خرید ماکارونی 10 درصد کاهش یافت

محسن امینی در پاسخ به این سوال که آیا پس از آزادسازی قیمت آرد و صنعت اصناف و افزایش قیمت ماکارونی، تقاضا برای این محصول کاهش یافته است؟ وی گفت: زمان زیادی از اجرایی شدن مصوبه آزادسازی قیمت آرد صنفی و صنعتی نمی گذرد، بنابراین برای پاسخ روشن به این سوال باید مدتی منتظر ماند تا شاهد نتایج افزایش قیمت ماکارونی تقاضا باشیم. . . “

وی ادامه داد: شایعه افزایش قیمت ماکارونی از یک ماه قبل باعث نگرانی مصرف کنندگان از کمبود این محصول شده است به طوری که ذخایر داخلی خود را برای این محصول افزایش داده اند.

به گفته امینی؛ میزان خرید ماکارونی بستگی به توان مالی مصرف کنندگان و نحوه پرداخت یارانه این محصول دارد.

رئیس کمیته کشاورزی اتاق ایران با بیان اینکه هیچ گونه اختلالی در روند تولید ماکارونی وجود ندارد، گفت: شرکت های ماکارونی در این بازار توانمند هستند و به دانش فنی و فناوری قابل توجهی در این زمینه دست یافته اند. همچنین قیمت محصول ایرانی رقابتی و قابل صادرات است و ماکارونی ایرانی به آفریقا، آسیا و خلیج فارس صادر می شود.

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی با اشاره به آغاز روند صادرات ماکارونی گفت: ارائه آمار دقیق از حجم صادرات ماکارونی مشکل است چرا که آمار صادرات ماکارونی پاستا از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است.”

به گفته امینی؛ شرکت دولتی بازرگانی گندم و آرد کارخانه های ماکارونی را تامین کرده است.

امینی در پاسخ به این سوال که آیا انجمن برای تامین این نیاز واحدهای تولیدی گندم و آرد برنامه ای برای کشت قراردادی گندم دارد؟ وی افزود: اگر بخواهیم سیاست کشت قراردادی را دنبال کنیم، ابتدا باید قیمت گندم را تعیین کنیم.

در زمینه کشت متعارف هر یک از گروه ها اقدامات مستقلی انجام داده اند، اما اگر خواهان نتیجه مثبت از کشت متعارف گندم هستیم، باید پس از بررسی همه جوانب موضوع در این باره تصمیم گیری کنیم.

وی با بیان اینکه تنوع قیمت ها امکان ایجاد رانت را افزایش می دهد، گفت: یکسان سازی قیمت آرد اصناف و صنعت، چاله های شناورسازی را کنترل می کند. امیدواریم پس از تصمیم گیری برای پرداخت یارانه نان، اختلاف قیمت آرد و گندم برطرف شود و دیگر شاهد تردد آرد در نانوایی های لوکس نباشیم.

همچنین در این رابطه داوید فکوری، رئیس اتحادیه سوپرمارکت داران گفت: پس از افزایش درصد ماکارونی، تقاضا برای پاستا حدود 10 درصد کاهش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید