خرید کدام سکه ریسک کمتری دارد؟

خرید کدام سکه ریسک کمتری دارد؟

حباب سکه نسبت به یک ماه قبل 3.5 درصد کاهش یافته است، اما نسبت به سه ماه قبل 8.5 درصد و نسبت به شش ماه و یک سال قبل به ترتیب 42 درصد و 518 درصد افزایش یافته است. این موضوع می تواند باعث نگرانی تمامی سرمایه گذاران و خریداران انواع سکه شود

– قیمت سکه دوباره از 28 آبان 1401 مهم شد، درست همان روزی که بانک مرکزی اعلام کرد که می خواهد برای کنترل نوسانات قیمت، انتشار اوراق طلا را آغاز کند. جمع آوری نقدینگی از بازار و ایجاد ابزار سرمایه گذاری جدید از دیگر انگیزه های فروش سکه در بورس کالا است. در تشریح و توضیح سازوکار اوراق سکه و اهمیت آن برای سرمایه گذاران، کافی است فرض کنیم که هر 10 کاغذ نشان دهنده یک سکه طلای طرح جدید است. با این تفاوت که حداقل تا شش ماه آینده در خارج از کشور وجود نخواهند داشت. با این حال، فرض بر این است که خرید و فروش یک سکه یک معامله است و پول روزانه در گردش است. خریداران اسکناس می توانند شش ماه بعد در تاریخ سررسید، اسکناس خود را به سکه واقعی تبدیل کنند.

اوراق سکه در دوره سرمایه گذاری با اعلام قیمت روزانه قابل خرید و فروش است. درست مثل قیمت طلا، سکه و حتی دلار. بنابراین اگر سکه بخرید، می توانید شاهد افزایش و کاهش قیمت آنها باشید. با توجه به رفتار بازار و نیروهای موافق و مخالف آینده کوتاه مدت یا بلندمدت را پیش بینی کنید و اگر خدای ناکرده بازار سقوط کرد و یا فکر کردید سود کافی کسب کرده اید، سرمایه خود را با فروش اوراق سکه نقد کنید. حداقل از 19 نوامبر، باد پرچم سرمایه گذارانی را که سکه می خریدند، به باد داده است.

قیمت سکه 28 آبان هر 10 برگ 15 میلیون و 900 هزار تومان بود و حداقل برای سه روز متوالی ثابت ماند. اولین روشنایی سکه در روز سه شنبه 3 آبان بود و ظرف 24 ساعت ارزش هر قطعه سکه صرافی (معادل 10 فقره گواهی سپرده) 285 هزار تومان افزایش یافت. این روند از همان روز (به استثنای 4 آبان ماه که قیمت سکه در معاملات روزانه بورس کالا 53 هزار تومان کاهش یافت) ادامه داشت.

بیشتر بدانید قیمت سکه امامی در حال حاضر حداقل دارای سه نرخ متفاوت است. قیمت فروش واحدی که در بورس ها یا فروشگاه های طلا به خریداران یک سکه طرح جدید اعلام می شود. قیمت سکه در معاملات نقدی که برای خرید و فروش «چند» سکه تمام بهار آزادی استفاده می شود و قیمت اوراق سکه که نشان دهنده یک سکه تمام بهار آزادی در معاملات بورس کالا خواهد بود.

آخرین معاملات سکه و اوراق در بورس کالا روز چهارشنبه 11 آذرماه انجام شد که طی آن سکه با قیمت 16 میلیون و 400 هزار تومان فروخته شد. به این ترتیب کسانی که در روز اول اقدام به خرید اوراق سکه کردند، برای هر سکه صرافی نزدیک به 500 هزار تومان (معادل 10 گواهی سپرده) درآمد کسب کردند. این عدد بر روی کاغذ به حدود سه درصد بازده مثبت در 11 روز معاملاتی تبدیل می شود. با فرض اینکه فردی سرمایه خود را صرف خرید 100 برگ گواهی سکه کرده باشد، تاکنون حداقل 50 میلیون تومان سود کسب کرده است.

تحقیقات بازار حاکی از ادامه روند سبز اوراق قرضه ارزی است. قیمت سکه و اوراق در زمان گشایش بازار در روز چهارشنبه دوم آذرماه 16 میلیون و 420 هزار تومان بود و در جریان معاملات آن روز کف و سقف قیمت سکه و اوراق 16 میلیون و 335 هزار تومان گزارش شد. و به ترتیب 16 میلیون و 420 هزار تومان. علاقه مندان به دیدگاه ها و دیدگاه های صعودی دوست دارند این روند را با وضعیت قیمت سکه در بازار لحظه ای طلا مرتبط کنند. زیرا حداقل از 28 آبان ماه تا چهارشنبه 11 آذرماه، اوراق سکه از قیمت سکه در معاملات نقدی تبعیت کردند. بورس کالا روز پنجشنبه بسته بود اما سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در معاملات نقدی به ۱۶ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان رسید. با در نظر گرفتن این موضوع می توان انتظار داشت قیمت سکه حداقل در معاملات صبح تا ظهر بورس کالا به 16 میلیون و 590 هزار تومان نزدیک شود.

سرمایه گذاری در سکه بهار آزادی با خرید سکه از صرافی یا طلافروشی ها قابل انجام است. در این صورت سرمایه گذار محدودیت خرید 100 سکه نخواهد داشت، بلکه باید برای هر سکه مبلغ بیشتری بپردازد. به این ترتیب قیمت سکه در معاملات نقدی برای سرمایه گذارانی که قصد خرید بیش از یک سکه را دارند استفاده می شود. این گروه در 28 آبان ماه می توانستند 15 میلیون و 902 هزار تومان برای سکه بپردازند که تقریباً برابر با نرخ سکه آن روز بود.

بیشتر بدانید قیمت فروش سکه امامی در قالب اوراق در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به 16 میلیون و 400 هزار تومان رسید. این عدد نسبت به قیمت واحد فروش سکه امامی در بازار آزاد در همان روز 74 هزار تومان ارزانتر بوده و در معاملات نقدی 16 هزار تومان با قیمت 16 میلیون و 416 هزار تومان فاصله داشت. اگر حداکثر تعداد سکه قابل سفارش (100 عدد) را سفارش دهید، تفاوت این دو عدد به ترتیب معادل 7.4 میلیون تومان و 1.6 میلیون تومان است.

همبستگی و همگرایی قیمت سکه فیزیکی و سکه کاغذی از 28 آبان تا 2 آذر ادامه دارد. سکه در روز دوم آذرماه با قیمت 16 میلیون و 400 هزار تومان فروخته شد و برای سفارش های بالاتر از یک، مبلغ 16 میلیون و 416 هزار تومان از سرمایه گذاران دریافت شد. روز پنجشنبه بورس کالا بسته بود اما قیمت سکه نقدی تنها به 16 میلیون و 595 هزار تومان رسید. به همین دلیل، احتمال صعود قیمت اوراق CFD در معاملات صبح تا ظهر امروز شنبه 14 آذر 1401 محتمل به نظر می رسد.

علاوه بر نرخ اوراق و معاملات نقدی، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز به صورت تک فروش اعلام می شود. قیمت واحد فروش سکه در آخرین معامله هفته قبل، پنجشنبه سوم آذرماه 16 میلیون و 654 هزار تومان بود. در حالی که 28 آبان ماه نیز همین تعداد سکه با قیمت 15 میلیون و 955 هزار تومان فروخته شد. به این ترتیب طی 13 روز معاملات شاهد افزایش 700 هزار تومانی قیمت سکه در تک معاملات هستیم. این عدد بازدهی مثبت 4.4 درصدی را برای این نوع سرمایه گذاری نشان می دهد.

ممکن است قیمت سکه امامی افزایش یابد و این موضوع باعث خوشحالی سرمایه گذاران شود اما در عین حال از حباب قیمت سکه نیز غافل نشوید. بررسی ها نشان می دهد حجم حباب سکه امامی در روز پنجشنبه سوم آذر به یک میلیون و 948 هزار تومان رسید که حداقل در 20 روز گذشته مشاهده نشده است. حباب سکه نسبت به یک ماه قبل 3.5 درصد کاهش یافته است، اما نسبت به سه ماه قبل 8.5 درصد و نسبت به شش ماه و یک سال قبل به ترتیب 42 درصد و 518 درصد افزایش یافته است. این موضوع به تنهایی می تواند همه سرمایه گذاران و خریداران انواع سکه را نگران کند و به آنها بگوید که فرقی نمی کند سکه را نقدی بخرید، تک فروشی را انتخاب کنید یا اوراق سکه را در بورس کالا انتخاب کنید. زیرا به هر حال ریسک بزرگی را انجام خواهید داد.

دیدگاهتان را بنویسید