حکمرانی مجازی از ضروریات جامعه امروزی است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رحمان زنگنه کارشناس سواد رسانه ای و فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار مرات در خصوص تاثیر فضای مجازی نامحدود بر اغتشاشات اخیر کشور و مدیریت افکار عمومی گفت: آمریکا به دنبال ایجاد دهکده جهانی و تسلط بر کل جهان از طریق آن است. میلیاردها خرج می کند و در این میان قصد دارد نیروهایی مانند نظام اسلامی ایران را از سر راه خود حذف کند.

زنگنه با تاکید بر اینکه پاسخگویی به مطالبات باید بر اساس قانون و به شیوه خود انجام شود، افزود: از جمله عوامل اصلی ناآرامی ها، نابسامانی در فضای مجازی است زیرا با آموزش های منفی که به مردم داده شد، خشونت، تخریب و حتی قتل را تشویق می کردند.

وی افزود: متأسفانه حاکمیت این فضا در اختیار جمهوری اسلامی نیست و نه تنها این حاکمیت در اختیار کشور نیست، بلکه در خارج از ایران نیز هست. در دست کشورهایی است که بیش از 200 سال علیه ملت ایران بوده و همیشه علیه ملت ایران هستند. تحریم هایی که الان انجام می دهند این را نشان می دهد.

این کارشناس سواد رسانه ای و فضای مجازی اضافه کرد: در هر دولتی 5 سطح وجود دارد و ابتدا باید سیاست گذاری شود، سپس به قانون تبدیل شود و بعد تصمیم گیری شود که چگونه اجرا شود و بعد به آن عمل شود. باید اجرا و در نهایت نظارت شود.

وی در ادامه توضیح داد: متأسفانه در بحث فضای مجازی در کشور همه چیز به سطح سیاستگذاری رهبری برمی گردد و پس از آن مسئولان ذی ربط در شورای سیاست گذاری فضای مجازی هیچ اقدامی برای ساماندهی فضای مجازی انجام نداده و باعث ایجاد هرج و مرج شده است. ، در این امر مهم پیش بینی شده اند.

زنگنه ادامه داد: گام بعدی تعریف ساختار، سازوکار و زیرساخت حکمرانی در فضای مجازی است تا حکمرانی به درستی انجام شود. در این زمینه باید شورای عالی فضای مجازی که مصوباتش قانون است وارد شود و هر چه تصویب کند، دستگاه های اجرایی سه قوه باید آن را اجرا کنند و تخلف نکنند. این شورا باید بررسی کند که برای شکل گیری و نهادینه شدن این حاکمیت در ایران چه اقداماتی باید انجام دهیم.

این کارشناس سواد رسانه ای گفت: در شبکه ملی اطلاعات مقرر شد سرعت دسترسی و کاهش هزینه ها افزایش یابد و در کنار آن توسعه زیرساخت های ارتباطی انجام شود تا همه آحاد جامعه ارتباط برقرار کنند. با یکدیگر در این شبکه در هر زمان و با هر سرعتی، اما هم بحث امنیتی و هم حاکمیت این فضا در ایران است.

زنگنه تصریح کرد: اکنون در حوزه فضای مجازی برای خود سرزمینی ایجاد نکرده ایم که بر آن حکومت کنیم و مبانی و سیاست های حضرت آقا بر زمین مانده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مشخص نیست که مسئولیت حاکمیت فضای مجازی در کشور بر عهده کیست، افزود: باید دستگاه حاکمیتی در این فضا مشخص شود و اینکه آیا معاون رئیس جمهور یا وزرا باید متولی این حوزه یعنی هیئت دولت باشند. باید تصویب کند

این کارشناس سواد رسانه ای گفت: برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی و ایجاد امت اسلامی همانطور که توانستیم خود را فراتر از مرزهای کشور برسانیم و در مبارزه با داعش جبهه مقاومت را در کشورهای اسلامی راه اندازی کنیم، در کشور نیز باید این کار را انجام دهیم. حوزه فضای مجازی برای تثبیت سلطه فضای مجازی با اجرای جهاد در خارج از مرزهای کشور.

زنگنه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص حرکت های دانش بنیان تصریح کرد: در حالی که در تلاش برای ایجاد شرکت های دانش بنیان بوده ایم توانسته ایم تا حدود زیادی در این زمینه موفقیت کسب کنیم، بنابراین در حال حاضر صادرات غیرنفتی ما به بیش از صادرات نفت در حال حاضر جلوتر هستیم و تا چند سال آینده نیازی به فروش نفت نخواهیم داشت در فضای مجازی باید با اقدامات جهادی به امری موقت دست پیدا کنیم.

وی الگوی حاکمیت اسلامی ایران در فضای مجازی را الگویی برای سایر کشورها می داند و بیان می کند: در حکمرانی اسلامی فضای مجازی، فضای جدیدی مبتنی بر مبانی فکری، ارزشی و سبک زندگی اسلامی به جهانیان ارائه می شود. مدل مدیریت، ایران خود را از سایر کشورها متمایز می کند.

این کارشناس سواد رسانه ای و فضای مجازی تصریح کرد: اگر ایران بخواهد در چهار لایه سخت افزاری، نرم افزاری، محتوا و کاربری وارد فضای مجازی شود و به آن دسترسی پیدا کند باید ضریب نفوذ جهانی داشته باشد و حاکمیت را در سطح جهانی دنبال کند. تعریف استقلال در فضای مجازی و استقلال ملی در داخل مرزهای ایران از حاکمیت فضای مجازی، نام اشتباهی است، اما تعریف صحیح استقلال در حکمرانی جهانی در تضاد با حاکمیت جهانی استبداد و سلطه است.

وی تاکید کرد: همه عرصه های کشور، نهادها، مسئولان و نخبگان باید به موضوع حاکمیتی بپردازند و در این زمینه گفتمان داشته باشند. ما بدون شک به طبقه‌بندی و تقسیم ظرفیت‌ها اعتقاد داریم، بنابراین با این باور که حداقل 20 درصد ظرفیت کشور در این راستا است و نخبگان برای بازطراحی محصولات با توجه به معانی سؤالات علمی را به کار می‌گیرند، بازار جهانی را تا حد امکان گسترش می‌دهند. امکان تملک

زنگنه با یادآوری اینکه نگاه انتقادی منطبق بر ایدئولوژی فضای مجازی داریم و معتقدیم ساختارهای فضای مجازی مبتنی بر یک ایدئولوژی غلط است، تصریح کرد: بازار یک میلیارد و 400 میلیونی مسلمانان جهان اسلام نیازهای خاصی دارد. بازار بزرگی که فضای مجازی موجود پاسخگوی آن نیست، لذا پیشنهاد می شود از توان دولتی، شرکتی و عمومی سایر کشورها استفاده شود و ایران بتواند در ایجاد فضای مجازی جدید در جهان نقش محوری داشته باشد. یک بازار.

وی همچنین با بیان تاثیر سواد رسانه ای در مدیریت فضای مجازی بیان کرد: اکنون سلاح یادگیری خودجوش در دست کودکان است. کاری که مدیریت می تواند انجام دهد تبدیل تهدیدها به فرصت است، در واقع باید به سمت نظام سازی این فضا رفت زیرا در این فضا نمی توان کاری بی پروا کرد. باید چارچوب بندی شود و به آن عمل شود و این حق حاکمیت است. همچنین باید حواسمان به آسیب هایی باشد که از جهل یا بی سوادی به ما وارد می شود.

این کارشناس سواد رسانه ای مولفه های قدرت را در سه بعد قدرت نظامی، عملیات و اطلاعات و قدرت اقتصادی خلاصه می کند و فقط کشور ما در بعد سوم یعنی بحث اقتصادی کمی مشکل دارد و باید مطالبات معقولی در این زمینه داشته باشیم. برای اطمینان از اصلاحات لازم .

وی با اشاره به وظیفه تبیین جهاد مورد تاکید مقام معظم رهبری اذعان داشت: همانطور که رهبری فرمودند تبیین جهاد یک وظیفه واجب بر آحاد جامعه است و هیچکس نباید از آن کوتاهی کند و لذا همه در قبال جهاد مسئول هستند.

این کارشناس سواد رسانه ای با بیان اینکه سکوت کنندگان در قبال اغتشاشات باید مارپیچ سکوت را بشکنند و از انقلاب پاسداری کنند، افزود: در این میان آمادگی مردم برای مقابله و مقابله با اغتشاشات و وظایف و مسئولیت های عملی آنان برای رفع اغتشاشات. شورش بسیار مهم است. برخورداری از بصیرت و بصیرت کافی و ده ها مورد دیگر که قرآن کریم، عصمت و طهارت اهل بیت(ع) و ائمه انقلاب به آن اشاره کرده اند، ابزار مقابله با وسوسه زمان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید