خسارت 620 میلیارد تنی بخش کشاورزی هلیل آباد


ساعت: 15:58
تاریخ انتشار: 1401/03/09
کد خبر: 1842628

هر ساله بر اثر عوامل مختلف از جمله خشکسالی، نوسانات دما در زمستان و اوایل بهار، شیوع آفات ناشی از خشکسالی و ضعیف بودن باغات، بادهای گرم، تگرگ، طوفان و … خسارت زیادی به کشاورزی شهرستان هلیل آباد وارد می شود. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; با توجه به شرایط طبیعی و اقتصادی ایران، تولیدات کشاورزی یکی از پرخطرترین فعالیت های اقتصادی است و به عنوان بخش مهمی از کشاورزان کشور، یعنی. کشاورزان متوسط ​​و متوسط ​​توان مالی محدودی دارند و تمامی دارایی‌های خود در هر دوره فعالیت در فرآیند تولید استفاده می‌کنند، گاهی حتی کوچک‌ترین آسیبی می‌تواند جان آنها را بگیرد و زندگی آنها را با مشکل مواجه کند..

بررسی آسیب های ناشی از یخ زدگی در محصولات کشاورزی در سال های اخیر نشان می دهد که یخ زدگی به دلیل تغییرات آب و هوایی به پدیده ای دائمی در کشاورزی تبدیل شده است. اما معمولاً در فروردین هر سال پدیده‌های دیگری غیر از سرما مانند طوفان و طوفان‌های گرد و غبار مربوط به آن رخ می‌دهد و تگرگ، سیل و سیل که بیش از خسارت سرما بوده و هست..

آمیختگی زیبای بهاری طبیعت و سرمای ناگهانی که عمدتاً در روزهای پایانی چند سال و اوایل فروردین رخ می دهد، به عنوان دو پدیده طبیعی متفاوت، خسارت سرمازدگی به محصولات کشاورزی وارد می کند.میلیون ها ریال خسارت وارد می کند..


خسارت 620 میلیارد تنی بخش کشاورزی هلیل آباد

محمود شعبان مدیر جهاد کشاورزی هلیل آباد در گفت و گو با خبرنگار یار خراسانی با اشاره به نقش تغییر اقلیم در تگرگ، طوفان در فروردین و اردیبهشت گفت: هر ساله بخش کشاورزی شهرستان به دلیل گرمای بیش از حد یا یخبندان، طوفان و تگرگ خسارات زیادی وارد می کند.

وی گفت: متأسفانه تگرگ در 27 فروردین به 1285 هکتار از باغات و مزارع منطقه شش سطح خسارت وارد کرد و بخش عمده ای از تلاش یک ساله کشاورزان از بین رفت. می تواند ناشی از تگرگ و همچنین طوفان و خشکسالی باشد.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد همچنین ادامه داد: پس از طوفان و تگرگ در روزهای 10 و 11 اردیبهشت بیش از 4 هزار هکتار از باغات شهرستان بین 10 تا 90 درصد از جمله ریزش میوه و ریزش سرشاخه متحمل خسارت شدند. محصول تازه برداشت شده که سال بعد برداشت شد، تگرگ گرفت.

وی با اشاره به اینکه خسارت طوفان در باغات پسته، انگور، انار و گوجه سبز بیشتر از سایر محصولات است، خاطرنشان کرد: جعفرآباد، مهدی آباد، تکمر و کاهه بیشتر مشاهده شده است.

این چوپان گفت که کشاورزان هلیل آبادی هنوز از طوفان بهبود نیافته اند که تگرگ بقیه محصولات آنها را هدف قرار داد و محصولات را از بین برد که باعث تشویق کشاورزان شد. این تاریخ بود و همین مشکل باعث شد تاکستان ها برگ های خود را از دست بدهند و برهنه و بدون بار در برابر دیدگان صاحبان خم شوند تا گرمای مردمی را که چشم به راه تابستان و برداشت محصول هستند تازه کند.

وی خسارت تگرگ در باغات انگور را از 10 تا 100 درصد عنوان کرد و گفت: در مجموع 38 درصد خسارت به باغات انگور شهرستان وارد شده که بیشترین خسارت مربوط به روستاهای دهنو و کلاته شادی بوده است. ، حسین آباد، هفتانه و ابراهیم آباد.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد تصریح کرد: در بازدید میدانی کارشناسان استانی و شهری از مناطق آسیب دیده میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی در باغبانی و کشاورزی 6230 میلیارد ریال برآورد و گزارش خسارت به استان ارسال شد. ستاد بحران از طریق مدیر شهر.

وی با تاکید بر ترویج و اشاعه فرهنگ بیمه کشاورزی به عنوان تنها راه جبران خسارت کشاورزان در این حوزه، گفت: با توجه به افزایش مخاطرات طبیعی، از کشاورزان درخواست می شود که با جدیت موضوع بیمه محصولات، باغبانی و دام را جدی بگیرند. تا در صورت آسیب از شرایط و مزایای آن بهره مند شوید.

شعبان همچنین تاکید کرد: خرید تجهیزات برای جلوگیری از خسارات ناشی از سرمازدگی و تگرگ در شهرستان یکی از اقدامات ترویجی در بین کشاورزان برای غلبه بر خسارات بلایای طبیعی است که هم اکنون رهبری جهاد کشاورزی اجرای آن را در دستور کار قرار داده است.

وی با بیان اینکه مدیریت در برنامه های ترویجی خود معرفی سه سامانه تگرگ را به عنوان اقدام سخت افزاری در کنار آموزش فنی در دستور کار خود قرار داده است، گفت: استفاده از وام مزارع و همچنین توزیع تسهیلات کم بهره برای بازسازی ، احیای باغات و تعمیر باغات آسیب دیده از طوفان و تگرگ از دیگر اقدامات این راهنما برای حمایت از آسیب دیدگان است..

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید