حمایت ایران و تضعیف اسرائیل از اصول کلیدی سیاست خاورمیانه ای بایدن است

حمایت ایران و تضعیف اسرائیل از اصول کلیدی سیاست خاورمیانه ای بایدن است

روز جدید اسرائیل هیوم در گزارشی به سیاست بایدن در قبال ایران اشاره کرد و نوشت: حمایت ایران و تضعیف اسرائیل از اصول کلیدی سیاست بایدن در خاورمیانه است.

اسرائیل هیوم نوشت: گفته می شود مالی با حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه، علاوه بر لغو تحریم ها علیه ایران موافقت کرده است. او همچنین تسلیم پادمان های هسته ای شده است. توافقی که مالی بر سر آن مذاکره کرده است، شامل محدودیت‌های ضعیف‌تر و کوتاه‌مدت‌تر بر عملیات هسته‌ای ایران نسبت به توافق هسته‌ای 2015 است. بر این اساس، بدون نظارت کنگره، ایران به طور خودکار 90 میلیارد دلار معافیت دریافت خواهد کرد. ایران در سال های آینده حداقل 50 تا 55 میلیارد دلار از فروش نفت و گاز دریافت خواهد کرد، زیرا توافق جدید به تمام تحریم ها علیه بخش انرژی ایران پایان می دهد.

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است: پیامدهای استراتژیک این تزریق های نقدی مشخص است. ایران پس از دریافت ده ها میلیارد دلار پول نقد با اجرای توافق 2015، اکنون از سرمایه خود برای تامین مالی نیروهای تحت حمایت خود علیه اسرائیل استفاده می کند. این در حالی است که تحت یک چتر هسته ای که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد و دولت ایالات متحده تحریم شده است، عمل خواهد کرد.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا تلاش کرده است تا حضور آمریکا در خاورمیانه را در دوران ریاست‌جمهوری خود به حداقل برساند تا تلاش‌ها و منابع آمریکا در آسیا را برای مقابله با تهدید فزاینده چین متمرکز کند. برای این منظور، ترامپ به متحدان خود، ایالات متحده، اسرائیل و کشورهای عربی سنی به رهبری عربستان سعودی قدرت داده است. او به آنها حمایت سیاسی، دیپلماتیک، لجستیکی و در صورت لزوم نظامی را برای تضمین موفقیت تلاش های آنها در مبارزه با ایران ارائه کرد.

اسرائیل هیوم با تمجید از اقدامات ترامپ نوشت: «ایده ترامپ که هم سطح خشونت در منطقه و هم دخالت مستقیم آمریکا در خاورمیانه را کاهش داد، این بود که چون متحدان آمریکا در منافع آمریکا در خاورمیانه، توانایی و ایالات متحده مشترک هستند. برای حفظ منافع خود در منطقه باید کمتر سرمایه‌گذاری کند. سیاست‌های بایدن هم از نظر مفهومی و هم اساساً مخالف سیاست‌های ترامپ است. اسرائیل و کشورهای عربی سنی خلیج فارس – ده ها سال است که بدخواهانه تلاش می کنند با یکدیگر درگیر شوند. و نمی تواند تحت تأثیر اسرائیل باشد.

دیدگاهتان را بنویسید