حمله سرهنگ علیفر به کی روش و فدراسیون فوتبال

سطح کیفی جام جهانی 2022 قطر را چگونه می بینید؟

به نظر من جام جهانی در دو دوره اخیر در سطح بسیار پایینی بوده است اما در این دوره با تغییر نسل فوتبال نسبت به دو دوره گذشته کمی بهتر شده است. اما اگر بخواهیم با جام جهانی 1998 یا حتی 82 مقایسه کنیم، می بینیم که سطح بسیار پایین تر است. کسانی که طرفدار فوتبال هستند و حرف می زنند دلایل دیگری برای این ضعف می آورند، خیلی تحصیلکرده نیستند، این تغییر نسل فوتبال خشونت آمیز است و دست هیچکس نیست و باید انجام شود، نمونه بارز شعور هموطنان ماست. مالکیت تیم ملی ما نسل بازیکنان ما را در جام جهانی 1998 مقایسه کنید، همه ستاره بودند، حتی آنهایی که روی نیمکت نشسته بودند، در واقع مربیانی که بازیکن را می شناختند می دانستند از چه کسی و کجا استفاده کنند. حتی در برخی پست ها آنقدر بازیکن داشتیم که نمی دانستند از چه کسی استفاده کنند. بعد از آن نسل فوتبال چندین بار تغییر کرد و در دو جام جهانی اخیر سطح بسیار ضعیفی دیدم، مثلا هلند 74 و 78 افسانه ای هستند، ببینید به فینال جام ملت ها و جام جهانی می رسند، من اصلا این تیم رو که میبینی نشناس

عملکرد ایران را چگونه دیدید؟

من در این دوره بهتر دیدم، نسل تغییر یافته بهتر از دو دوره قبل است، هشت سال پیش و ده سال پیش، نسل فوتبال تغییر کرد. نسل ها در کشور ما تغییر چندانی نکرده اند. هر چقدر در اروپا نسل تغییر کرده و به اوج نزدیک شده اند، ما در مقایسه با آنها کاری انجام نداده ایم. حالا تیم خالی از ستاره است. ببین، تو فوتبال نمی تونی کسی رو ستاره خطاب کنی، حالا در بین 11 بازیکن ما در زمین، اگر می خواهی کسی را ستاره خطاب کنی، حالا اسمش را نمی برم، شاید بخواهیم خیلی خوشبین باشیم، 3 یا 2 ستاره هستند و بقیه فقط معمولی هستند. این را در مورد ایران در اروپا می گویم که بسیار متفاوت است. به نظر من سطح کیفی جام جهانی در این فصل بهتر است در حالی که شگفتی ها کمتر است. البته باید دید تعجب را چگونه تفسیر می کنیم. شاید بتوان گفت این که ژاپن اسپانیا را برد و اول شد شگفتی است که این هم یک شگفتی است اما شما نسل فوتبال آلمان را در نظر بگیرید اگر سرمربی فعلی آلمان را یکی از بهترین جریان ها بدانم. مربیان در جهان، اما به عنوان یک جنگنده این است که اسلحه مدل نهایی ندارد. من معتقدم اگر عربستان آرژانتین را شکست دهد یا ژاپن آلمان و اسپانیا را برد، شگفتی کمتری وجود دارد، قدرت این تیم ها را نشان نمی دهد، بعد عربستان به تیم های پایین تر از آرژانتین می بازد، این به خاطر ضعیف شدن تیم های بزرگ است. شما این آلمان را با آلمان دهه 70 و 80 مقایسه کنید که تیمی نبود که با آنها رقابت کند و هر بازیکنی که رفت بهتر شد، حالا تیم فعلی را نگاه کنید یک تیم بسیار معمولی در سطح لهستان و سوئیس است و از دست دادن

حمله سرهنگ علیفر به کی روش و فدراسیون فوتبال

در مورد ایران، اسکوچیچ اخراج شد و وقتی روشه وارد شد، آیا این تغییر را مثبت دیدید؟

وقتی میخوای رستوران باز کنی اول بازش میکنی بعد میگی یه سرآشپز خیلی خوب میخوام که توانایی زیادی داشته باشه و غذا زیر نظر او و چند دستیار درست بشه بعد چند نفر رو معرفی میکنن. شما یک نفر را رهبری می کنید و می بینید که فوق العاده است. یعنی غذا را طوری می پزد که مشتری ها چندین بار برمی گردند، پس اگر من صاحب این رستوران باشم و این آشپز را عوض کنم، کلمه ای جز حماقت وجود ندارد که به کار ببرم. الان در دوران کرونا و تغییر نسل و تضعیف تیم ملی و شرایطی که هیچکس جرأت نمی کرد مسئولیت تیم را بپذیرد، یک مرد آمد و قبول کرد و با توجه به شرایط واقعا موفق شد. بهترین عملکرد را انجام داد. و او بهترین نتیجه را گرفت و تیم را با افتخار و سربلندی به جام جهانی رساند، این هم با این نسل سوخته تغییر کرد، پس وقتی او را جایگزین کنیم، مگر می شود چیزی جز احمق گفت؟ من بی ادب نیستم، اما نمی توانم کلمه دیگری برای آن پیدا کنم. قبلا آشپزی داشتیم که همه غذاها را می سوزاند، حالا وقتی آشپز خوبی پیدا می کنیم و رستوران شلوغ است و جا نداریم، او را اخراج می کنیم و آشپزی را استخدام می کنیم که غذا را می سوزاند. 7-8 سال آگیکی پول ملت ما را گرفت و هیچ کار مفیدی نکرد. من از همان ساعت اول که این آقا آمد با او مخالف بودم، این آقا برای من مرد محترمی است و معروف هم هست و دستیار فرگوسن بود، اما او چیزی نمی داند، شما به عنوان یک خبرنگار می توانید دستیار بزرگترین خبرنگار شوید. و فوتبال نویس دنیا، اما استعداد ندارید، باید شغلتان را عوض کنید. این مرد دستیار فرگوسن بود، اما او چیزی از فوتبال نمی داند. من در آن 8 سال خیلی حرص خوردم و گفتم این آقا این کار را نمی کند و فوتبال را نمی فهمد. 8 سال پول ملت را خورد و در کل 4 ماه ایران نبود.

یعنی مقصر شکست ما در جام جهانی کی بود؟

خوب وقتی یکی این آدمو میاره البته من روش رو مقصر نمیدونم خودم و تو رو مثال میزنم تو خبرنگاری بهت میگن وزیر ارشاد بشی خب 100% قبول میکنی و مجلس به شما رای اعتماد می دهد بعد وزیر می شوید و می بینید که هیچی نمی دانید اگر به من بگویند وزیر ورزش شو قبول دارم آقای کی روش هم قبول می کند وقتی به او می دهند. پول خوردن و خوابیدن، تقصیر کسانی است که این را آورده اند، شاید به این دلیل که او دستیار فرگوسن بوده است. تشخيص اوليه آوردنش را قبول دارم، شايد اگر من بودم همين كار را مي كرديم، اما بعد از شش ماه و يك سال كه فهميديم كاري نمي توانيم بكنيم، چرا هنوز به خاطر 8 به طور مستمر از او پول مي دهيم و از او تجليل مي كنيم. سال ها؟ حالا این هشت سال به کنار، این بار اصلاً نمی توانم از کلمات استفاده کنم، نمی دانم منظورشان از ذکر آن چه بوده است. تازه معلومه این یارو سریع تیم مار رو نابود کرد خجالت میکشم به یکی بگم تیم من 6 تا گل زد ما تیم چگری بودیم آخرش 1 گل خوردیم بعد بازی اول 6 گل زدیم؟ حالا عده ای می گویند بازی دوم را برد، به قول من برد در بازی دوم نشان دهنده بی کفایتی این مربی است زیرا اگر تیم و بازیکنان ما در سطحی باشند که بتوانند دو گل به ولز بزنند، مربی خوب نبود. ، 6 گل از انگلیس تیمی که بتواند ولز را در جام جهانی 2-0 شکست دهد یعنی بازیکنان وسط ابزار خوبی برای مربی هستند و این سرمربی در بازی اول 6 گل با این ابزارها زد یعنی نابود شد. و حتی فوتبال ایران را در جام جهانی نابود کرد. از انگلیس 6 تا خوردیم. خوب پس او می آید و ولز را می برد و خوشحال می شود و می خندد و سرش را تکان می دهد، خوب اگر ولز را بردید به این معنی است که شما ابزار را دارید و شما کسی هستید که خراب شده اید. مقصر اصلی دیگران هستند. حالا باید دوباره یقه کسانی را گرفت که کیروش آوردند در این شرایط. که 6 بار در آمریکای جنوبی با تیم ملی کلمبیا بازی می کند، کلمبیایی که بعد از آرژانتین و برزیل بهترین بود چون اروگوئه سقوط کرد و کلمبیا جای او را گرفت، سپس سرمربی این تیم می شود، 6 بار بازی می کند. بعد تو سرمربی میشی آیا می خواهید شش بخورید؟ این بدان معنی است که آنها اکنون باید توسط یقه گرفته شوند. باید محاسباتی باشد. شخصی که تعیین کرده است چه زمانی روش باید برگردد باید مسئول باشد. اصلاً همون مثالی که زدم، اگه بگن وزیر ورزش بشم موافقم، اونایی که من رو آوردند، اگه نمیدونستم بذارن کنار. حالا کسانی که بعد از هشت سال کی روش را آوردند مقصر اصلی هستند.

حمله سرهنگ علیفر به کی روش و فدراسیون فوتبال

به نظر شما کدام تیم قهرمان این جام جهانی می شود؟

من می توانم به عنوان یک فرد عادی پیش بینی کنم. الان در این دوره سورپرایز کمتر است، حتی گفتم برد ژاپن مقابل اسپانیا، می دانم اسپانیا ضعیف است اما باز هم قدرت های معمولی شانس دارند. از آمریکای جنوبی، برزیل، آرژانتین هم خوب کار کردند به جز بازی اول با عربستان، اسپانیا مثل همیشه نبود، فکر می کنم برزیل الان شانس بیشتری دارد، آرژانتین خوب است، انگلیس نسبتا خوب است، اما من معتقدم که مربی دان شانس زیادی ندارم در مسابقات قهرمانی اروپا، انگلیس در فینال در بدترین شرایط خانگی مغلوب ایتالیا شد. انگلیس مثل کی روشه، وقتی میری فینال و بعد از ایتالیا شکست میخوری، باز هم بی کفایتی سرمربی است. انگلیس بازیکنان خوبی دارد و مربی خوبی نیست. فکر می کنم برزیل اولین فرصت است.

شما در آن مدت خیلی کم گزارش دادید. دلیل ش چیه؟

من 27 سال و نیم است که در تلویزیون هستم، با توجه به اینکه ماندن در تلویزیون ما بسیار سخت است، زیرا محدودیت های زیادی برای ماندن در تلویزیون خودمان داریم. 27 سال ماندم. من همیشه از وجدانم اطاعت کردم، شدت و ضعف در همه چیز ایجاد می شود. حدود 20 سال است که خبرنگار جدیدی نیاوردند، من، فردوسی پور، حبانی و یوسفی بودم. اینها اشتباه کردند که 20 سال یک نفر را نیاوردند چون 10 سال طول می کشد تا خبرنگار خوب شود، باید زودتر می آوردند، حالا تصمیم گرفتند یک خبرنگار جدید بیاورند که آزمون و خطا انجام دهد، 10 یا 10 سال. 20 استعداد کشف شد این هم کار خوبی است. دلیلش این است که تعداد خبرنگاران زیاد است و پخش مسابقات فوتبال محدود است. هفته ای 4-5 مسابقه برگزار می شود که خبرنگاران از 5 به 30 می رسند، طبیعی است که مسابقات کمتر می شود، در این سال ها من بیشتر زیردست لیدرها هستم، کیفیت مهم است نه تعداد. جامعه فوتبال و جامعه رسانه بهتر می دانند، فیل مرده و زنده یک قیمت است، یعنی آنقدر ارزشش بالاست که مرده هم گران است.

دیدگاهتان را بنویسید