حیات تالاب هشیلان به حق آبه سد جامیشان بستگی دارد / مشاوره های لازم


ساعت: 13:37
تاریخ انتشار: 1301/03/24
کد خبر: 1855965

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه مطرح کرد؛

احد جلیلیان گفت: با رایزنی هایی که با آب های منطقه ای انجام دادیم تلاش می کنیم از سد جمشان آب بگیریم تا تالاب زنده بماند و به حیات خود ادامه دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احد جلیلیان در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: تالاب های مختلفی در استان داریم اما تالاب هشیلان از اهمیت زیست محیطی خاصی برخوردار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه افزود: تالاب هشیلان بالغ بر 450 هکتار است که یکی از ایستگاه های بی نظیری است که نگین غرب کشور محسوب می شود.

وی به تاثیر تالاب ها اشاره کرد و گفت: تالاب ها به دلیل اهمیت اکولوژیکی که دارند 6 درصد مساحت جهان را در بر می گیرند اما 20 درصد حیات وحش را حفظ می کنند.

جلیلان افزود: تالاب ها از نظر حفظ آب، تهویه مطبوع، جلوگیری از فرسایش خاک، اهمیت زیست محیطی، پژوهشی و تفریحی بسیار حائز اهمیت هستند.

وی با بیان اینکه در سال 90 سایت پرنده نگری در تالاب هشیلان طراحی شده است که تاکنون 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: این پروژه با رهاسازی 5 میلیارد تن تکمیل می شود که در بازدید رئیس جمهور تصویب شد. .

این مسئول با بیان اینکه تالاب هشیلان دارای 102 جزیره است، خاطرنشان کرد: در چند روز اخیر از این منطقه بازدید کرده ایم اما متاسفانه به دلیل کمبود بارندگی وضعیت این تالاب وضعیت خوبی ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در گذشته آب این تالاب از سراب سبزعلی تامین می شد اما حق آبه ای تخصیص داده نشد، خاطرنشان کرد: اما با رایزنی هایی که با آب های منطقه ای انجام داده ایم در تلاش هستیم تا حق آبه را بگیریم. برای آب سد جمشان. اینکه تالاب زنده بماند و به حیات خود ادامه دهد.

جلیلیان یکی از تهدیدات تالاب را جوامع محلی دانست که متأسفانه سال گذشته در آتش سوزی بخشی از تالاب از بین رفت و افزود: هر چند باید از ظرفیت جوامع محلی برای حفاظت از محیط زیست از جمله تالاب ها استفاده کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه تالاب هشیلان برای پرندگان آبی، غیر آبزی و مهاجر سالم است، گفت: این تالاب با حق آبه و بارندگی به حیات خود ادامه می دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید