامل پارچه های «بافی» و «ناباف» است که نیاز بشر است و این نیازها به تناسب زمان و رشد جمعیت افزایش می یابد و امروزه شاهد شرکت های بزرگ نخ ریسی هستیم. و پارچه ببافید و ببافید.

این مسئول به تولیدات مناطق بومی و محلی اشاره کرد و گفت: در مناطقی از اورامانات که نوعی پشم بز به نام «مرخز» یا «مرغز» استفاده می شود که پشم آن سیاه است و نیازی به رنگ ندارد و از این پشم استفاده می شود. برای ساخت لباس استفاده محلی.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کرمانشاه گفت: در زمینه ریسندگی و سایر هنرهای سنتی باید بتوانیم ذخایر فرهنگی و اصالت اثر را حفظ کنیم.

وی افزود: در گذشته تمامی عملیات شست و شوی پشم، پنبه، رنگرزی، ریسندگی و بافندگی توسط هنرمندان انجام می شد و شامل ماشین آلات نبود.

ویس می گوید: «افرادی که از روی علاقه به اینجا می آیند، به طور سنتی نخ را با ابزاری به نام دوک نخ ریسی درست می کنند، نه ماشینی. زیرا اگر شروع به استفاده از دستگاه های برش فلز کنیم از عرصه صنایع دستی خارج می شود و وارد چرخه صنعت می شود.

این مسئول بیان کرد: متاسفانه امروز دامنه توقعات در رشته ریسندگی بیشتر شده و آن را بیشتر به عنوان انگیزه ای برای گرفتن وام و تنها به عنوان شغلی می بینند که می تواند لطمه بزرگی به این هنر وارد کند.

وی افزود: آنچه که مورد پسند جامعه سنتی و پذیرفته شده توسط آنان است، پیشه وری است که ماهیت صنایع دستی ایجاب می کند که از تمامی مصالح به صورت طبیعی و برخی از آنها در محدوده 10 تا 15 درصد استفاده شود.

معاون سازمان میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: مشکل چرخش در سال گذشته و همزمان با شروع پرداخت برای تجهیزات به اوج خود رسیده و شکل گرفته است. ما با وزارتخانه تماس گرفتیم و با این پدیده نوپا مواجه شدیم که نمی تواند کمک زیادی به صنایع دستی و میراث فرهنگی کند که فکر می کنم تا حدی روی امکانات متمرکز شده بود.

وی گفت: اکنون 122 نفر را پس از آموزش و صدور مجوزهای لازم در قالب طرح حمایتی به اداره کار در منطقه سنجابی کوزران آورده ایم.

ویسی افزود: ما معتقدیم اگر می‌خواهیم بخش انتقال به عنوان یکی از پارچه‌های دری و دری دری باقی بماند، باید شکل سنتی آن را حفظ کنیم و با این که ماشین‌ها و مواد شیمیایی وارد عرصه صنایع دستی نشوند، مخالفیم. یا اینکه دلالان به بهانه کار در روستا قصد گرفتن تسهیلات را دارند.

وی بیان کرد: معتقدیم این تسهیلات علاوه بر انحراف در حوزه صنایع دستی موجب تورم در جامعه نیز می شود، بنابراین باید مراقب بود که به بهانه رفع بیکاری و اشتغال به این هنر آسیبی وارد نشود. زیرا اگر فقط به اشتغال توجه شود این حوزه آسیب جدی می بیند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کرمانشاه گفت: باید صنایع دستی را با اصالت و برند حفظ کنیم، تجاری سازی و استانداردسازی کنیم. همچنین لازم است صنایع دستی با توجه به نیاز جامعه به روز شود.

وی گفت: صنایع دستی اگر بخواهند به صورت کارخانه ای به تولید انبوه برسند، کم کم کیفیت خود را از دست می دهند.

ویسی گفت: صنایع دستی در طراحی و طراحی از طبیعت الهام گرفته شده است و یکی از مزیت های آن این است که به محیط زیست آسیب نمی رساند و فرهنگی است که باید به آن احترام بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه 25 هزار صنعتگر در 50 منطقه در استان کرمانشاه داریم، افزود: جامعه دانشگاهی نیز به این نقطه رسیده است و امیدواریم در آینده شاهد نوآوری و خلاقیت بیشتری در صنایع دستی باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید