خبر خوب از رتبه بندی معلمان آمد

خبر خوب از رتبه بندی معلمان آمد

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزشی از ابلاغ بخشنامه اجرای آخرین صلاحیت آموزشی معلمان خبر داد و گفت: آخرین صلاحیت آموزشی معلمان بر اساس ترتیب کار اعمال می شود.

خبر خوب از رتبه بندی معلمان آمد. محدودیت های قانونی اعمال درجه دو و سه در تصمیمات حقوقی فرهنگیان در چند سال اخیر مطرح شده و به یکی از گلایه ها و مطالبات این قشر تبدیل شده است.

ایسنا نوشت: در جریان نگارش آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان نیز انتقاداتی مبنی بر عدم محاسبه آخرین صلاحیت آموزشی فرهنگیان مطرح شد تا جایی که در 10 فروردین ماه جاری معاون وزیر آموزش و پرورش در این باره توضیح داد. وی گفت: در خصوص بحث آخرین صلاحیت آموزشی معلمان که یکی از مطالبات معلمان بود، سرانجام معاون قوانین مجلس اعلام کرد که در اجرای رتبه بندی، آخرین صلاحیت معلمان اعمال خواهند شد.”

شورای اسلامی نیز این موضوع را تصویب کرد و در چهارم آبان ماه سال جاری سخنگوی فراکسیون امور فرهنگی شورای اسلامی در گفت وگو با ایسنا اعلام کرد که مجلس پیش از این قانون اجرای سانسورهای آموزشی برای آموزش فرهنگی را تصویب کرده بود. که در مرحله اجرا به گونه ای تفسیر شد که فقط باید «حداکثر دو مدرک علمی» از اعضای هیئت علمی برای تصمیم گیری استخدام آنها اعمال شود. یعنی برای فردی با تحصیلات عالی فقط دو مدرک لیسانس و یک مدرک فوق لیسانس در نظر گرفته شده بود و مدرک دکترا برایش منظور نمی شد.

وی ادامه داد: معاون قانونگذار مجلس سپس به تفسیر بخشنامه وزارت آموزش و پرورش پرداخت و اعلام کرد بر اساس قانون مصوب مجلس و بحث های صحن علنی و رای مجلس، «سقف اعمال مدارک تحصیلی معلمان حذف شود، بنابراین با این تعبیر اگر معلمان دارای مدارک تحصیلی از دیپلم تا دکتری باشند، صلاحیت تحصیلی آنها در هر چهار مرحله در تصمیم گیری شغلی آنها اعمال می شود و بر این اساس، از این پس مدارک تحصیلی آنها اعمال می شود. محدودیتی برای اعمال صلاحیت های آموزشی معلمان و البته مدارک تحصیلی قابل اعمال در هر مرحله از تصمیم گیری استخدام وجود ندارد و این باعث افزایش دستمزد می شود و وزارت آموزش و پرورش باید این تفسیر قانونی را اجرا کند.

سرانجام صبح امروز صادق ستاری فرد، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزشی رئیس جمهور از ابلاغ بخشنامه اجرای آخرین صلاحیت آموزشی معلمان خبر داد و گفت: این بخشنامه بر اساس بند ۲-۳ ابلاغ شده است. ماده 2 قانون نظام ارزشیابی معلمان و بر این اساس آخرین مدرک تحصیلی معلمان در تصمیم گیری استخدامی آنها اعمال می شود.

بدین ترتیب به نظر می رسد با ابلاغ بخشنامه فوق مسائل مربوط به اجرای صلاحیت آموزشی فرهنگیان و مصوبات قانونی معلمان مرتفع شده است.

اما آنچه در قانون ارزشیابی معلمان در خصوص شرایط اخذ ارزشیابی معلمان و اعمال صلاحیت های آموزشی برای معلمان آمده است:

بر اساس ماده 3 قانون نظام ارزشیابی معلمان، موضوعات این قانون با توجه به صلاحیت عمومی، تخصصی، حرفه ای و تجربه به ترتیب در 5 پایه، مربی معلم، مربی معلم، استادیار، دانشیار و استادیار قرار می گیرند. اساتید

در همین رابطه و در تعریف اصطلاحات رتبه بندی در ماده دوم قانون فوق الذکر، برای چهار صلاحیت کسب رتبه های پنج گانه بیان شده است که «تجربه» شامل توانایی هایی است که مشمولان رتبه در طول سال ها کسب کرده اند. خدمت در حوزه آموزش و مدیریت مرتبط با معلم بودن.

«شایستگی» ترکیبی از دانش، مهارت، نگرش، بینش، خلاقیت، نوآوری و ویژگی‌های فردی است که بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، معلم را قادر می‌سازد تا وظایف مرتبط با شغل را با موفقیت انجام دهد. بنابراین «صلاحیت عمومی» مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی یک فرد اعم از باورها، نگرش‌ها، اعتقادات و رفتارهای مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزشی کشور است. زمینه را برای انجام کار متعهدانه فراهم کند و پایبندی فرد به ارزشهای اسلامی و انقلاب اسلامی و قوانین و مقررات را آشکار سازد. این دسته از صلاحیت ها در حین خدمت به ذی نفعان تأیید و تأیید می شود.

در نهایت، تعریف «صلاحیت تخصصی» بیان می‌کند که مجموعه‌ای از توانایی‌های مربوط به تسلط بر فرآیند و نتیجه دانش تخصصی (موضوع آموزشی)، دانش آموزشی و سایر حوزه‌های دانش مرتبط با یاددهی-یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری‌های علمی مرتبط. ، آخرین مدارک تحصیلی و توانایی تفکر علمی و انجام تحقیق در زمینه ای که فرد برای انجام مؤثر وظایف خود باید از آن برخوردار باشد.

«صلاحیت حرفه‌ای» نیز مجموعه‌ای از توانایی‌های مرتبط با کاربرد تلفیقی دانش، نگرش و مهارت‌های تخصصی و آموزشی و عملکرد رقابتی معلمان در موقعیت آموزشی و آموزشی بر اساس نظام آموزشی استاندارد در جمهوری اسلامی ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید