خرید مواد غذایی به نصف رسید

خرید مواد غذایی به نصف رسید

جهش قیمت مواد غذایی با تعبیر دولت عدالت محور از جراحی اقتصادی، تغییر جدی اما خطرناکی را در نحوه تهیه و میزان غذای مصرفی مردم ایجاد کرده است، به طوری که اکثر مردم مصرف و ذائقه خود را تغییر می دهند. به کمبود امکانات و در حال حاضر بهبودی پس از این عمل بسیار گران است.

قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی علیرغم وعده رئیس جمهور مبنی بر تثبیت قیمت کالاهای اساسی، به قدری افزایش یافته که کمتر مردمی برای خرید و مصرف مواد غذایی به بیرون از خانه می روند. اینطور نیست که سر سفره های مردم چیزی نباشد، بلکه مصرف کم شده، دفعات خوردن غذاهای گوشتی و… از غذای بی کیفیت استفاده می کنند، اقتصاد کشور را می شناسند، گزارش میدانی نشان می دهد که با توجه به این مقام مسئول طبق آمار از ابتدای امسال، اکثر اقلام خوراکی با تغییرات قیمتی مواجه شدند و گرانی اقلام خوراکی، امرار معاش مردم را با مشکل مواجه کرد.

بازار پر تقاضا برای حبوبات چه شد!

با ادامه سرمای هوا مصرف حبوبات برای تهیه سوپ و سایر غذاهای زمستانی افزایش یافته است، اما همانطور که گفته شد مردم جرات خرید حبوبات کمتری دارند، نگاهی به بازار حبوبات نشان می دهد که هر کیلوگرم لوبیا قرمز حدود 19 افزایش یافته است. درصد نسبت به ماه های قبل و لوبیا سفید با حدود 18 درصد رشد بیشترین افزایش قیمت را در ماه گذشته به خود اختصاص داد و به کیلویی 59 و 55 هزار تومان رسید و عدس، لپه و نخود نیز از گرانی در امان نماند و هر کدام از این تعداد به ترتیب کیلویی 4.4 بوده و 3 و 3 هزار و 500 تومان افزایش یافته است، البته قیمت حبوبات خارجی به وضوح ارزانتر از محصول ایرانی است، اما این اختلاف قیمت نمی تواند گرانی حبوبات را جبران کند و با وجود نیاز، این بازار در یک رکود عجیب و بی سابقه به سر می برد.

تخم مرغ به سفره مردم نمی رسد

امید طبقات ضعیفتر این بود که یک روز دیگر از زندگیشان تخم مرغ بخورند و سیر شوند، اما گرانی این شادی کوتاه مدت را از بین برد و دیگر تخم مرغ به سر سفره های خیلی ها نرسید. اگرچه دولت همواره بر حفظ قیمت این محصول پروتئینی نسبتا ارزان در بین سایر محصولات پروتئینی اصرار دارد، اما متأسفانه هر بار پس از یک ماه نظارت و کنترل قیمت، ناگهان بهار قیمت تخم مرغ رها می شود و شوک قیمتی جدیدی به بازار وارد می کند. به طور مستمر از اواسط آذر تا این روزهای بهمن ماه، 30 عدد تخم مرغ بزرگ دولتی در میادین میوه و تره بار از 84 هزار و 500 تا 86 هزار تومان به فروش می رسد، این در حالی است که این شانه تا آذرماه امسال 58 هزار تومان به فروش می رسید.

مرغ نیز به یک غذای لوکس تبدیل شده است

اگرچه تا سال گذشته مردم برای خرید مرغ مجبور بودند هزینه بیشتری نسبت به سال های گذشته بپردازند، اما همچنان باید در صف های طولانی برای خرید این مواد پروتئینی در طول ماه می ایستادند، اما امسال قیمت مرغ همچنان روی گهواره خود حرکت می کند. هر روز با نوسانات قیمت مواجه است. ناگفته نماند که قیمت این محصول پروتئینی از 52500 تومان در ابتدای آذر 1401 به 59500 تومان در باهاما افزایش یافته است اما تعداد زیادی از مردم در خرید این محصول معطل می شوند و به دنبال مرغ منجمد با وزن 45000 هستند. تومان. سرگردان در بازار البته قشر دیگری هم هستند که از خرید مرغ منجمد منصرف شده اند و فقط اسکلت، بال و گردن و حتی چربی مرغ را برای پر کردن شکم خانواده می خرند!

بسیاری طعم گوشت قرمز را فراموش کرده اند

بسیاری از مردم تهران و شهرستان ها طعم مرغ را فراموش کرده اند. مرغ، تخم مرغ و حبوبات را کنار، نوبت به گوشت قرمز رسیده است، محصولی پروتئینی که از دیرباز در تمام آشپزخانه های ایرانی مورد توجه بوده است، اما امروزه کمتر کسی به خرید گوشت گوسفند و گوساله فکر می کند، زیرا هر کیلو گوشت گرم به کمترین قیمت خود می رسد. حدود 250 هزار تومان و حداکثر کیلویی 380 هزار تومان در بازار است. گوشت گوسفندی از حداکثر کیلویی 240 هزار تومان با حدود 30 درصد افزایش در ابتدای بهمن به 330 هزار تومان رسید.

گوشت چرخ کرده قرمز نیز در راستای این افزایش قیمت به 280 هزار تومان رسید، در حالی که این محصول در ابتدای آذرماه 220 هزار تومان بود. این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی با راه اندازی سامانه «ستکاوا» (سامانه تحویل و توزیع محصول)، مدیریت و تنظیم یکپارچه بازار گوشت قرمز را در دستور کار خود قرار داده است. از گوشت برای یک وعده در هفته استفاده کنید! ناگفته نماند که خرید گوشت منجمد وارداتی برای همه مناسب نیست. از یک سو نبود این محصول در بازار و از سوی دیگر افزایش قیمت دولتی آن باعث نگرانی خریداران گوشت قرمز منجمد در بازار شد.

قدرت خرید به ماهی هم نمی رسد

شاید به جرات بتوان گفت بچه هایی هستند که هنوز ماهی نخورده اند، نه به این دلیل که آن را دوست ندارند، بلکه خانواده به دلیل گرانی هنوز نمی توانند ماهی بخرند و این محصول پروتئینی مفید از ایرانیان حذف شده است. سازمان شیلات به دنبال افزایش سهم آبزیان در سبد مصرفی مردم است اما تاکنون در اجرای طرحی برای تثبیت قیمت ماهی در بازار ناکام مانده است.

در حال حاضر ارزان ترین ماهی در بازار تهران به 59 هزار تومان رسیده است. ماهی قزل آلا که تا سال گذشته یک محصول بسیار پرطرفدار بود، به کیلویی 170 هزار تومان رسید و این رقم برای خانوارها بسیار سنگین است، بنابراین تصمیم گرفته شد این محصول غذایی از سفره ها حذف شود.

ایرانی ها با برنج ایرانی خداحافظی کردند!

افزایش حدود 200 درصدی برنج از سال گذشته تا امسال باعث شده خانواده ها از خرید و مصرف این محصول خوش طعم و معطر خودداری کنند و کمتر مردم برنج ایرانی را سر سفره خود بگذارند و آن را بخورند.
اگرچه دولت با نظارت خود توانست قیمت این محصول را کنترل کند، اما تثبیت قیمت برای مصرف کننده نهایی بی تاثیر بود، چرا که برنج کیلویی 130 هزار تومان برای اقشار متوسط ​​و ضعیف جامعه رقم بالایی است.
شاید عده ای برنج خارجی را وارد آشپزخانه خود می کردند، اما قیمت این محصول خارجی قیمت های بالایی را هم تراز سایر کالاها تجربه کرده است به گونه ای که امروز حداقل قیمت هر کیلوگرم برنج خارجی در بازار به 40 هزار تومان رسیده است. حداکثر قیمت به 78 هزار تومان رسیده است.

آیا قیمت مواد غذایی تا پایان سال افزایش می یابد؟

با توجه به سیاست های پولی و ارزی دولت سیزدهم، احتمال افزایش قیمت مواد غذایی تا پایان سال و خرید مواد غذایی به دلیل افزایش قیمت ها سخت تر و در برخی موارد غیرممکن می شود و این وضعیت زنگ خطری برای مردم خواهد بود. سلامت مردم را به خطر می اندازد.

دیدگاهتان را بنویسید