حقایق در برجام چه می گویند؟

حقایق در برجام چه می گویند؟

بی‌تردید دولت رئیس‌جمهور و کل تهران برای برون‌رفتن از بحران کنونی به موازات تعدیل فشارها و تحریم‌ها و شکستن اجماع علیه خود، بیش از هر زمان دیگری به از سرگیری مذاکرات هسته‌ای نیاز دارند. بنابراین همانطور که اظهارات رئیسی در جمع سفرا و نمایندگان دیپلماتیک کشورهای خارجی رنگ تداوم سیاست های گذشته را نمی دهد، توئیت اخیر رئیس جمهور نیز به این معناست که دولت سیزدهم با توجه به هم افزایی اقتصادی، معیشتی، دیپلماتیک و … … آغاز مذاکرات را فراهم می کند.

دیپلماسی ایرانی: در ادامه مواضع سید ابراهیم رئیسی درباره سیاست خارجی ایران و آینده برجام، معاون سیاسی نهاد ریاست جمهوری در دولت روحانی سخنان رئیس دولت سیزدهم را در جمع سفرا و نمایندگان دیپلماتیک کشورهای خارجی تحلیل می کند. در مورد صفحه خود در توییتر حمید ابوطالبی روز جمعه در توییتی نوشت: جدا از بخش‌های مختلف سخنان رئیس‌جمهور در نشست سفرا و نمایندگان دیپلماتیک کشورهای خارجی در تهران، آنچه در مورد مذاکرات هسته‌ای مطرح شد، همان و تبر مکرر است. ; که:

الف) جمهوری اسلامی ایران ماه ها پیش آمادگی خود را برای نهایی کردن مذاکرات لغو تحریم ها اعلام کرد.

ب) ایران آماده دستیابی به یک توافق خوب و منصفانه است.

ج) ایران نیت خوب خود را برای تحقق این هدف نشان داده است.

د) متأسفانه دولت آمریکا و اخیراً سه کشور اروپایی در دو مشکل «توهم» و «تصمیم نادرست» گرفتار شده اند.

برداشت دیپلمات ها از این کلمات احتمالاً این است:

1) ایران آماده نهایی کردن مذاکرات هسته ای و لغو تحریم ها نیست.

2) معامله خوب و منصفانه از دیدگاه ایران به معنای اصرار بر مواضع قبلی است.

3) ایران همچنان با پیشنهاد اخیر مخالف است.

4) ایران نمی خواهد با دولت های فریب خورده برخورد کند.

معاون سیاسی ریاست جمهوری در دولت روحانی ادامه داد: متأسفانه نتیجه این نشست سالانه دیپلماتیک که به جای تبیین روابط دیپلماتیک و آینده تعاملات آینده، بیان می کند که «غرب در یک توهم و اشتباه گرفتار شده است. ارزیابی، چیزی جز تعمیق بن بست در مذاکرات هسته ای نیست.» تحریم ها ادامه نخواهد داشت و وضعیت در ماه های آینده بحرانی تر نخواهد شد.

با این حال، برخلاف آنچه ابوطالبی در این توئیت نوشت، دولت رئیس جمهور و تهران در مجموع اکنون بیش از هر زمان دیگری به ازسرگیری مذاکرات هسته ای برای برون رفت از بحران کنونی همراه با تعدیل فشارها و تحریم ها و شکستن توافق نیاز دارند. اجماع علیه آنها بنابراین همانطور که اظهارات رئیسی در جمع سفرا و نمایندگان دیپلماتیک کشورهای خارجی رنگ تداوم سیاست های گذشته را نمی دهد، توئیت اخیر رئیس جمهور نیز به این معناست که دولت سیزدهم با توجه به هم افزایی اقتصادی، معیشتی، دیپلماتیک و … … آغاز مذاکرات را فراهم می کند.

در هر صورت، روند آغاز مذاکرات هسته‌ای، هرچند به شکل رسمی، چندین هدف مهم تهران را همزمان متصور است. اول، تاثیر روانی موقت بر بازار، دوم، ایجاد تصویری مثبت از ایران به عنوان بازیگری حاضر به مذاکره و گفت و گو برای خنثی کردن ویرانی چند ماه اخیر، سوم، خروج از بحران کنونی در سایه یک تعلیق یا حداقل کاهش فشارها، تحریم ها و اجماع جهانی علیه ایران، چهارم ایجاد فضایی برای خنثی سازی تلاش ها برای قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه های تروریستی اتحادیه اروپا، پنجم خرید زمان برای مدیریت اختلافات حفاظتی با ایران است. آژانسی که در جلسه فصلی هیئت مدیره و…

همه اهداف فوق و سایر اهداف ناگفته این ادعا را تقویت می کند که تهران امیدوار است روند مذاکره را آغاز کند و مانند گذشته از پیش شرط های خود صحبت نخواهد کرد. البته این سناریوی احتمالی را نیز باید در نظر گرفت که شاید تهران به دنبال آغاز مذاکرات هسته ای و سلسله نشست ها در وین تنها به منظور گذار از مرحله حساس کنونی باشد و به محض اصلاح فضا، سياست مذاكرات براي مذاكرات در دستور كار دولت سيزدهم ادامه خواهد داشت و تيم باقري كني بايد سر كار گذاشته شود. به خصوص اکنون که برخی اخبار و گزارش ها حاکی از آن است که تعدادی از چهره های داخلی در واقع به دنبال ادامه سیاست فعلی تهران تا رسیدن به نقطه اوج هسته ای هستند.

این طیف بر این باورند که ایران اکنون در کمترین فاصله تاریخی خود برای رسیدن به نقطه نجات هسته ای قرار دارد و به همین دلیل باید با خرید زمان و نمایش مذاکرات مذاکره به آن نقطه برسد تا تهران برای همیشه به بازدارندگی هسته ای دست یابد. حتی برخی از افراد تندرو نیز در فضای مبهم کنونی که آن را فرصتی طلایی می دانند، به ادامه مذاکرات برای خرید زمان و تلاش برای رسیدن به نقطه فرار هسته ای اعتقادی ندارند. در حالی که بزرگان آژانس و نقش سایر کشورهای اروپایی، آمریکا اجازه رسیدن ایران را به این نقطه دشوار خواهد کرد. علاوه بر این، ادامه مناقشه پادمانی بین تهران و آژانس در آستانه نشست شورای حکام، فشار تهران بر گستره فعالیت های هسته ای خود را کاهش خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید