خسارت 15 درصدی باغات اصفهان بر اثر ریزش انار / روش های جدید که انار باغ های شهرضا را از آفات نجات داد

ساعت: 17:02
تاریخ انتشار: 1400/08/18
کد خبر: 1783011

معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی اصفهان:

معاون حفظ نباتات سازمان کشاورزی استان اصفهان گفت: امسال باغی داشتیم که 15 درصد بود و حتی باغی زیر 2 درصد آسیب دید و اگر بخواهیم به طور متوسط ​​حدود 25 درصد باغات در اصفهان از انار آسیب دید اما نمی توان گفت. این میانگین در استان به همین صورت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ تقی شیخ علی در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز؛ وی گفت: مبارزه با آفاتی که وارد میوه، چوب یا بطن های گیاه می شوند مشکل است و در این صورت نمی توان از سم استفاده کرد زیرا آفت در معرض سم نیست، بنابراین مبارزه با این گونه آفات نیازمند روش هایی است. دارای مدیریت یکپارچه برای کاهش آسیب آفات با ترکیب روش های بازدارندگی موثر است.

معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: در روش مدیریت تلفیقی برای کنترل کرم های گلوی انار به عنوان مثال جمع آوری انارهای آلوده 2 درصد، هرس طوقه یا تراشیدن داخل طوقه انار 5 درصد و استفاده از برخی از ترکیبات دافع مانند آنغوزه 2% موثر است، آلودگی خاک و تغذیه نیز باعث کاهش خسارت آفت می شود.

شیخ علی با اشاره به اینکه نباید اجازه دهیم حشرات در طوقه انار تخم ریزی کنند و باید از روش های بازدارنده برای جلوگیری از تخم ریزی این پروانه یا پروانه استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود 40 درصد خسارت، امسال حدود 4 درصد خسارت وارد شده است.

* برای پاک کردن کرم گلو از انار باید از روش غیر شیمیایی استفاده کرد

وی افزود: برای از بین بردن کرم گلو از انار باید از روش غیرشیمیایی استفاده کرد، زیرا بوته های انار به مواد شیمیایی بسیار حساس هستند و در صورت قرار گرفتن در معرض سموم و مواد شیمیایی، بوته ها دارای برگ و میوه های آن می شوند. کوچک شدن. “

تاکی شیخ علی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت آفت زیاد گلو انار در استان اصفهان و باغات انار اذعان داشت: آفات دیگری نیز وجود دارد که مرکبات و درختان میوه را تحت تأثیر قرار می دهد، زیرا میوه انار میوه بزرگی است، آفت است. بیشتر قابل مشاهده است اما دلیلی برای بالا بودن این آفت در روستاها وجود ندارد.

این مسئول تصریح کرد: روش های پیشگیرانه مبارزه با آفات باید در همه جا اعمال شود، به عنوان مثال در شهرضا و نطنز باغ های انار در کنار یکدیگر قرار دارند و کشاورزان این مناطق باید از روش های مدیریت تلفیقی برای کنترل آفات استفاده کنند. کارآمد و مؤثر باشد.

وی گفت: آفت کرم گلوگاه 4 نسل در سال دارد. کشاورزان باید طبق دستورات کارشناسان کشاورزی در زمان های مختلف با این آفت مبارزه کنند. همچنین باید انارهای آلوده را در پایین و بالای درخت جمع آوری و دفن کنند تا آفت پوسیده و از بین برود.«لازم به ذکر است که این آفت با سوزاندن انارهای آلوده از بین نمی رود.

* یکی از روش های موثر در زمینه مبارزه با آفات، تغذیه خاک است

شیخ علی ادامه داد: یکی از روش های موثر در زمینه مبارزه با آفات، تغذیه خاک است که 3 درصد کشاورزان آن را رعایت نمی کنند. این موضوع خارج از حوزه دولتی است. کشاورز نیز باید خاک را طبق آزمایش خاک آزمایش کند «تغذیه مناسب به صورت پودر یا محلول پاشی.

وی افزود: از آنجایی که درخت انار پیوندی نیست و درختچه ای است، اگر هر سال خاک در پای درخت کاشته شود، ریشه درخت زیاد می شود، درخت جوان می ماند و در نتیجه آسیب کمتری می بیند. آسیب در مواجهه با آفات “ندوید.

تاکی شیخ علی گفت: در استان مرکزی که در آن کار می کردم کشاورزان هر ساله به جای استفاده از ترکیبات دفع کننده مانند گوگرد به ته بوته ها خاک اضافه می کردند که باعث جوان ماندن درخت و مواجهه با آفت می شد. کرم موجود در گلوی انار آسیب کمی وارد کرد.

وی افزود: امسال حدود 6 سال است که پروژه هایی را در باغات شهرضا اجرا می کنیم. نتیجه این طرح ها این است که خسارت باغات به کمتر از 4 درصد رسیده است و برای یافتن میوه های آلوده باید در باغات بگردیم، در صورت موافقت دانشگاه علوم پزشکی با اجرای این طرح اعلام و اجرا خواهیم کرد. آی تی.

تاکی شیخ علی در پاسخ به اینکه باغات انار در سال جاری تا چه اندازه تحت تاثیر آفت گلوگاه انار قرار گرفته اند، تصریح کرد: میزان خسارت یک باغ بستگی به شیوه های کشاورزی آن دارد، مانند کشاورزی که از روش های مدیریتی تلفیقی استفاده کرده است. کمترین چیزی است که باور نمی کرد بیشترین آسیب را دیده است.

معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: امسال باغی داشتیم که 15 درصد و حتی باغی کمتر از 2 درصد آسیب دید و اگر بخواهیم به طور متوسط ​​حدود 25 درصد باغات اصفهان آسیب دیدند. توسط انار، اما ما نمی توانیم او گفت میانگین در روستاها یکسان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید