خرید ساده 800000 تن

خرید ساده 800000 تن

روز جدید : حدود 10 ماه پیش در حالی که رئیس جمهور وعده تورم تک رقمی را می داد، اکنون با گذشت چند ماه از روی کار آمدن وی، نه تنها سیاست خاصی برای کاهش قیمت کالاها وجود ندارد، بلکه وضعیت بازار بیش از پیش بحرانی شده است. بحرانی که نه تنها افزایش قیمت کالاها را نشان می دهد که نشانه تحولات جدید نیز هست. گزارش های موجود در محل نشان می دهد که برخی از کالاهای اساسی در مراکز عرضه کمیاب و یا حتی کمیاب شده اند. نمونه آن رب گوجه فرنگی این شرکت است که به نظر می رسد در سوپرمارکت های برخی از نقاط تهران کمیاب است. شایعات حاکی از افزایش 20 درصدی قیمت این محصول در روزهای آینده است. سر زدن به مغازه های مختلف پایتخت و گفت و گو با فعالان بازار حاکی از پیش بینی بدتری از وضعیت زندگی در روزهای آینده است. به عنوان مثال قیمت هر کیلوگرم شکر به 30 هزار تن رسیده و گفته می شود در هفته های آینده نوشابه خانواده به 25 هزار تن در هر بطری می رسد. از طرفی زمزمه دستمال کاغذی های گرانتر به گوش می رسد و در همین شرایط برنج مقاومت 100 هزار تنی را شکسته است. اکنون که نه تنها قیمت کالاها افزایش یافته است، بلکه بسیاری از آنها کمیاب شده و بسیاری از کالاها خالی شده اند، برخی فعالان بازار معتقدند که تولیدکنندگان کالاها را در انبارها نگهداری می کنند تا بتوانند با قیمت های بالاتری به بازار عرضه کنند. بد نیست بدانید قیمت هر لیتر و نیم روغن به 180 هزار تن و هر کیلوگرم گوشت قرمز به 250 هزار تن رسیده است. 900 گرم روغن کنجد به 215 هزار تن و هر کیلوگرم مرغ به 60 هزار تن و تخم مرغ با قیمت 90 هزار تن به دست مصرف کننده می رسد. برای ماست کنسرو شده قیمت از 75000 تا 85000 تن متغیر است و ماکارونی در برخی برندها به 30000 تن رسیده است. یک و نیم لیتر داگ 35000 تن قیمت دارد و میوه آن حکایت همه را دارد، هرچند برای فروش باشد. ناگفته نماند که یک لیتر و نیم شیر به 25 هزار تن و پنیر به 40 هزار تن رسیده است. یک صورت حساب سرانگشتی نشان می دهد که حداقل هزینه یک خرید ساده به حدود 800000 تن رسیده است. رقمی که با یک میلیون تن فقط 200 هزار است و شاید حتی یک هفته هم دوام نیاورد. این هزینه ها در زمانی است که وضعیت برای خانواده های دارای فرزند بیشتر بدتر است. این در حالی است که مسئولان دولتی گفته اند قیمت سایر محصولات به جز چهار قلم اصلی افزایش نخواهد یافت. افزایش قیمت کالاها در حالی رخ می دهد که بسیاری معتقدند حذف ارز ترجیحی به پایان رسیده است، اما معاون اقتصادی دولت می گوید: «اگر ارز ترجیحی حذف نمی شد، به دلیل اتفاقات بین المللی جهش می کردیم. یک سیاستمدار اصلاح طلب نیز در واکنش به گرانی های اخیر گفت: «نگفتید معیشت مردم را به تحریم گره نمی زنیم؟» «چرا قیمت گذاری کردید تا از سونامی گرانی جلوگیری کنید؟» جنگ هر چه باشد. بین اوکراین و روسیه، حذف ارز ترجیحی یا تحریم ها، تورم در هفته های اخیر افزایش یافته و معیشت بسیاری را سخت کرده است.برخی از نمایندگان مجلس نیز در این رابطه واکنش نشان دادند.

زیرساخت ها فراهم نشده است

ذبیح الله اعظمی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ما در مجلس از طرح اقتصادی دولت حمایت می کنیم زیرا تحقیقات به این نتیجه رسیده است که باید ارز ترجیحی برای برخی کالاها حذف شود. اما این توزیع ارز موجب رانت و فساد شده است.» یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: اما گلایه ما این است که چرا دولت قبل از اینکه زیرساخت‌ها فراهم شود این کار را سریع انجام داده است. یکی از دلایلی که مجلس به دولت اختیار حذف ارز ترجیحی داد، ایجاد شرایط زیرساختی بود. اعظمی ادامه داد: واقعیت این است که از 75 میلیارد دلاری که در سال های گذشته به ارز ترجیحی تخصیص داده شده، بیشتر آن نصیب دلالان و رانت خواران شده است. بنابراین ارز ترجیحی باید حذف شود. بنابراین حذف ارز ترجیحی عملیاتی است که این دولت با جسارت انجام می دهد.»
دوباره قول بده
وی گفت: در کوتاه مدت افزایش قیمت داریم اما در بلندمدت به نفع مردم است و در این مورد تردیدی نداریم.

اعظمی افزود: از 90 تا 100 میلیارد تنی که در این زمینه به جیب دولت برمی گردد، بخشی در اختیار مردم قرار می گیرد که کار بسیار خوبی است. در واقع به جای اینکه یارانه های پنهان به جیب رانت خواران برود، به جیب ملت می ریزد».

او گفت: «اما سؤال این است که دولت در بیشتر موارد چه می‌خواهد انجام دهد. آیا برای تامین زیرساخت ها و معیشت و اشتغال زایی جوانان سرمایه گذاری می شود یا خیر؟ وی ادامه داد: دولت هنوز برنامه مدونی در این خصوص ندارد و امیدواریم دولت بتواند در ماه های آینده تصمیم گیری کند و به طور شفاف به نمایندگان و مردم در این زمینه توضیح دهد.

اعظمی گفت: دولت برای جایگزینی یارانه کالاهای اساسی به مردم یارانه نقدی پرداخت کرده است. البته میزان یارانه پرداختی قطعا باید با افزایش قیمت ها افزایش پیدا کند و در شرایط فعلی به نظر نمی رسد که این امر پاسخگوی مشکلات اقتصادی و تورم باشد و قابل افزایش باشد. از طرفی کارت کشاورز یا کالابرگ راه خوبی برای حذف ارز نیست. اینکه بگوییم برای خرید کالاهای اساسی کارت داده می شود معقول نیست زیرا نیاز دهقانان یا عشایر خود به خود تامین می شود و بسیاری از آنها در این مدل به سمت از دست دادن خودکفایی در تولید و زیرساخت های آن می روند. روستاها و عشایر مناطقی در کوهستان “مناطق مختلف است، هیچ.”

وی افزود: در تمامی این تفاسیر شروع پرداخت یارانه نقدی به همان میزان و به صورت دو ماهه برای کارت سرپرست خانوار در کاهش تنش تاثیر داشته است.

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: برای 15 تا 20 میلیون نفر در کشورهای همسایه غذا تهیه کرده ایم. وی گفت: بیش از 15 تا 20 میلیون نفر در کشورهای همسایه ما از این یارانه پنهان استفاده می کنند که با تصمیم دولت و آزادسازی قیمت ها دیگر سودی برای آنها نخواهد داشت. وی افزود: در عین حال با این اقدام دولت، مردم در مصرف صرفه جویی چندانی نمی کنند و در واقع کشور الگوی استفاده درست را ترویج می کند.

وی خاطرنشان کرد: ماکارونی، آرد و شیرینی و … با یارانه دولتی تولید و صادر می شد. اگرچه این وضعیت قابل قبول نیست. این موارد باید از نظر اقتصادی منطقی باشد. ما به دنبال این هستیم و مجلس از منافع اقتصادی مردم بی نصیب نمی ماند و اگر دولت بخواهد این موارد را زیر پا بگذارد و مردم از این بابت متضرر شوند، مجلس وارد می شود.

کاهش قدرت خرید مردم ادامه دارد

به نظر می رسد کاهش قدرت خرید مردم نه تنها وضعیت بازار بلکه وضعیت تولیدکنندگان را نیز مختل کرده است. یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: یکی از مشکلات اصلی مرغداران در حال حاضر کاهش قدرت خرید مردم است. مرغداران باید نسبت به آینده بازار مصرف محصول خود نظر مثبت داشته باشند. منصورعلی زارعی کیاپی، نماینده کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی درباره حمایت دولت از تولیدکنندگان مرغ در خانه ملت ها گفت: این کار راحت است.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی مرغداران در حال حاضر کاهش قدرت خرید مردم است، افزود: همچنین کفاف هزینه های تولید طیور را نمی دهد. «در حال حاضر تولید هر کیلوگرم گوشت مرغ بالغ بر 45 هزار تن است.

وی با تاکید بر اینکه ضرر و زیان مرغداران در شرایط نامطلوب هر دوره تولید بیش از دو میلیارد تن است که به راحتی قابل جبران نیست، گفت: و مشکلات ارائه ضمانت برای دریافت آن بی میل است. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید شرایطی فراهم شود تا محصول در دست مرغداران باقی نماند، افزود: در حال حاضر تقریباً ظرفیت تمامی سردخانه ها برای گوشت مرغ پر است و میزان جوجه ریزی نیز در حال افزایش است. کاهش یافته.”

دان کیاپی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی به دولت این اطمینان را داده است که در حوزه آزادسازی نرخ ارز، تامین مواد اولیه و یارانه های تبلیغاتی از قدرت خرید مردم کاسته نشود. «یارانه خرید کالاهای اساسی باید در این کارت پرداخت شود. مرغداران با ایجاد این شرایط اعتماد کردند که برای محصول خود مشتری دارند و مردم با کارت های الکترونیکی خرید می کنند.»

عضوکمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی افزود: بازار مرغ کاملاً متزلزل است و در حال حاضر قیمت این محصول در استان مازندران به عنوان تامین کننده 12 درصد گوشت مرغ کشور حدودا بوده است. 30000 تن.”

دیدگاهتان را بنویسید