حمایت از پروژه های مستند در کهگیلویه و بویراحمد


ساعت: 14:27
تاریخ انتشار: 28.08.1401
کد خبر: 1912150

در نشست مستندسازان هنر استان مطرح شد.

اسلامی گفت: دغدغه ما این است که هنرمندان براساس سلیقه و اشراف خود پروژه های مستند ارائه کنند و از این طرح ها حمایت می کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح زاگرس، نشست جمعی از سینماگران و مستندسازان حوزه هنری کهگیلویه و بویر احمد با حضور امیر عباس شهدوست مدیر دفتر هنرهای تجسمی معاونت هنری استانداری و وحید شاهی رئیس مرکز برگزار شد. استانها برای اسناد سوره.

در ابتدای این نشست شریف اسلامی رئیس حوزه هنری استان گفت: هنرهای بسیاری از جمله عکاسی، سینما و موسیقی در دهه های پس از انقلاب در کهگیلویه و بیراحمد شکل گرفت، هرچند حرکت در این ها هنر دیر شروع شد اما هنرمندان این استان در جشنواره ها شرکت کردند. آنها افتخارات زیادی کسب کرده اند که نشان دهنده استعداد آنها در این زمینه ها است.

وی افزود: وجه تمایز این استان در جشنواره ها قابل توجه است به طوری که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر سه فیلم از استان به طور جداگانه موفق به دریافت درجه افتخاری، نامزدی بهترین مستند و برنده سیمرغ فیلم فجر شدند.

رئیس حوزه هنری استان با اشاره به طبیعت بکر کهگیلویه و بویراحمد گفت: جغرافیا و بوم شناسی استان میدانی برای سوژه یابی است که باعث می شود شاهد درخشش بیشتر هنرمندان استان در حوزه فیلم و عکاسی در سال های آینده.

اسلامی با بیان دستاوردهای حوزه هنری استان در حوزه سینما گفت: از سال 94 به دنبال تولید فیلم های باکیفیت بودیم و از آن زمان تاکنون هنرمندان در جشنواره های مختلف داخلی و خارجی درخشیده اند که می توان به این مهم اشاره کرد. موفقیت جواد هادی اصل در جشنواره رسام و ایتار. بهترین فیلم مستند جشنواره فیلم کوتاه تهران توسط آقای ایمانی، جایزه بهترین انیمیشن جشنواره هندوستان، فیلم وای در جشنواره های خارجی و …

وی افزود: با تدوین سند زیست محیطی استان نگاه ما به فرهنگ عشایری با تکیه بر روحیه حماسی مناسب فرهنگ عشایری کهگیلویه و بیراحمد تغییر خواهد کرد و در این راستا تلاش خواهیم کرد.

امیرعباس شهدوست مدیر دفتر هنرهای تجسمی معاونت امور هنری استانداری در این دیدار گفت: مجموعه فیلم های تولید شده در کهگیلویه و بیراحمد آثار امیدوارکننده ای است و این استان جزو سه استان برتر کشور در زمینه تولید فیلم، نه تنها از نظر کمی، بلکه از نظر کیفیت.

وی افزود: مستندسازان کهگیلویه و بیر احمد می توانند پروژه مستند خود را به کارگروه کاما = کارگروه مستند استان ها که از 19 مهرماه آغاز شده است ارسال کنند تا پس از تصویب بودجه ساخت مستند را دریافت کنند.

شهدوست تصریح کرد: مستندهایی که در این کارگروه ساخته می شود کار اولی نیست و کارگردان باید رزومه داشته باشد و این گروه هم همینطور است.

وی با اشاره به محدودیت ها گفت: ساخت مستند از نظر قالب، ژانر و … محدودیتی ندارد. و تنها محدودیت ما ساختن مستندهایی است که به مسائل استانی می پردازد.

مدیر دفتر هنرهای تجسمی استانداری تصریح کرد: دغدغه ما این است که هنرمندان بر اساس سلیقه و اشراف خود طرح هایی را به ما ارائه دهند و ما از این طرح ها حمایت می کنیم.

وی افزود: یک مستند تولیدی ممکن است شامل موضوعی باشد که در استان باشد یا درباره پیشینه و تاریخ استان باشد.

شهدوست در ادامه به مقاله بیوم اشاره کرد و گفت: مستندها اغلب نیاز دارند در فضای بیوم باشند و این بدان معنا نیست که مستندهای خارج از فضای بیوم را نمی پذیریم، بلکه پیش نویس آن مستندها ارسال می شود و این پروژه در گروه مستند سوره حاصل بودجه ویژه در نظر گرفته شده برای مستندهای محیطی خواهد بود و محدود به مستند نمی شود.

وی با بیان اینکه این کارگروه متشکل از پنج نفر بود، تصریح کرد: دو نفر از اعضای این کارگروه خارج از ستاد و یک نفر نیز کارشناس هنرهای تجسمی استان است.

مدیر دفتر هنرهای تجسمی معاونت هنری استانداری گفت: یک سری چیزها از شما می خواهیم که شامل طرح، ارزیابی و فیلم هفت دقیقه ای از توضیحات شما درباره مستند است.

شهدوست با اشاره به عملکرد کارگروه کما گفت: این کارگروه محدودیت ندارد و به صورت دعوتنامه نیست، اما تا چندین سال ادامه خواهد داشت، اما محدودیتی برای تصویب طرح امسال خواهیم داشت. بودجه تا پایان آذرماه و در صورت تامین بودجه امسال از بودجه سال متعاقبا تامین خواهد شد.

وی افزود: محدودیتی برای انتشار و پخش آثار در عرصه های ملی و بین المللی، تلویزیون ها و جشنواره ها وجود ندارد که سازوکار مناسبی برای آن تدوین شده است.

در ادامه این نشست وحید شاهی مسئول استان های مرکز مستند سوره گفت: کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان هایی است که آثار تولیدی آن ظرفیت بومی خود را حفظ کرده است.

وی افزود: به دنبال این هستیم که چرخه تولید مستند در کهگیلویه و بیراحمد سریعتر پیش برود و با توجه به ظرفیت این استان بتواند به قطب تولید مستند در غرب کشور تبدیل شود.

شاهی تصریح کرد: در طرح های ارسالی محرمانه بوده و محرمانه خواهد بود.

سرپرست استانی مرکز مستند سوره با اشاره به نوع تولید گفت: زیرساخت هایی که مستند برای آن تهیه می شود را شما تعیین می کنید و ما نیز وظیفه داریم بستر پخش آن اعم از تلویزیون، VOD داخلی و خارجی، بسترهای مجازی و … را فراهم کنیم. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید