حقوق بازنشستگان از فروردین 1402 چقدر خواهد بود؟

حقوق بازنشستگان از فروردین 1402 چقدر خواهد بود؟

مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1401 موافقت کرد و طبق آخرین اخبار حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آنها مشخص شد. اخبار منتشر شده از سوی کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که در نهایت حقوق بازنشستگان در سال جاری افزایش و یکسان خواهد شد.

رئیس کانون مستمری بگیران تامین اجتماعی تهران گفت: میزان و زمان پرداخت عیدی مستمری بگیران تامین اجتماعی مشخص نیست.

علی دهگانکیا; رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران در خصوص آخرین آمار پرداخت وام قرض الحسنه به مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی گفت: بر اساس آخرین گزارش دریافتی کانون بازنشستگان، ۱۷۰ هزار نفر در سراسر کشور و ۳۰ هزار نفر در تهران هستند. وام دریافت کردند، خودشان پرداخت کردند

وی تصریح کرد: مبلغ وام پرداخت شده 12 میلیون تومان است و ثبت نام و پرداخت سایر مستمری بگیران و متقاضیان تا پایان سال ادامه دارد.

دهقانکیا در پاسخ به این سوال که آیا مبلغ وام قرض الحسنه در سال آینده افزایش می یابد یا خیر، گفت: در این بخش بحثی نشده است اما انتظار داریم در سال آینده این رقم افزایش یابد اما در مجموع رقم همچنان در حال بحث است. و هیچ مشکلی نداشتیم

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران در رابطه با میزان و زمان پرداخت عیدی به مستمری بگیران تامین اجتماعی اظهار داشت: آنچه سازمان تامین اجتماعی بر آن تاکید دارد این است که میزان عیدی مستمری بگیران بر اساس مبلغی است که پرداخت شده است. زمانی که شخص بود البته انتظار داریم در این زمینه مبلغ عیدی بیشتر باشد اما در هر صورت انتظار می رود طبق فرمول سال های گذشته مبلغ عیدی به مستمری بگیران پرداخت شود.

دهقانکیا گفت: هنوز جلسه ای در خصوص زمان پرداخت عیدی تشکیل نشده است و باید منتظر اعلام سازمان تامین اجتماعی باشیم اما پیش بینی می شود طبق سنوات گذشته پرداخت شود.

وی در خصوص افزایش مستمری مستمری بگیران تامین اجتماعی گفت: در این راستا طی هفته های آینده جلساتی برگزار می شود و انتظار داریم رئیس جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مقوله اقتصادی و معیشتی توجه ویژه ای داشته باشند. شرایط بازنشستگان

همانطور که در قوانین آمده است، حداقل عیدی معادل دو برابر حداقل مزد و حداکثر عیدی معادل سه برابر حداقل مزد است.

این مبلغ در سال 1401 برای حقوق پایه سه میلیون و 500 هزار تومان با کسر مالیات معادل پنج میلیون و 400 هزار تومان و با حقوق پایه چهار میلیون تومان معادل هفت میلیون و 960 هزار تومان تعیین شد.

همچنین طبق مصوبه شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران برای یک نفر پنج میلیون و 679 هزار و 750 تومان است. این در حالی است که حداقل حقوق پایه بر اساس عیدی 1402 چهار میلیون و 179 هزار و 750 تومان بدون احتساب حق مسکن و مقرری بیکاری محاسبه می شود.

بر اساس این توضیحات، بایرام کارمندان و کارگران در نوروز 1402 بین هشت میلیون و 359 هزار تومان تا 12 میلیون و 539 هزار و 250 تومان خواهد بود.

هیچ منع قانونی برای پرداخت مرخصی و مستمری ماهانه به کارگران وجود ندارد. اما کارفرما باید رسید پرداخت را به امضای کارگر داشته باشد.

کارگران مشمول قوانین کار در حین اشتغال از حقوق و مزایای مختلفی در رابطه با انجام وظایف خود برخوردارند که یکی از مهمترین آنها پاداش بایرام و سالانه آنهاست.

هیچ منع قانونی برای پرداخت مرخصی و مستمری ماهانه به کارگران وجود ندارد. اما کارفرما باید رسید پرداخت را به امضای کارگر داشته باشد.

همانطور که از عنوان مشخص است، در پایان هر سال، کارفرمایان موظفند عیدی و پاداش مربوط به آن سال را به کارگران زیرمجموعه پرداخت کنند.

در اجرای تنها ماده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای موضوع قانون کار مصوب 15 اسفند 1370 شورای اسلامی، ضوابط مربوط به میزان، محاسبه و پرداخت عیدی و پاداش سالیانه کارگران به شرح زیر اعلام می گردد.

ماده 1 – کلیه کارفرمایان موظفند به هر یک از کارگران خود آخرین حقوق معادل شصت روز (دو ماه) یک سال کار را به عنوان مرخصی و پاداش پرداخت کنند.

اما گاهی دیده می شود که کارفرمایان ماهانه عیدی و صنعت می دهند. حال این سوال مطرح می شود که آیا امکان پرداخت ماهانه بایرام و مستمری کارگران وجود دارد؟

کارشناسان بازار کار می گویند هیچ منع قانونی برای پرداخت ماهانه عیدی و مستمری کارگران به صورت ماهانه وجود ندارد. اما نکته مهمی که کارفرمایان باید رعایت کنند وجود حساب حقوق و برگه تسویه ماهانه است که پرداخت موارد فوق به صورت جداگانه و با امضای کارمند درج شده است.

دیدگاهتان را بنویسید