خبر مهم کنکور/ کدام رشته ها در حال حذف شدن هستند؟

خبر مهم کنکور/ کدام رشته ها در حال حذف شدن هستند؟

با تغییر ضوابط سازمان سنجش و پذیرش متقاضیان تحصیلات عالی، کنکور سراسری از سال 1402 دستخوش تغییرات جدیدی در نحوه برگزاری، مواد امتحانی و محاسبه سوابق تحصیلی شد و نسبت سوابق تحصیلی به 60 درصد سالانه و به تدریج تا سال 1406 رسید ضمناً دروس عمومی قرار است در قالب امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی مورد سنجش قرار گیرد.

مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش مهمترین تغییرات در ارزیابی و پذیرش متقاضیان تحصیلات عالی را به شرح زیر اعلام کرد: ارزیابی دانش، توانایی ها و پیشرفت تحصیلی متقاضیان از طریق «ارزیابی عمومی تاریخ تحصیلی» و «ارزیابی عمومی» آزمون اختصاصی، آزمونی سراسری در موضوعات تخصصی رشته های تحصیلی در سه سال آخر دوره دوم متوسطه در هر یک از گروه های آزمایشی است که توسط سازمان کتب درسی وزارت برگزار می شود. آموزش و پرورش و فرهنگ.

سوابق تحصیلی نیز به نمرات دروس عمومی و تخصصی سال دوم متوسطه در نظام آموزشی 3-3-6 و تحصیلات دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی هر رشته تحصیلی دبیرستان اطلاق می شود. امتحانات آن بر اساس اصول سنجش استاندارد شده و سنجش کیفیت توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت ملی و نهایی در سالهای مختلف طبق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می شود.

1- پذیرش داوطلبان بر اساس ترکیب سوابق تحصیلی و نتایج آزمون سراسری سالی یکبار انجام خواهد شد. در این فرآیند سهم آموزش آموزشی قطعی است که تاکنون تاثیر مثبتی داشته است.

2- گزارش تحصیلی شامل نتایج آزمون های ورودی که به صورت استاندارد و هماهنگ در کشور برگزار می شود. سهم این نمرات برای پذیرش در سال تحصیلی آینده (1402-1403) 40 درصد است.

3- آزمون سراسری دو بار در سال برگزار می شود و نتایج آن به مدت دو سال اعتبار دارد (جزئیات این آزمون از سوی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد).

4- دروس عمومی از کنکور حذف و ارزشیابی آنها فقط از طریق امتحانات نهایی خواهد بود. لازم به ذکر است که نه تنها سهم این دروس از نتیجه کل کاهش نمی یابد، بلکه در برخی از گروه های آزمایشی نیز افزایش می یابد.

5- پذیرش در رشته هایی که مانند گذشته پرتقاضا نیستند به روش «فقط سوابق تحصیلی» خواهد بود.

چندی پیش محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزش و پرورش به تشریح نحوه برگزاری کنکور سراسری پرداخت و گفت: مصوبه جدید کنکور برای کنکور سراسری امسال اجرایی شده و آزمون سراسری برگزار می شود. در ژانویه و جولای. آزمون سراسری دو مرحله ای نیست. بلکه در دو نوبت است و دانش آموزان و داوطلبان این امکان را دارند که در یک دوره یا هر دو نوبت شرکت کنند تا موجودی و نمره بالاتری که دریافت می کنند برای آنها محاسبه شود.

وی به کارآموزان توصیه کرد: نوبت دوم را به صورت آزمایشی بگذرانند و برای نوبت اصلی تیرماه برنامه ریزی کنند، اما برای جلوگیری از آسیب رساندن به سوابق تحصیلی، روی برنامه درسی تمرکز کرده و امتحانات را خودشان برگزار کنند.

زارعی گفت: بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سهمی در نظر گرفته شده که برای پایه دوازدهم 40 درصد است. ضمن اینکه سهم دروس عمومی نیز در کارنامه تحصیلی قابل مشاهده است و در آزمون سراسری شاهد برگزاری آزمون در دروس عمومی نیستیم و فقط در کارنامه آموزشی آنها وجود دارد.

رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دروس عمومی از آزمون سراسری حذف نشده، بلکه سهم آن ها تنها افزایش یافته است، گفت: سهم دروس عمومی در آزمون سراسری بین 17 تا 17 سال بوده است. 22 درصد اما الان 26 است. 40 درصد ثبت نام تحصیلی مربوط به دروس عمومی است. با این تفاوت که این مشارکت بر اساس کتابی است که دانش آموزان می خوانند و در امتحان شرکت می کنند.

ارزشیابی دروس عمومی در قالب امتحانات نهایی

لازم به ذکر است که یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز درباره حذف دروس عمومی از کنکور سراسری گفت: دروس عمومی از کنکور حذف شده است اما از پایه دهم، یازدهم و دوازدهم حذف نشده است. آنها به صورت توصیفی در قالب نرخ فارغ التحصیلی اندازه گیری می شوند.

وی گفت: نمی توان دروس عمومی را فقط در قالب آزمون های چهارگزینه ای ارزیابی کرد. نمی خواهم بگویم که تست چهارگزینه ای را کاملا رد می کنم، اما سوالات تشریحی زیر لایه “درک مطلب” قرار می گیرند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: سؤالات چهارگزینه ای عموماً در لایه «دانش» است و کمتر به دنبال حرفه آموزی یا انجام چنین کارهایی در آنجا می رود. پاسخ به سوالات تشریحی در دروسی مانند ادبیات دارای مولفه های متعددی است و صرفاً ترتیب این واژه ها قدرت استدلال می خواهد و آزمون تشریحی استنباط بیشتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید