حق بیمه قرارداد حجم اقتصاد سایه را افزایش می دهد


زمان: 08:00
تاریخ انتشار: 21.07.1401
کد خبر: 1901922

یک فعال اقتصادی با اشاره به اینکه حق بیمه قراردادی یک موضوع اضافی است و فشار مضاعفی به تولیدکنندگان تلقی می شود، گفت: اعمال این هزینه منجر به افزایش اقتصاد سایه در کشور و دور شدن بیشتر اقتصاد از وضعیت اقتصادی کشور می شود. شفافیت و باعث می شود تولیدکننده مانند فعالیت زیرزمینی عمل کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ درصد حق بیمه قراردادی به صورت قانونی اما غیرمنصفانه توسط شرکت ها، بین 6.6 تا 16.6 درصد است. در حال حاضر نرخ واقعی مالیات در محدوده 1-15٪ است که به این معنی است که حق بیمه قرارداد فشار بیشتری بر تولید کنندگان وارد می کند. وصول حق بیمه قراردادی بر اساس ارزیابی سازمان تامین اجتماعی تنها منجر به افزایش درآمد غیرقانونی یک سازمان دولتی دولتی شد. زیرا هیچ کارگری در قبال آن بیمه نمی شود.

بیشتر بخوانید:
بار مالی وصول حق بیمه قراردادی شرکت های دانش بنیان/ لزوم بررسی و تبیین قوانین شرکت های دانش بنیان


اخذ حق بیمه از قراردادها عملی ناعادلانه است




به گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی وصول حق بیمه از قراردادها اقدامی ناشایست است و جز فشار مضاعف بر تولیدکنندگان اثر دیگری ندارد. برخی معتقدند دولت باید برای تولید در کشور جذابیت ایجاد کند تا از فرار سرمایه، افزایش اقتصاد سایه و ورشکستگی شرکت های داخلی جلوگیری کند. متأسفانه در حال حاضر با تحمیل مبالغ هنگفت در قالب های مختلف از جمله مالیات، تولیدکنندگان را تحت فشار قرار می دهد. قراردادهای حق بیمه و … مشکلات زیادی برای ساخت در کشور ایجاد کرد و آن را زیان ده کرد.


حسین انوری، فعال اقتصادی درباره لزوم تسهیل فضای کسب و کار برای شرکت ها از نظر مالیات و حق بیمه به صورت عاقلانه؛ وی بیان کرد: اساساً باید هدف ایجاد فضایی برای تولیدکنندگان داخلی باشد تا بتوانند در محیطی آرام و کم استرس کار خود را انجام دهند. تحمیل هزینه های اضافی به تولیدکنندگان درست نیست و عواقب خوبی ندارد. این اضافه پرداخت ها نوعی ناامیدی را برای صاحبان مشاغل ایجاد می کند. آنها باید از راه های مختلف درآمد خود را افزایش دهند تا بتوانند این هزینه ها را پرداخت کنند، این امر منجر به افزایش قیمت کالا و یا کاهش کیفیت آنها می شود. در شرایط فعلی که اقتصاد کشور با تورم و تحریم مواجه است و تولیدکنندگان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند، بهتر است به آنها معافیت مالیاتی داده شود.


با روند کنونی شعار سال تولید دانش بنیان و ایجاد اشتغال محقق نخواهد شد.



وی در ادامه بیان کرد: در صورت تداوم شرایط فعلی و پیگیری مالیات های استانی و دریافت وجوه بیمه ای توسط شرکت ها، شعار سال دانش بنیان تولید و اشتغال زایی محقق نمی شود. مشکلات تولیدکنندگان موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود. فعالان اقتصادی در حال حاضر در زمینه صادرات و تامین مواد اولیه از خارج با مشکلات جدی مواجه هستند که باید حل شود. در این شرایط دریافت بیش از حد حق بیمه و مالیات بالا منجر به ورشکستگی واحدهای تولیدی می شود.


انوری خاطرنشان کرد: همه اینها به ضرر اقتصاد کشور است و در نهایت جامعه به خاطر آن آسیب می بیند. مالیات استانی از تولیدکنندگان باید به گونه ای باشد که در نهایت منجر به رونق اقتصادی در کشور شود و تولیدکنندگان با میل و رغبت در محیطی سالم به کار خود بپردازند. اما دریافت هزینه های مختلف از جمله حق بیمه قراردادیحق بیمه کارگران و مالیات های متعدد در شرایط فعلی فشار زیادی را بر تولیدکنندگان وارد می کند. روال عادی فعلی کار نمی کند و نمی توانیم اقتصاد کشور را توسعه دهیم. باید از تولیدکنندگان داخلی حمایت ویژه کنیم.


حق بیمه قرارداد حجم اقتصاد سایه را افزایش می دهد



وی همچنین گفت: معاونت علمی رئیس جمهور تلاش کرده تا با سازمان تامین اجتماعی به توافق برسد و شرکت های دانش بنیان را از پرداخت معاف کند. حق بیمه قراردادی ببخشید کار خوبه اما سوال اینجاست که شرکت های غیر دانش بنیان چه باید بکنند؟ چگونه باید این مبالغ هنگفت مرتبط با حق بیمه قرارداد را پرداخت کنند؟ مسائلی در سازمان های دولتی نسبت به شرکت های تولیدی وجود دارد که باید حل شود. در برخی موارد لازم است قوانین را تغییر دهید که این کار باید انجام شود. اعمال فشار مالی بر تولیدکنندگان می تواند منجر به اخراج بیشتر شود. در حالی که اگر قوانین درستی در رابطه با تولید در کشور داشته باشیم می توانیم اشتغال را در کشور افزایش دهیم.


او این موضوع را تایید کرد قراردادهای حق بیمه این یک موضوع اضافی و فشار بی مورد به تولیدکنندگان است، تصریح کرد: هر اقدامی که بتواند تولید را در کشور متوقف کند و برای آن مشکل ایجاد کند مردود است. در برخی موارد، قوانین نادرست هستند و باید اصلاح شوند. گاهی اوقات ما مشکلات رفتاری داریم و باید آنها را اصلاح کنیم. به جای تحمیل هزینه های اضافی به تولیدکنندگان، باید به فکر تسهیل فضای کسب و کار در کشور باشیم و از تولیدکنندگان حمایت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید