خداحافظی گروه های کم درآمد با خودروهای صفر کیلومتر/ قیمت گذاری خودروهای صفر کیلومتر در لاین سریع


ساعت: 13:05
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۰۱
کد خبر: 1884901

با حذف تیبا، ساینا، سمند و پژو 405 از خط تولید و جایگزینی آنها با خودروهایی که بازه قیمتی آنها 300 میلیون تومان به بالا است، نشان می دهد که میانگین قیمت کارخانه ای خودروی صفر دو برابر قیمت قبلی خواهد بود. باید با خرید یک ماشین صفر به گروه های کم درآمد کمک کرد خداحافظ.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در ماه های گذشته خبر توقف تولید پژو 405 توسط ایران خودرو منتشر شده بود و به تازگی بنا به اعلام وزارت امنیت، تولید سه خودرو تیبا، ساینا و سمند به زودی متوقف می شود. تولید تیبا 2 و ساینا تا چند ماه آینده متوقف خواهد شد.
خودروسازان و وزارت ایمنی اعلام کردند که این تصمیم در راستای افزایش کیفیت خودروهای داخلی است. اما باید در نظر داشت که این خودروها در دسته خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی جامعه امروزی قرار می گیرند و اقشار کم درآمد و دهک های پایین جامعه در شرایط اقتصادی امروز جامعه تنها با پس انداز و وام عمومی می توانند این خودروها را خریداری کنند. این خودروهای اقتصادی در کشور متوقف شده است، باید گفت این آرزو برای اقشار کم درآمد دست نیافتنی خواهد شد.
از سوی دیگر، تجربه گذشته نسخه پراید نشان می دهد که با حذف این خودروهایی که در رده قیمتی پایین مردم قرار دارند، بازار خودرو دچار شوکی می شود که قیمت خودروهای ارزان امروزی را افزایش می دهد.
بنابراین باید گفت در مرداد ماه سال 99 محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور سابق در مراسم رول آف پراید در خط تولید سایپا بر روی کاپوت آخرین پراید تولیدی این شرکت نوشت: «امیدوارم که پس از تکمیل تولید پراید، خودروی جایگزین ایمن تر، زیباتر و مقرون به صرفه تر در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.» پراید در آن روزها در شرایطی از زنجیره تولید خودروسازان حذف شد که با وجود ایرادات فراوان، به دلیل قیمت نسبتا مناسب، سال ها توانست در سبد خرید خودرو خانواده های ایرانی گزینه اول باشد.
البته آن روزها برخی معتقد بودند توقف تولید پرتیراژترین خودروی کشور نه تنها انتخاب مردم را به ویژه در دهک های پایین درآمدی محدود می کند، بلکه می تواند شوک منفی قیمتی را در بازار خودرو به دنبال داشته باشد. مسئولان وزارت حراست این روزها وعده دادند که با تعطیلی ساختمان تولیدی پراید در سایپا، تیبا و کوئیک جایگزین آن می شوند و بنابراین مشکلی برای انتخاب مشتری وجود نخواهد داشت.
اما اکنون که نزدیک به دو سال از آن وعده ها می گذرد، نگاهی گذرا به نوسانات قیمت خودروهای داخلی نشان می دهد که وعده واعظ مبنی بر جایگزینی خودروی پراید با خودروی ارزان تر، دور از واقعیت است. به گونه ای که پس از توقف تولید، قیمت پراید از تیبا هم گران شد!
به گفته سخنگوی وزارت امنیت، پس از توقف تولید تیبا، ساینا و سمند، خودروهای آریا، شاهین، هایما 8 و آریسان 2 جایگزین آنها شود که شاهین و آریا متعلق به سایپا و هایما 8 و آریسان 2 هستند. ایران خودرو.
این در حالی است که برآوردها از قیمت تمام شده خودروهای جایگزین نشان می دهد که قیمت کارخانه ای این خودروها دو برابر و بیشتر از قیمت تمام شده خودروهای پیش بینی شده برای توقف تولید است. اگرچه توقف تولید چنین محصولاتی یک گام رو به جلو است، اما اگر تصور کنیم خودروهای جایگزین با همین قیمت ها یا افزایش جزئی به دست مشتریان می رسد، باید بگوییم سخت در اشتباهیم.
به عنوان مثال در حال حاضر خودروی شاهین که یکی از گزینه های جایگزین تیبا و ساینا است توسط سایپا با قیمت 345 میلیون تومان به فروش می رسد در حالی که آخرین قیمت کارخانه تیبا و ساینا بین 120 تا 125 میلیون تومان بوده است. یعنی برای خودرویی که قرار است جایگزین تیبا شود باید بیش از 2.5 برابر بیشتر هزینه کنید. یکی دیگر از خودروهای مورد نظر سایپا، آریا است که البته قیمت آن به صورت رسمی اعلام نشده است، اما شنیده ها حاکی از آن است که از شاهین گرانتر خواهد بود و احتمالا بین 450 تا 600 میلیون تومان قیمت خواهد داشت!
همچنین جایگزین های سمند و پژو 405 به گفته مسئولان ایران خودرو، هایما S8، رانا اتوماتیک و وانت آریسان 2 هستند. در مورد هایما S8 باید به این نکته توجه کنید که این خودرو در رده خودروهای لوکس قرار می گیرد و احتمالا قیمتی بسیار بالاتر از هایما S7 خواهد داشت که می تواند حدود 800 میلیون تومان باشد. بنابراین نمی توان این خودرو را جایگزین مناسبی برای پژو و سمند دانست که قیمت کارخانه ای آن ها حدود 150 تا 160 میلیون تومان است.
در هر صورت این توقف تولید خودروهای ارزان قیمت در جامعه امروزی و عدم جایگزینی خودروهای مناسب و ارزان قیمت در یک بازه قیمتی باعث می شود که اقشار کم درآمد و دهک های پایین جامعه به آرزوهایشان بیفزایند. ماشین صفر کیلومتر

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید