حوزه اقتصادی صنایع دستی نیازمند حمایت دولت است/ پارک ملی علم به دنبال رویکردی جدید در اقتصاد صنایع دستی است.


ساعت: 12:32
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۵
کد خبر: 1916058

مراسم اختتامیه جایزه ملی طراحی جواهر و جواهر ایران با حضور محمدحسین ایمانی خوشکو، مریم جلالی و سید مهدی سادات در دانشگاه فرهنگ و هنر برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اختتامیه جایزه ملی جواهرات و طراحی جواهرات ایران با حضور محمدحسین ایمانی خوشکو؛ مدیر پارک ملی و طرفداراینآن را بیاوریداینصنایع نرم و فرهنگی، مریم جلالی; معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سید مهدی سادات؛ مشاور دبیر برنامه توسعه اکوسیستم شرکتاینفعالیت خلاقانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دانشگاه فرهنگ و هنر انجام شد.


ما در حوزه فرهنگ درآمد لازم را نداریم

در آغاز مجلس ایماناینخوشخو گفت که پارک ملی در تلاش است تا فرهنگ را به عرصه بیاورداینآه گردناینآمدایندرباره فرهاد کند گفت: در بسیاری از کشورهای جهان، صنایع فرهنگی به عنوان یکی از درآمدهای ویژه کشورها محسوب می شود.ایناما در ایران متاسفانه وجود دارداینبسیاری از فعالیت های فرهنگی و هنری مورد نیاز این حوزه از درآمدزایی نیستاینبه همین دلیل هنر و فرهنگ نیاز به کمک دارندایندولت است. ایران در زمینه هنرهای سنتی همیشه جلوتر استایناین اتفاق افتاده است اما مشکل این است که رویکرد جدیدی در این زمینه نداریم. پارک ملی علمی به دنبال قدم گذاشتن در این منطقه استاینمطالب مفیداینایناهاش.

و افزود: برای اینکه فرهنگ و هنر در جهت درآمدزایی باشد باید در حوزه فرهنگ هم کار کرد. یکی از این سهام به جایزه ملی جواهرات و طراحی جواهرات ایرانی اختصاص دارد. در مورد اهمیت طراحی باید بگویم. اگر این رشته به درستی توسعه یابد بسیاری از محصولات فرهنگی و هنری کشورمان در دنیا شناخته می شود اما نتوانستاینکارمان را می بندیمایناین درست است که به دنیا عرضه کنیم که درآمد لازم را در حوزه فرهنگ نداریم.

ایمانیاینخوشخو تاکید کرد: بررسیایناقتصادی نشان دهدایناز سهم سالانه 133 تریلیون دلاری بازار جهانی طلا و جواهرات، چین با 96 میلیارد دلار، آمریکا با 76 میلیارد دلار و هند با 73 میلیارد دلار از جایگاه اول تا سوم قرار دارند. این در حالی است که ایران دارای تاریخ تمدنی درخشان چند هزار ساله نیستایناین کشور تنها سهم ناچیزی معادل 28.7 میلیون دلار از بازار جهانی دارد، اما در بخش تولید در فهرست 10 کشور برتر جهان قرار ندارد، در حالی که ترکیه پس از 35 سال ورود به عرصه تولید، قرار گرفت. بتواند موقعیت خود را به خوبی ارتقا دهد و به ارتقای جایگاه شرافتمندانه برسد.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: پارک علم ملی با برگزاری جلسات از راه دور بین طراحان و صنف طلا و جواهر تلاش کرد.اینکاهش فروشندگان اگر این دو حوزه به درستی به هم متصل شوند، معتقدم می‌توانیم جواهرات ایرانی را در جهان مشهور کنیم. برای رسیدن به این خواسته باید اعتماد متقابل ایجاد شود. این چیزی است که من می خواهم فکر کنماینمن می خواهم آن اتفاق بیفتد. با این حال، ما همیشه آماده شنیدن ایده ها هستیماینما نظرات هستیم.

مدیر پارک ملی و طرفداراینآن را بیاوریداینو صنایع فرهنگی در پایان سخنان خود گفت: پارک ملی علم تنها مکانی در بین 43 پارک کشورمان است که به صورت تخصصی در حوزه فرهنگی فعالیت می کند.اینآهسته. تدریجی.


حمایت از صنایع خلاق

در ادامه نشست سید مهدی سادات نیز گفت: امروز از آثاری که دوست داشتم بازدید کردمایناین بخشی از آن به این دلیل بود که جواهرات ایرانی علاوه بر ظاهراینعلاقه آنها به هنر مربوط می شوداینهستند این امتیاز به دلیل تاریخ و فرهنگ غنی آن استایناتفاق افتاد در همین راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به همراه شرکت های دانش بنیان بخشی با عنوان شرکتاینصنایع خلاقی را ایجاد کرده است که صنایع فرهنگی را در بر می گیرداینکه باید انجام شود.

و ادامه داد: صنایع خلاق یکی از اولویت هاستاینمیزبان. بنابراین ما از نهادهای خلاق، از جمله افراد خلاق حمایت خواهیم کرد. همچنین دفاتر خارج از کشور نیز توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شده است که در حوزه صنایع فرهنگی قابل استفاده است.اینبین المللی هم بود.


اولین قدم ها

مریم جلالی آخرین سخنران این نشست گفت: نمادها و نیمرخ هاایناقلام فرهنگی موجود در ویتریناینهایمن در حال جمع آوری غبار است. این خوب نیست و به نوعی سرمایه را نادیده می گیردایناین هیمن است. تا بتوانیم داشته باشیماینبرای رسیدن به نتایج قابل قبول باید دید خود را در حوزه فرهنگ به روز کنیم.

وی ادامه داد: فردی که از نمادهای فرهنگی در آثار خود استفاده می کنداینکاند در واقع هویت سرزمین خود را ارائه کرد. نکته بعدی این است که اگر کالایی هویت نداشته باشد مورد پسند قرار نمی گیرد اما چیزی که در نمایشگاه جواهرات دیدم بسیار زیبا بود. آثاری که مفید هستنداینگرفتن افکت از نمادهااینگریشان چند برابر شد.

جلالی دریافت: جواهرات تنها چیزی نیستایندانش اما در زمینهاینزیورآلات زیبایی را در سرامیک، چرم و … نیز می توانیم ببینیم. در مورد وظیفه وزارت میراث فرهنگی باید بگویم که ما می دانیم که رسالت ما حمایت از هنر ایران به هر نحو ممکن است. این موضوع به طور خاص در درس مهندس ضرغامی مطرح شده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی گفت: برگزاری چنین جایزه ایاینمراحلایناولین قدم هاایندر حوزه صنایع فرهنگی است که صنایع فرهنگی به سمت حرفه ای شدن پیش می رونداینمن برنده می شوم. چنین جایزه ای باید توسط دوره حمایت مالی شوداینبیایید در موارد بعدی به کمیت و کیفیت بهتر برسیم. نکته دیگر مربوط به برگزاری سالانه این رویداد است. جایزه ملی جواهرات به نمایش محصولات سال گذشته کمک خواهد کرد.

او این را از روی ایده گفتاینچیزهای خلاقانه پشتیبانی خواهند شد.» در خاتمه تاکید می شوداینبه نظر من هنرهای سنتی نشان از اصالت هنری کشور ما داردایندادن.

در پایان این مراسم به نفرات برتر به شرح زیر جوایزی اهدا شد.


برگزیدگان

در مورد آزاده و ایران من. صنم ایووزیان، نیما جعفری، سیده سپیده قاسمی موسوی و معصومه صالحی به عنوان برگزیده انتخاب شدند..

در رشته طراحی کاربردی، فاطمه کاظمی به عنوان برنده منفرد انتخاب شد.

همچنین از محمدی آزادی برای طراحی کاربردی در بخش تقدیر و از محمدباقر محسنی، سمانه کاظمی، محسن ثمره احمدی و شیوا سیدی در بخش کار تقدیر شد..

دیدگاهتان را بنویسید