حق ما را به ما بده، بخشش پیشکش است

حق ما را به ما بده، بخشش پیشکش است

روز جدید تیرماه 1401 به روزهای پایانی خود نزدیک می شود و طی یکی دو روز آینده پرداخت مستمری کارگران به ترتیب حروف الفبا آغاز می شود، اما بحث افزایش مستمری بیمه در سال 1401 هنوز تمام نشده است.

در روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه، سازمان تامین اجتماعی و وزیر کار وقت بر اساس مصوبه های مزدی شورای عالی کار، مصوبه ای تهیه و برای تصویب نهایی به دولت ارسال کردند، اما پس از گذشت یک ماه این مصوبه لغو شد. تاخیر انداختن. دولت افزایش 38 درصدی حقوق بازنشستگی در سایر مقاطع بازنشستگی را رد کرد و اعلام کرد که مستمری بگیران غیرحداقلی مشمول 10 درصد افزایش مستمری خواهند شد. بر این اساس حقوق بازنشستگان در خرداد ماه پرداخت شد، اما در روزهای پایانی خرداد، کمیسیون نیروی انتظامی مجلس وارد این اختلاف شد و تصمیم اولیه این کمیته برای بازنشستگان موفقیت آمیز تلقی شد. احساس می کنم که تصمیم دولت به دلیل اختلاف نظر با قانون باید رد شود.

طبق الزامات قانونی، رئیس مجلس باید این رای را به طور رسمی به دولت ابلاغ کند، اما تا امروز افزایش مستمری بازنشستگان بین دولت و مجلس متوقف شده است. معلق بین زمین و آسمان!

پرداخت های جبرانی و تناسب

در بحبوحه این تعطیلی اجباری، سرپرست وزارت کار آب پاکی را به دست بازنشستگان می ریزد. وی در جریان سخنان خود از تناسب به عنوان راهکاری برای جبران فاصله 10 درصدی دولت با 38 درصد مطالبات عمومی و قانونی یاد کرد و بسیاری از رسانه ها این خبر را «خبر خوب برای بازنشستگان» تیتر کردند.

«محمدهادی زاهدی وفا» ۲۴ تیرماه با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی آمادگی پرداخت غرامت به عنوان تعدیل متناسب حقوق بازنشستگان را دارد، افزود: افزایش حقوق بازنشستگان به تصویب شورای دولت رسید و این مصوبه شخصی نبود. تصمیم گیری

وی با تاکید بر اینکه تصمیمات دولت نمی تواند جانبدارانه باشد و باید همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و ریزه کاری های حقوقی و کارشناسی را مد نظر قرار دهد، گفت: در جلسه ای که اواخر خرداد ماه با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، برخی از اعضای هیئت مدیره دولت و نمایندگان مستمری بگیران مقرر شد سازمان بیمه در حدود اختیارات خود پرداخت های جبرانی را به عنوان تعدیل حقوق متناسب انجام دهد.

سرپرست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در این مدت اقدامات مالی و فنی و نرم افزاری در خصوص جبران این مبالغ انجام شده است، تاکید کرد: اعضای جلسه و ذینفعان این موضوع را پذیرفته و به توافق رسیده اند.

مستمری بگیران خواهان افزایش 38 درصدی به اضافه 515 هزار تومان مبلغ ثابت هستند و توافقی وجود ندارد که تناسب جایگزین افزایش قانونی مستمری شود و جای آن را بگیرد.

ابهامات بی پایان تناسب

وزارت کار فعلی اعلام کرد که نمایندگان بازنشستگان تناسب را در ازای تصویب دستمزد توسط شورای عالی کار پذیرفته اند و پرداخت تناسب جبرانی باید شکاف دستمزد بازنشستگان غیرحداقل دستمزد را پوشش دهد. در اینجا چند سوال و عدم قطعیت وجود دارد. اولاً با توجه به اقدامات بعدی هیچ یک از نمایندگان قانونی مستمری بگیران و تشکل های آنها موافق چنین تصمیمی نیستند. تا امروز تمام تلاش بازنشستگان و اتحادیه های کارگری این است که مصوبه حقوق و دستمزد شورای عالی کار یا همان 38 درصد اولیه را احیا کنند. دوم، در صورت اعمال تناسب، حقوق بازنشستگی باید پس از اصلاح تصمیم افزایش یابد. قرار بود تناسب در سال جدید ادامه داشته باشد اما اعمال تناسب پس از افزایش قانونی حقوق بازنشستگان نه به جای آن! در واقع با توسل به تناسب نمی توان اجرای ماده 96 قانون تامین اجتماعی را منتفی دانست و در نهایت تصمیمات جبرانی مانند تناسب بر اساس اصول بیمه برای کلیه کارگران بازنشسته (حداقل و متوسط) اعمال می شود. اگر همانطور که سرپرست وزیر کار گفته است، هدف جبران کمبود دستمزد مستمری بگیران غیرحداقل بگیر باشد، آیا حداقل حقوق بگیران از تناسب معاف خواهند شد؟

بنابراین در مرحله اول انتقاد بازنشستگان از عدم اجرای قانون با توسل به وعده است. اجرای تناسب بر عهده دولت و وزارت کار است اما قانون نیست و افزایش عادلانه حقوق بازنشستگان به این بهانه حذف شود و افزایش 10 درصدی پیشنهادی دولت در یک خود. – صندوق حمایتی مانند تامین اجتماعی با اختلالات و عدم تعادل در معادلات بیمه ای و اکچوئری مواجه است.

اول، اجرا، سپس سازگاری

یدالله فرجی، کارگر بازنشسته و رئیس سابق شورای اسلامی کار شرکت سهامی عام فولاد در رابطه با این اظهارات گفت: مستمری بگیران خواهان افزایش 38 درصدی به اضافه 515 هزار تومان مقطوع هستند و توافقی مبنی بر همسان سازی متناسب صورت نگرفته است. باید به جای افزایش قانونی حقوق بازنشستگی و به جای آن تکمیل شود. سال هاست که مستمری بگیران جان خود را فدای میهن کرده اند و همواره در سنگرهای تولیدی و سازندگی، در جبهه های جنگ تحمیلی، در شرایط تحریم و سختی، در خط مقدم جبهه بوده اند. حالا درست نیست حقوق اولیه و قانونی آنها را اینطور زیر پا بگذاریم و ادعا کنیم که قبول کرده ایم قانون را اجرا نکنیم!

حقوق بازنشستگان با افزایش 38 درصدی همچنان نصف حقوق مدیران کشوری نیست. چرا برای خود دستمزدی بیش از حد کافی می خواهند، اما قانون حداقل دستمزد را برای بازنشستگان اعمال نمی کنند؟

فرجی خطاب به وزارت کار و مسئولان دولتی مستقر گفت: مستمری بگیرانی که اکنون در دهه ششم و هفتم زندگی خود هستند و پس از 30 سال خدمت و تلاش جسم و جانشان دچار بیماری های مختلف شده است، نیازمند تشویق و حمایت هستند. فشار. مستمری بگیر از یک طرف شرمنده زن و بچه اش است و از طرف دیگر هر روز تیتر اخبار و رسانه ها را زیر نظر می گیرد تا ببیند بالاخره خبر خوبی می رسد یا خیر. انصاف نیست بعد از چهار ماه انتظار بیایند و بگویند قانون را در کمد می گذاریم و با جبران در برنامه جایگزین می کنیم. مگه قرار نبود بعد از افزایش حقوق قانونی، سهمیه بگیری، الان میگن حقوقت فقط 10 درصد بالا میره ولی یه جورایی با سهمیه جبران میکنیم.

این مستمری بگیر می افزاید: آیا کارگران بازنشسته از بودجه کشور سهمی دارند که دولت برای دستمزد آنها اختصاص می دهد و مصوبه آن تنها 10 درصد افزایش می یابد؟! 38 درصد نیز ناکافی است. 38 درصد حقوق کارگران بازنشسته هنوز نصف مدیران دولتی نیست. چرا حقوق عادلانه و کافی برای خود می خواهند (حتی خیلی بیشتر از حد کافی) اما حداقل برای ما مستمری بگیران قانون را رعایت نمی کنند. همین مدیرانی که می گویند «نه نمی شود» بیایند با 5 یا 6 میلیون تومان زندگی کنند تا درد ما را بفهمند یا اول فیش حقوقی خود را در گروه ها و کانال های بازنشستگان آپلود کنند، بعد با آنها مصاحبه کنند و تصمیم بگیرند. در این تناسب به جای 38 درصد افزایش حقوق. وقتی آمارهای رسمی می گویند تورم مواد غذایی در ژوئن حدود 90 درصد بوده است، آیا افزایش دستمزد 38 درصدی رقم بزرگی است؟

دلتنگی هایی که تمام نمی شوند

بازنشستگان می گویند اول اجرای اصل 96 و بعد تناسب. ابتدا قانونی را رعایت کنید که می گوید افزایش سالانه مستمری باید متناسب با افزایش هزینه های زندگی باشد و امروز حداقل هزینه زندگی در حداقل استانداردها کمتر از ۱۳ میلیون تومان نیست. پس از لازم الاجرا شدن قانون دستور افزایش مستمری بازنشستگان، تناسب بندی باید در دستور کار قرار گیرد. مستمری بگیران کارگری 25 درصد تناسب 1400 بدهکار هستند و قبل از شروع سال باید تناسب 1401 بعد از افزایش مستمری ها اعمال می شد. حالا چرا مهره های شطرنج طوری چیده شده که ماده 96 قانون تامین اجتماعی و معیشت مستمری بگیران هر دو در یک حرکت مات شوند؟

دیدگاهتان را بنویسید