خرس روز ولنتاین به قیمت 25 گرم طلا رسید!

ولنتاین; واژه ای که تا 15 سال پیش حتی برای ایرانیان هم شناخته شده نبود. این روز عشق است که مسیحیان اغلب در 14 فوریه بر اساس اعتقادات خود جشن می گیرند. اما از سال 2009 فضای برخی از بازارها با تزئینات جعبه های گل قرمز و شکلات و پوسترهای قلب و نمادهای عشق پر شده است.

طبیعتاً دوست داشتن یکدیگر به دلایل مختلف حتی می تواند امری مقدس باشد. حتی اگر یک توجیه فرهنگی وارداتی باشد. اما به نظر می رسد که روز ولنتاین نیز از همان فرهنگ هایی است که بسیاری از مردم بدون اطلاع از ریشه آن از کنار آن می گذرند. به نظر می رسد برای برخی افراد برای غوطه ور شدن در یک فرهنگ، تنها غربی بودن کافی است.

جدا از مسائل فرهنگی و اجتماعی، به نظر می رسد برخی از کسبه با شناختی که از جامعه خود دارند، توانسته اند 25 بهمن را به روز سودآوری خود تبدیل کنند.

برخی از مردم به نان شب نیاز دارند. گروهی برای روز ولنتاین به دنبال خرس می گردند

در روزهایی که بسیاری از شهروندان برای گذران زندگی مجبورند از صبح تا شب چندین شیفت کار کنند، برخی دیگر در شهر روزهایی مانند روز ولنتاین را بهانه ای می کنند تا بیش از درآمد کل سال اکثر همشهریان خود در یک شب کسب کنند.

در سال های اخیر، هر روز رکوردهای جدیدی برای بازار روز ولنتاین ثبت شده است. امسال این بازار از تورم عمومی اقتصاد کشور عقب نمانده است.

بررسی سایت ها و کانال های اینترنتی نشان می دهد برخی فروشگاه ها خرس ولنتاین را حدود 53 میلیون تومان قیمت گذاری کرده اند. اگرچه قیمت هر گرم طلای 18 عیار از مرز دو میلیون و 120 هزار تومان نیز گذشته است، اما ارزش این عروسک های گلدار بیش از 50 گرم طلا است.

همچنین در کانال تلگرام یکی از گل فروشی های تهران سبد دل 25 میلیون و 880 هزار تومان می فروشد. در این سبد بین 185 تا 210 شاخه گل رز هلندی چیده شده است.

البته در سایت های خرید سبد گل با قیمت های بیش از 75 میلیون تومان به فروش می رسد. فروشندگان مدعی استفاده از 1000 شاخه گل در این سبدها هستند، اولاً این گل ها قابل شمارش نیستند و ثانیاً اگر باشند قیمت هر شاخه 75 هزار تومان می شود که بالاتر از قیمت بازار است.

خرس روز ولنتاین به قیمت 25 گرم طلا رسید!

بهانه ای برای عشق یا دلیلی برای سود؟

در هر صورت، روز ولنتاین، مانند بسیاری از مناسبت های دیگر، به بازاری برای سودجویان و بازاریاب ها و البته مصرف کنندگانی تبدیل شده است که به جای اینکه دلیلی برای دوست داشتن و با هم بودن باشند، به اصطلاح به دنبال تماس چشمی هستند. طبیعتاً بدون خرس و هدایایی مانند آیفون 14 می توانید عاشق باشید و دیگران را دوست داشته باشید.

البته تحقیقات بازار نشان می دهد که امسال اشتیاق چندانی نسبت به سال های گذشته وجود ندارد. به نظر می رسد با فضایی که از شهریور ماه در کشور ایجاد شده است، بهانه های مختلف شادی مردم را بر نمی گرداند. به همین دلیل، بازارهایی مانند ولنتاین بسته شده اند.

اما برخی افراد در این شرایط هم دست از سودجویی های قبلی خود بر نمی دارند. البته آنها مقصر اصلی ایجاد چنین وضعیتی نیستند، بلکه وضعیت کلی اقتصاد ایران است که فضا را برای دلالان و دلالان ایجاد می کند تا جایی که بتوانند جیب مردم را به طرق مختلف خط بکشند.

تنها راه حل دولت های مختلف در سال های اخیر به ایجاد محدودیت هایی مانند ممنوعیت فروش بادکنک یا کیک قرمز محدود شده است. به نظر می رسد دولت وظیفه اصلی خود یعنی تنظیم بازار را فراموش کرده و تنها با دخالت در بازار می خواهد عرضه و تقاضا را مدیریت کند. اقدامی که پایانی جز شکست ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید