حقایقی درباره گروه های خونی که احتمالا تا امروز نمی دانستید! / شایع ترین گروه خونی در ایران کدام است؟

حقایقی درباره گروه های خونی که احتمالا تا امروز نمی دانستید!  / شایع ترین گروه خونی در ایران کدام است؟

روز جدید تحقیقات نشان می دهد که گروه خونی O مثبت یکی از رایج ترین گروه های خونی در کشورهای خاورمیانه است.

خون برای عملکرد بدن انسان ضروری است و مواد مغذی حیاتی را در سراسر بدن توزیع می کند، اکسیژن و دی اکسید کربن را مبادله می کند و گلبول های سفید و آنتی بادی ها را برای سیستم ایمنی بدن ما حمل می کند تا از عفونت جلوگیری کند.

اما همه خون ها یکسان نیستند. آنتی ژن های موجود در خون طبقه بندی گروه خونی آنها را تعیین می کنند. هشت گروه خونی رایج وجود دارد و با ترکیبات مختلف آنتی ژن ها و طبقه بندی ها، در مجموع 36 گروه خونی برای انسان وجود دارد.

از 7.9 میلیارد نفری که در جهان زندگی می کنند و در 195 کشور و 7 قاره پراکنده هستند، رایج ترین گروه خونی O+ است، بیش از 39 درصد از جمعیت جهان در این طبقه بندی قرار می گیرند. در همین حال، نادرترین نوع AB- است که تنها 0.40 درصد از جمعیت این گروه خونی خاص را دارند.

شایع ترین گروه خونی در ایران کدام است؟

وقتی در سطح ملی تجزیه می شود، این آمار شروع به تغییر می کند. از آنجایی که عوامل ژنتیکی مختلف در تعیین گروه خونی افراد نقش دارند، هر کشور و منطقه داستان متفاوتی را در مورد مردم خود بیان می کند.

اگرچه O+ شایع ترین گروه خونی است، به خصوص در ایران، گروه خونی B نیز نسبتاً رایج است. تقریباً 20 درصد از جمعیت چین دارای این گروه خونی هستند و همچنین در هند و سایر کشورهای آسیای مرکزی نسبتاً رایج است و در برخی از کشورهای غرب آسیا مانند ارمنستان و آذربایجان جمعیت دارای گروه های خونی A+ بیشتری نسبت به سایرین است.

لازم به ذکر است که O+ یک طبقه بندی گروه خونی قوی در بین کشورهای آفریقایی نیز می باشد و در کشورهایی مانند غنا، لیبی، کنگو و مصر افراد دارای گروه خونی O- بیش از AB+ دارند.

گروه خونی A در اروپا رایج است. نزدیک به 40 درصد از دانمارک، نروژ، اتریش و اوکراین دارای این گروه خونی هستند.

در خاورمیانه، بیش از 41 درصد از جمعیت دارای گروه خونی O+ هستند و لبنان تنها کشوری است که گروه خونی O و A قوی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید