حمله به خاتمی و اصلاح طلبان در روزنامه اصول

روزنامه جوان می نویسد: شهریار آهی، فعال سیاسی و تجاری و سخنگوی گروه های لیبرال دموکرات، مخالف جمهوری اسلامی ایران است. او دو روز پیش در تلویزیون تروریستی ایرانیان اینترنشنال حاضر شد و در حین صحبت از آخرین اتفاقات ایران به طرز عجیبی گفت که جوانان امروز ایران می دانند که «نباید از تجزیه ایران و سوریه ای شدن ایران بترسند. “

یکی از برنامه های دربار سعودی و دوستان غربی آن برای مقابله با ایران، تقویت جریان های مختلف تجزیه طلب ضد ایرانی است. از آنجایی که تجزیه طلبی در ذهن ایرانیان بسیار زشت است، در عملیات روانی و رسانه ای امسال سعی در عادی سازی تجزیه طلبی داشتند.

در این میان، تعجب آور است که ببینیم اصلاح طلبان بیش از هر جنبش دیگری برای خود و حتی بیشتر از اصل حاکمیت ایران مدعی هستند، اما از عادی سازی تجزیه طلبی ابایی ندارند.

هفته گذشته روزنامه اعتماد یادداشتی منتشر کرد که در آن احساس ناراحتی و تفرقه در بخش‌هایی از ایران را «بازتابی از تاریخ‌نگاری تلخ و کلیشه‌ای حوادث و وقایع دوره قاجار» می‌دانست. گویی باید نگاهی غیر تلخ و غیرکلیشه ای به جدایی بخشی از سرزمین خود داشته باشیم!

در بخشی دیگر از این مقاله آمده است: «گفتمان فروپاشی در سطوح مختلف نیازمند بازخوانی و نگاه انتقادی عمیق است و نویسنده تنها به بخش کوچکی از آن پرداخته است. گفتمان تجزیه طلبی به جای درس گرفتن از گذشته، سنت بیگانگی با کشورهای همسایه را تقویت می کند و ما را از مزایای سیاست حسن همجواری محروم می کند. این گفتمان باعث می شود که ما نسبت به همسایگان خود که زمانی بخشی از ایران بودند احساس کنیم… احساس پدری که از استقلال فرزندش ناراحت است.

آیا جدایی خاک یک کشور را می توان استقلال فرزند از پدر نامید؟! یعنی این تکه های جدا شده بچه های کوچک هستند و هر تکه ای که رشد می کند و نیرو می گیرد باید روی پای خود بایستد و برود؟!

اکنون این سخنان سیدمحمد خاتمی در دیدار با اعضای شورای شهر تهران که مربوط به اردیبهشت 1397 است را مرور می کنیم: «شاید در حال حاضر از نظر سیاسی مناسب نباشد، اما مطلوب ترین شکل حکومت مردمی، مدیریت فدرال است. که در آن زمان (در دوره اصلاحات نیز 10 منطقه را در وزارت کشور نام بردیم اما از نظر قانون اساسی نمی توانیم فدرال باشیم. در عین حال مدعی شد که «امکانی وجود ندارد. اجرا در ایران».

دیدگاهتان را بنویسید