خرافاتی که در درختان قاطی می شود

ساعت: 12:26
تاریخ انتشار: 14/08/1400
کد خبر: 1780601

وقتی گره های سبز نیاز را واسطه می کنند!

شرکت در بستن درختان خرافه ای بیش نیست، اما متاسفانه در عصر امروز هنوز افرادی هستند که با بستن گره های سبز به درختان نیاز به داستان دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ از کودکی تاکنون حداقل یک بار خرافاتی را شنیده ایم که برخی از آنها جدید و برخی دیگر ریشه در تاریخ دارند، یکی از این باورها درختی بود که در ایران باستان ارزش زیادی داشت و برخی از این درختان از مقدسات درختان ایران معروفند، درخت نماد زندگی و نماد باروری بیکران سرچشمه جاودانگی و مظهر حقیقت مطلق هستی است، فرهنگ های دیگر منشأ گیاهی را به انسان نسبت می دهند.
تقدس برخی از درختان همیشه سبز یا درختان کهنسال ایران به دلیل مجاورت با زیارتگاه ها و بزرگان مقدس نیز نشانه قداست گیاهان در باورهای ایرانیان است.

در ادیان مختلف اعتقاد به تقدس درخت به سه صورت تجلی می یابد: درخت کیهانی، درخت حیات و درخت معرفت.

هنوز در برخی از مناطق استان چهارمحال و بختیاری درخت را نمادی مقدس می دانند به گونه ای که به آن متوسل می شوند و به آن نیاز دارند.

اگرچه در روزگاری زندگی می‌کنیم که نسل جوان مقدس دانستن درخت را مقدس می‌دانند، اما عده‌ای هستند که برخی درخت‌ها را به اندازه یک امامزاده متبرکه می‌خوانند و معتقدند اگر شاخه‌ای از آن درخت بشکند، می‌توان نفرین کرد.

c703d44e d0c9 4a82 88e1 b5c4ddf19e30 خبر خاکستری

شاخه های درختان را روشن کنید تا به توالت برسید

فتحی یکی از اهالی چهارمحال و بختیاری به جهانبین نیوز می گوید: در گذشته درختی اینجا بود که بیش از 200 سال قدمت داشت و خیلی ها به آن اعتقاد داشتند.

وی ادامه می دهد: هرکس حاجتی داشت در کنار این درخت شمع روشن کرد و از درخت خواست که برایش دعا کند و از خداوند عنایت کند.

فتحی بیان می کند: عده ای پارچه سبزی به درخت بستند و دستمال را تا زمانی که نیاز داشتند باز کردند و زیر درخت آیتونز پختند و بین مردم تقسیم کردند.

او می گوید: اعتقاد به این درخت برای مردم نهادینه شد به گونه ای که برای کوچکترین نیازی به این درخت مشغول بودند و نمی پذیرفتند که این فقط خرافه است.

فاطی افزود: در حال حاضر این درخت قطع شده تا مردم بفهمند که شرکت در درخت خرافه است و استناد قابل قبولی ندارد.

bcb88917 cd6e 4574 9943 55ca48a72d7b خبر خاکستری

شرکت در درخت خرافه ای بیش نیست

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن جلالی امام جمعه هفشجان در گفت و گو با جهانبین نیوز; وی همسو با خرافات مرتبط با بستن درخت تصریح کرد: یکی از عادات و روش های قدیمی و تاریخی در ذهن مردم، روحیه خرافه پرستی است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته مردم یک سری اعتقادات را در دل داشتند، گفت: شمول درخت مبنای عقلی ندارد و فقط خرافه است.

جلالی با تاکید بر اینکه هنوز افراد خرافاتی وجود دارند، گفت: باید با فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم راه اشتباه را به آنها نشان دهیم.

وی خاطرنشان کرد: مردم با درختان سرسبز برخورد می کنند و درختان، سنگ ها، رنگ ها و لعاب ها را تقدیس می کنند که این خلاف دستور و آداب اسلام است.

جلالی تاکید کرد: این گونه مشکلات باعث تضعیف اعتقادات دینی مردم و دین می شود و نباید اجازه داد که مورد تشویق قرار گیرد.

به گزارش جهانبین نیوز؛ مراجع تقلید نیز فتوای درختان را صادر کردند. دفتر آیت الله وحید خراسانی این مشارکت را بدعت خواند و در ادامه یادآور شد: گشایش سرپناه متولیان امر حفظ اماکن متبرکه مشکلات زیادی را می طلبد. نخ دلشان به نخ قلب حضرت دوست، بهتر است این کار را نکنند چون بدعت و خرافات محسوب می شود «مسئولان حفاظت و نگهداری از اماکن مقدسه مشکلات زیادی را می طلبند».

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به سؤالی درباره این گونه حرکات و اعتقاد به حرمت این گونه درختان و بستن نخ یا پارچه برای این درختان و مراقبت از آن ها، فرمودند: «این عقاید قطعاً خرافات است و درخواست آن نوعی خرافات است. حاجت «این شرک است و بر همگان لازم است که نهی از منکر کنند و از خداوند ثواب خود را بخواهند.

دفتر آیت الله نوری همدانی نیز در رابطه با شرکت در تعطیلی حرم در اماکن متبرکه این اقدام را بدعت و حرام می داند.

به گزارش جهانبین نیوز؛ بستن نخ به شاخه درخت و حصار بستن به دور اماکن مقدس یا بستن نخ های رنگی برای رفع نیازهای فردی منحصر به پیروان یک دین یا مذهب خاص نیست، بلکه این گونه اعمال در میان پیروان بسیاری از ادیان و مذاهب است. این امر در همه جای دنیا مرسوم است و با وجود هشدارهای رهبران دینی، هنوز هم بسیاری از مردم بر اساس اعتقادات شخصی آن را بدون توجه به دیدگاه رهبران مذهبی تکرار می کنند. لازم است متولیان فرهنگ در این زمینه فرهنگ سازی کافی داشته باشند تا افراد دیگر به دنبال خرافات نباشند و در صورت نیاز با توسل به ائمه و توکل بر خدا به دنبال آن باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید