خبر بد برای ملی پوشان پس از برد شیرین

خبر بد برای ملی پوشان پس از برد شیرین

با پایان یافتن دیدارهای جام جهانی 2022 قطر دیروز، تیم ملی ایران موفق شد به لطف پیروزی مهم مقابل ولز و جبران شکست مقابل انگلیس، جهش بزرگی در رده بندی آنلاین فیفا داشته باشد و اختلاف امتیاز این 2 بازی به دست آمد. مثبت پس از شکست تلخ از انگلیس، تیم ملی به رده بیست و ششم جهان سقوط کرد اما پیروزی روز گذشته مقابل یاران گرت بیل، ایران را به رده بیستم جهان بازگرداند.

چند سالی است که فیفا فرمول های از پیش تعیین شده برای محاسبه امتیاز تقابل 2 تیم مختلف را در دستور کار قرار داده است و این امتیازات ارتباط مستقیمی با جایگاه تیم های ملی در رده بندی دارد. مثلا تیم معروفی مثل برزیل که در رده اول است با برد مقابل تیمی مثل ایرلند که در رده 50 جهان قرار دارد امتیاز کمتری می گیرد اما اگر ایرلند برنده شود امتیازهای خیلی بیشتری می گیرد. که می تواند مبنای صعود آنها در این رتبه باشد.

در رده بندی فیفا، ارزشمندترین تورنمنت ممکن جام جهانی است. به عنوان مثال انجام یک بازی دوستانه خارج از روزهای فیفا دارای وزن 5 است یعنی نتیجه حاصل از یک مسابقه چه مثبت و چه منفی در 5 ضرب می شود. بازی های دوستانه در تقویم فیفا وزن 10 دارند. بازی های لیگ ملت های یوفا دارای وزن 15 است، مقدار محاسبه شده برای مسابقات مقدماتی جام جهانی 25 است، اما هر بازی جام جهانی دارای وزن 50 است که ارزش این مسابقات را نسبت به سایر مسابقات ملی نشان می دهد.

شکست تیم ملی مقابل انگلیس باعث شد ایران 17.3 امتیاز منفی کسب کند. فقط آن را با جنبه های منفی بازی های دوستانه مقایسه کنید. در دیدار مقابل تونس که با شکست تیم ملی و 2.78 امتیاز منفی همراه بود و شکست مقابل الجزایر 5.8 امتیاز منفی برای تیم ملی به ارمغان آورد. در نهایت شکست مقابل انگلیس باعث شد تیم ملی از رتبه 20 به 26 جهان سقوط کند.

تیم ملی با رسیدن به امتیاز 1571 موفق شد به رده بیستم جهان بازگردد. هر شکست ژاپن و قطعاً پیروزی ایران در برابر آمریکا می تواند برتری آسیا را به شاگردان کی روش بازگرداند.

اما برد دیروز مقابل ولز این امتیازات منفی را جبران کرد. در شرایطی که هم تیمی های گرت بیل بالاتر از ایران قرار گرفتند، پیروزی شاگردان کی روش 26.31 امتیاز مثبت به ذخایر ایران اضافه کرد که رقم قابل توجهی است. در مجموع با اختلاف امتیاز از 2 دیدار اول، تیم ملی موفق شد 6.9 امتیاز مثبت کسب کند.

به این ترتیب ایران بار دیگر به رده بیستم جهان بازگشت اما صدر رده بندی آسیا همچنان در اختیار ژاپن است. سامورایی ها پس از پیروزی بزرگ مقابل آلمان 26.59 امتیاز مثبت جمع کردند و اکنون در رده هجدهم جهان قرار دارند. بازی با آمریکا می تواند فرصت بسیار خوبی برای ایران برای صعود در رده بندی فیفا باشد. برد در این بازی 27.81 امتیاز مثبت به تیم ملی اضافه می کند اما باخت در این بازی 22.19 امتیاز از تیم ملی می گیرد. نتیجه تساوی نیز 2.81 امتیاز مثبت را برای تیم کی روش به همراه خواهد داشت.

لازم به ذکر است که این رتبه‌بندی‌ها پس از پایان هر روز به وقت گرینویچ به‌صورت آنلاین به‌روزرسانی می‌شوند و ممکن است با بازی‌های امروز، جایگاه تیم‌ها دوباره تغییر کند. رده بندی نهایی و رسمی فیفا در پایان جام جهانی اعلام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید