خسروپنا، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

خسروپنا، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

برخی از مشارکت می گویند اما منظورشان فقط حزب و قبیله است / مشارکت حداکثری از ولایت و پیوند ناگسستنی امت با امام نشأت می گیرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سه مفهوم آزادی، عدالت و امنیت را اصل اول حاکمیت اسلامی عنوان کرد و گفت: این موضوع با ایدئولوژی های لیبرالی، سوسیالیستی، مارکسیستی و فاشیستی متفاوت است.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه شامگاه چهارشنبه در همایش حاکمیت اسلامی در سالن اجتماعات مرکز مطالعات فرهنگ و اندیشه اسلامی قم همچنین افزود: در برخی ایدئولوژی ها اصالت برابر با آزادی است، حتی زمانی که بخواهند از آزادی استفاده می کنند. یعنی عدالت.”

وی افزود: یکی از بحث های جدی در حکومت اسلامی، تبیین تکلیف مفاهیم آزادی، عدالت و امنیت است چرا که در صورت تحقق نیافتن، در همه نوع حکومت داری اعم از فرهنگی، اقتصادی گرفتار می شویم. و اجتماعی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از مشارکت حداکثری نخبگان و مردم به عنوان دومین اصل حاکمیت اسلامی یاد کرد و گفت: برخی از مشارکت صحبت می کنند اما منظورشان فقط حزب و قبیله است.

وی با بیان اینکه مشارکت حداکثری ناشی از ولایت و پیوند ناگسستنی امت با امام است، گفت: همه مردم اعم از شیعه و سنی در دایره ولایت قرار می گیرند، بنابراین اهل کتاب نیز می توانند وارد شوند.

وی یادآور شد: یکی از ویژگی های ولایت اخوت است که شامل سه نوع ایمان اسلامی و انسانی است.

خسروپنا با اشاره به حکمرانی جهادی، مسئولیت پذیری، شفافیت، پاسخگویی و صداقت از دیگر اصول حکمرانی اسلامی، خاطرنشان کرد: در حکمرانی اسلامی نیز باید به اصل تسهیل گری توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی همچنین به موضوعات دیگری از جمله شایسته سالاری، خودسازی، استقلال و عزت و تمدن ملی در حاکمیت اسلامی توجه کرد و گفت: احکام شرعی نیز یکی از اصول حاکمیت اسلامی است که وقتی می خواهیم سیاست گذاری کنیم باید در مطابق با شرع .

خسروپناه با اشاره به اصل نظریه های علمی به عنوان دیگر مبانی حکمرانی اسلامی، خاطرنشان کرد: حکمرانی یک فناوری نرم است که مانع آن نظریه های علوم انسانی مانند رشد، هویت و تربیت اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه برای حکومت داری اسلامی باید از تمام علوم اسلامی مانند فلسفه، کلام، معارف قرآن و اخلاق استفاده شود، گفت: حکمرانی بین رشته ای است حتی اگر در نظریه های علوم انسانی اسلامی و نظریه ها تلاش نکنیم. علوم انسانی پایه با رویکرد اگر اسلامی ننویسیم نمی‌توانیم در حوزه حکومت‌داری اسلامی نظر بدهیم زیرا این علوم در هم تنیده هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این روش آموزشی که در حوزه های علمیه شروع کردیم، شبیه به سبک دانشگاه های نسل اول و دوم است و می گوییم فقط باید در تفسیر و کلام و اخلاق صاحب نظر بود. یا حدیث، با این ساختار نمی توانیم تئوری را مدیریت کنیم

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم سیاست گذاری، مقررات و خدمات عمومی در حکومت اسلامی داشته باشیم، دامنه این علوم دخیل است، اما در مورد حکمرانی غربی هم همین طور است و هیچکس نمی تواند بدون توجه به فرهنگ، نظریه بدهد. اخلاق

همایش ملی حکومت داری اسلامی با حضور جمعی از اندیشمندان و اندیشمندان و به همت پژوهشگاه نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد.

این همایش با میزگرد علمی امکان سنجی فقه اخلاق در حکومت داری اسلامی، ابعاد سیاسی حکومت اسلامی و ابعاد حقوقی حکومت اسلامی همراه بود.

ماهیت و مولفه های ایران اسلامی، نظام های حکمرانی و معارف اسلام، حاکمیت و تجربه نظام اسلامی و حکمرانی مجازی محورهای این همایش را تشکیل می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید