خاموش کردن دوربین های مداربسته و مرخصی کارکنان امنیتی؛ در فرودگاه بغداد چه گذشت؟

این دستور از طریق دبیر نظامی فرماندهی کل عراق (نخست وزیر) به عنوان رئیس این کمیسیون ابلاغ شد و رسانه ها از تحویل مقامات سابق به بازپرس و دادگاه خبر دادند. علاوه بر این، برخی دیگر از عناصر نیز پس از خاموش شدن دوربین های مداربسته در سالن سامارا مورد توبیخ قرار گرفتند.

در 24 و 26 نوامبر ماه گذشته (کمتر از سه هفته پیش) دو آتش سوزی در کمتر از 48 ساعت در دو کانکس در فرودگاه بین المللی بغداد خبر و جنجال برپا کرد. اولین قربانیان این آتش سوزی ها «نائل سعد» رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و همزمان «علی تقی» مدیر فرودگاه بین المللی بغداد بودند که از سوی نخست وزیر عراق برکنار شدند.

اگرچه آتش فیزیکی خاموش شده است، اما در ادامه رسیدگی به این پرونده، شعله های آتش و آتش زیر خاکستر آن همچنان به دیگر مسئولان مقصر دامن می زند.

عراق را می توان کشوری آتش خیز دانست و آتش سوزی ها در سال های اخیر بیشتر شده است. به گفته جودت عبدالرحمن، سخنگوی نیروهای دفاع غیرنظامی کشور، عراق تنها در 10 ماه نخست امسال شاهد 25000 آتش سوزی بوده است، اما این تعداد در نقاطی مانند داخل فرودگاه بین المللی بغداد متفاوت است.

آیا این آتش سوزی های پی در پی در یکی از امن ترین مکان های عراق مربوط به آخرین اقدامات نخست وزیر در مبارزه همه جانبه با فساد و ورود وی به «منطقه ممنوعه مفسدان» است؟ این سوالی است که هنوز بی پاسخ مانده است، به ویژه اینکه فرودگاه بغداد در هفته های اخیر با سوال فرار برخی از چهره های متهم به فساد و یا دستگیری برخی از آنها قبل از فرار در خبرها بوده و این شبهه را ایجاد کرده است. آیا حوادث این بازو در فرودگاه بغداد می تواند نوعی پوشش برای پرت کردن حواس نیروهای امنیتی مستقر در فرودگاه باشد. با این حال، تا زمانی که تحقیقات کامل نشده است، نمی توان این فرضیه را تأیید کرد، اگرچه تعدادی از شخصیت های سیاسی عراق به صراحت اعلام کردند که آتش سوزی در فرودگاه بغداد عمدی بوده است.

جمال حسن، یکی از اعضای چارچوب هماهنگی عراق، به رسانه ها گفت: آتش سوزی در فرودگاه بین المللی بغداد نمی تواند بدون قصد قبلی باشد، اما “همه شاخص ها” نشان می دهد که “آتش سوزی ها عمدی و با هدف نابودی دولت است.” معرفی دولت در حوزه‌های دیگر کار مافیای قدرتمندی است که می‌خواهند با هدف قرار دادن نقاط حساس دولت مانند فرودگاه، کارت‌های بازی را به هم بریزند و احتمالاً بررسی سرنخ‌هایی را نشان می‌دهد.

زهره البجاری، رئیس کمیته حمل و نقل در پارلمان عراق نیز با استناد به اطلاعات اولیه از «آتش سوزی عمدی» گفت و افزود: برخی می خواهند تصویر بدی از وضعیت امنیتی کشور منعکس کنند تا راه را سد کنند. از فعالیت ها و اصلاحات دولت.» کرد.

«علیه نصیف» نماینده پارلمان عراق از ائتلاف «دولت قانون» به رهبری «نوری المالکی» در توییتر به شرکت کانادایی «بیزینس اینتل» که مسئولیت امنیت فرودگاه بین المللی بغداد را بر عهده دارد، اشاره کرد.

وی تصریح می کند: قبلا هم گفته بودیم که بیزینس اینتل شرکت قابل اعتمادی نیست و نمی تواند امنیت فرودگاه را تامین کند.

بیزینس اینتل علاوه بر ثبت هویت افراد، خودروها و بازرسی امنیتی فرودگاه مسئولیت امنیت افراد، تجهیزات داخل فرودگاه، ترمینال های پرواز، باند فرودگاه، محوطه فرودگاه، ورودی خودروها، کارمندان و لابی ها را بر عهده دارد.

نصیف پیش از این گفته بود: من نسبت به عقد قرارداد با این شرکت کانادایی به مبلغ 22 میلیون و 300 هزار و 443 دلار هشدار دادم زیرا بیزینس اینتل کافی نیست، مجوزی برای کار امنیتی در عراق از وزارت کشور وجود ندارد، بنابراین وجود دارد. هیچ تخصیص مالی برای این قرارداد وجود ندارد و برخلاف قانون فدرال مدیریت مالی (ماده 16/1/شماره 6/2019) است و همچنین این شرکت با شرکت اسرائیلی برکات مرتبط است.

اینتل تجاری کانادا (تاسیس 2010)، مقر آن در اتاوا؛ اخیراً (حدود دو ماه پیش) پس از پایان قرارداد شرکت “G4s” (G4s) در بریتانیا در فرودگاه بین المللی بغداد، عملیات امنیتی خود را در فرودگاه بین المللی بغداد آغاز کرد.

دیدگاهتان را بنویسید