خسارت مالی، معنوی و سیاسی ناشی از قطع اینترنت

خسارت مالی، معنوی و سیاسی ناشی از قطع اینترنت

قطعی اینترنت در سال 2022 حدود 4.2 میلیارد نفر از 7.8 میلیارد نفر در جهان را تحت تأثیر قرار داد. این را آمار منتشر شده توسط وب سایت “Surfshark” نشان می دهد. میانگین مدت محدودیت های اینترنت در سال 2022، 33 ساعت و میانگین تعداد روزهایی که محدودیت ها به طول انجامیده، 114 روز بوده است. طبق آمار این وب سایت، ایران دومین کشور جهان است که بیشترین محدودیت را در اینترنت دارد. در این راستا، ایران در سال ۲۰۲۲ در مجموع ۱۱ محدودیت اینترنت را تجربه کرد که شامل فیلتر دو شبکه اجتماعی اینستاگرام و واتس‌اپ، ۵ قطعی سراسری و ۴ قطعی اینترنت منطقه‌ای بود. همچنین زومیت (رسانه انحصاری ارتباطات و فناوری) درباره فیلترینگ اینترنت در ایران نوشت: «آمارهای جهانی نشان می‌دهد که محبوب‌ترین پلتفرم‌های دنیا برای کاربران در ایران فیلتر شده‌اند. در میان 10 وب سایت پربازدید دنیا در نوامبر 2022، پنج سایت از آنها در ایران فیلتر شده اند که عبارتند از: یوتیوب، فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و واتس اپ. دیروز نیز سید عباس صالحی، سردبیر این روزنامه در توئیتی درباره محدودیت های اینترنت نوشت: «قطع اینترنت کمتر از قطع گاز، برق و آب نیست، اما متاسفانه همچنان دسترسی به اینترنت را زینت و شوخی می دانیم. و با قطع یا محدودیت های مداوم دسترسی، اعصاب و روان مردم را به هم می زند. حداکثر دسترسی به اینترنت یک حق بشر است. باهاش ​​بازی نکنیم.» جزئیات بیشتر را می توانید به نقل از جماران بخوانید.

کدام کشورها بیشترین محدودیت اینترنت را دارند؟

از نظر محدودیت های ایجاد شده در بین تمام قاره ها، آسیا رکورد بیشترین تعداد کشورهایی را که در سال گذشته محدودیت اینترنت داشتند را در اختیار دارد. افغانستان، ایران، قزاقستان، سریلانکا و ازبکستان در آسیا، بورکینافاسو، سیرالئون، سودان و زیمبابوه در آفریقا و کوبا در آمریکای جنوبی بیشترین محدودیت های اینترنت را در سال 2022 اعمال کردند.

11 مورد محدودیت اینترنت در ایران

از نظر تعداد محدودیت های اعمال شده در اینترنت، 10 کشور بیشترین تعداد را دارند که عبارتند از: جامو و کشمیر، ایران، هند، سودان، بورکینافاسو، زیمباوه، پاکستان، روسیه، کوبا و سیرالئون. Surfshark علت اصلی 24 مورد محدودیت اینترنت در منطقه جامو و کشمیر را درگیری های سیاسی در منطقه جامو و کشمیر و ناآرامی ها در ایران در چهار ماه گذشته نیز دلیل اجرای 11 مورد محدودیت اینترنت در آن کشور عنوان کرد. . پس از جامو و کشمیر و ایران، هند با 10 مورد قطعی در رتبه سوم کشورهای دارای بیشترین محدودیت اینترنت قرار دارد. در بحبوحه اعتراضات گسترده علیه سیاست جدید استخدام ارتش این کشور که هدف آن کاهش دستمزد نظامی، حقوق بازنشستگی و هزینه های عملیاتی عمومی است، خاموشی گسترده ای در هند رخ داده است.

دارنده رکورد برای طولانی ترین محدودیت های اینترنت

ایران رکورد بیشترین تعداد “محدودیت های طولانی” را دارد. آمارهای «سرفشارک» نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، کشورمان ۲۴۲۴ ساعت در واتس‌اپ و اینستاگرام محدودیت، اسکایپ ۲۳۵۳ ساعت، قطعی اینترنت در کردستان ۳۳۶ ساعت به طول انجامید و ۳۳۰ ساعت خاموشی در سراسر کشور وجود داشت. البته در میان طولانی ترین محدودیت ها، بورکینافاسو با فیلتر کردن فیس بوک برای بیش از 8400 ساعت، رکورددار است. سال گذشته روسیه نیز بیش از هفت هزار ساعت توییتر، فیسبوک و اینستاگرام را فیلتر و از دسترس شهروندان خود خارج کرد.

3 اشکال مختلف محدودیت اینترنت

در سال 2022، دولت ها محدودیت های اینترنت را به سه روش مختلف اعمال کردند: محدود کردن و فیلتر کردن شبکه های اجتماعی خاص، قطعی اینترنت داخلی و قطعی اینترنت بین المللی. با 41 مورد، اختلال در اینترنت محلی و داخلی رایج ترین روش محدودیت در جهان است. پس از آن 23 مورد قطعی اینترنت بین المللی در جهان وجود دارد که 14 مورد از محدودیت ها مربوط به فیلترینگ برخی شبکه های اجتماعی است.

فیس بوک شماره یک در فیلترینگ جهانی است

فیس بوک در میان تمام شبکه های اجتماعی که بیشترین فیلترینگ را داشته اند، در صدر قرار دارد و در سال گذشته در بورکینافاسو، روسیه، اردن و سریلانکا فیلتر شده است. اینستاگرام دومین پلتفرم فیلتر شده در بسیاری از کشورها و تیک تاک سومین شبکه اجتماعی در این زمینه است. اگرچه در سال ۲۰۲۲ محدودیت‌های زیادی بر روی اینترنت کشورهای مختلف اعمال شد و سرفشارک تعداد این محدودیت‌ها را ۷۸ مورد اعلام کرد، اما این تعداد ۴۰ درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ است.

پیامد ناگوار محدودیت های اینترنت

Surfshark در توضیح اهمیت پرداختن به موضوع محدودیت های اینترنت نوشت: «همه ما می دانیم که محدودیت های اینترنت عواقب ناخوشایند و خطرناکی دارد. از دست دادن فرصت‌های مردم برای رشد، دانش، آزادی و دموکراسی از جمله پیامدهایی است که دسترسی به اینترنت را به موضوعی حیاتی تبدیل می‌کند که ارزش صحبت و توجه دارد.»

دسترسی به 5 وب سایت پربازدید را محدود کنید

زومیت نوشت: آمارهای جهانی نشان می دهد که پرکاربردترین و محبوب ترین پلتفرم های دنیا شبکه های اجتماعی و وبسایت هایی هستند که در ایران برای کاربران فیلتر شده اند. در میان 10 وب سایت پربازدید دنیا در نوامبر 2022، پنج سایت از آنها در ایران فیلتر شده اند که عبارتند از: یوتیوب، فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و واتس اپ.

اینترنت مانند هوا است و نمی توان آن را قطع کرد

از زمانی که عصر قطع اینترنت در ایران شروع شده، یک پاییز و یک ماه زمستان می گذرد، اما این شرایط برای کاربران عادی نشده است. سوال اینجاست که آیا می توان به این وضعیت عادت کرد؟ بهترین پاسخ به این سوال شاید سخنان وزیر ارتباطات باشد که اخیرا گفته بود «اینترنت مثل هواست» و سپس اشاره کرد که امروزه زندگی همه از اقتصاد، تجارت، آموزش، فرهنگ و سرگرمی به اینترنت وابسته است. : “این کار نمی شود. اینترنت را خراب کرد.”

اگر این جمله را به عنوان مقدمه بپذیریم، می توان نتیجه گرفت که نمی توانیم به هوای غبارآلود که راه تنفس را می بندد عادت کنیم. همانطور که ساکنان شهرهای بزرگ کشور نمی توانند به بوی گازوئیل عادت کنند، مصرف کنندگان هم نمی توانند عادت کنند که قبل از 30 شهریور ماه 1401 از چه امکاناتی استفاده می کردند و اکنون نیز همان را از دست داده اند.

زمانی که کاربر ایرانی با بقیه ساکنان دهکده جهانی، روستایی که توسط یک شبکه جهانی ایجاد شده است، اما ساکنان آن دسترسی برابر به این نقطه اتصال ندارند، عادت کردن به این وضعیت دشوارتر می شود. در حالی که برخی افراد آزادانه تر از پلتفرم های مختلف استفاده می کنند، برخی دیگر از دسترسی به برخی از پلتفرم ها یا به طور کلی دسترسی به جریان آزاد اطلاعات محروم هستند.

البته این وضعیت مختص ایران نیست و معروف ترین نمونه این محدودیت ها را می توان در چین دید که مردم از دسترسی به گوگل محروم هستند. این در حالی است که بر اساس آخرین آمار به دست آمده توسط Similar Web و منتشر شده توسط Statista، وب سایت گوگل در نوامبر 2022 بیشترین بازدید جهانی را داشته و بیش از 85 میلیارد بازدید را به ثبت رسانده است.

10 وب سایت پربازدید در جهان

خوشبختانه وب سایت گوگل فیلتری برای کاربران ایرانی نیست، اما از آخرین لیست ده سایت پربازدید دنیا که توسط سایمیلار وب منتشر شده است، نیمی از آنها از دسترس کاربران دارای آی پی ایرانی دور هستند. دومین وب سایت پربازدید جهان در نوامبر 2022 یوتیوب است که 33 میلیارد بازدید دارد. پلتفرمی که 13 سال است در ایران فیلتر شده و بازدیدکنندگانش از سال 1387 برای شرکت باید از فیلترشکن استفاده کنند. فیس بوک سومین وب سایت جهان است که در نوامبر 2022 نزدیک به 17.8 میلیارد بازدید داشته است، اما 13 سال از فیلتر شدن این وب سایت در ایران می گذرد. توییتر یکی دیگر از پلتفرم هایی است که از سال 2008 در ایران فیلتر شده است، اما در نوامبر 2022 نزدیک به هفت میلیارد بازدید داشته و چهارمین وب سایت پربازدید جهان است. شبکه اجتماعی اخیراً فیلتر شده اینستاگرام در نوامبر سال ۲۰۲۲ حدود ۶ میلیارد بازدید جهانی به ثبت رسانده است، در حالی که چهار ماه از عمر فیلترینگ آن در ایران می گذرد. وزیر ارتباطات در تازه ترین صحبت های خود درباره فیلترینگ گفت: تلاش ما این است که محدودیت های قابل رفع را برداریم و انشالله در روزهای آینده خبرهای خوبی در این زمینه خواهید شنید، اما دو بستر اینستاگرام و WhatsApp، در حال حاضر شامل این رویداد است. آن را شامل نمی شود.» پلتفرم واتس اپ نیز در بین ده سایت پربازدید دنیا قرار دارد و با نزدیک به سه میلیارد بازدید در جایگاه دهم قرار دارد. پیام رسان بین المللی محبوبی که با این تعداد، محبوب ترین وب سایت در بین همه پیام رسان ها نامیده می شود. از بازدیدکنندگان

اینستاگرام و واتس اپ بیشترین دانلود را دارند

آمار شبکه های اجتماعی منتشر شده توسط «استاتیستا» نشان می دهد که اکثر شبکه های اجتماعی که در سال ۲۰۲۲ بیشترین دانلود را در جهان داشته اند در ایران فیلتر شده اند. در این فهرست اینستاگرام با 547 میلیون دانلود در صدر قرار دارد و پس از آن واتس اپ با 424 میلیون دانلود، تلگرام با 310 میلیون، فیس بوک با 298 میلیون و فیس بوک مسنجر با 210 میلیون دانلود، همگی فیلتر شده در کشورمان قرار دارند.

این آمار و ارقام از بازدید و دانلود وب سایت ها و برنامه هایی که ابزاری برای ارتباط، اطلاع رسانی و حضور در شبکه های اجتماعی هستند، واقعیتی تلخ را به ما یادآوری می کند. در حالی که این روزها دنیا بیشتر به استفاده از شبکه های اجتماعی روی آورده است، اخیرا نمونه های جدید بیشتری به لیست پلتفرم های ممنوعه کاربران ایرانی اضافه شده است که ممکن است در آینده عواقب ناخوشایندی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید