خشکسالی باعث کاهش 20 درصدی تولید انگور در کاشمر شد/ کمبود صنعت تبدیل و بسته بندی یکی از مشکلات حوزه انگور است.


ساعت: 14:20
تاریخ انتشار: 1401/05/18
کد خبر: 1888216

شجاعی گفت: امسال به دلیل خشکسالی تولید انگور در تاکستان های کاشمر نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد شاه زی مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ وی با بیان اینکه برداشت انگور در شهرستان کاشمر آغاز شده است، گفت: برداشت انگور هم اکنون در 3 هزار و 350 هکتار از تاکستان های این شهرستان آغاز شده و پیش بینی می شود بیش از 60 هزار تن محصول از این منطقه برداشت شود..

وی با اشاره به اینکه امسال به دلیل کمبود آب و خشکسالی میزان انگور تولیدی در تاکستان های این شهرستان نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش داشته است، خاطرنشان کرد: انگور تولیدی کاشمر مرغوب بوده و انگور تولید شده در این شهرستان محسوب می شود. از مقرون به صرفه ترین محصولات کشاورزی است که قابلیت درآمدزایی از 0 تا 100 را دارد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با اشاره به اینکه اگر زمین و آب و هوای منطقه برای کشت انگور مناسب باشد، قطعا می توان آن را یک تجارت عالی و سودآور دانست، تصریح کرد: از جمله محصولات قابل فروش درخت انگور می توان به برگ درخت انگور اشاره کرد. گورو، میوه ها، کشمش، صنایع نوشیدنی، کنسانتره و بسیاری از محصولات فرعی ذکر شده است.

وی با بیان اینکه کاشمر از نظر سطح زیر کشت رتبه دوم استان را دارد و می توان با برنامه ریزی بیشتر در جهت بهبود و افزایش عملکرد این محصول در منطقه تلاش کرد، اذعان داشت: میزان تولید انگور در سال جاری با توجه به اخیر خشکسالی به 18 تن در هکتار رسید.

شجاعی پیکامی، عسکری، یاقوتی، ریزکی، ریش بابا، لعل و صاحبی را از ارقام مهم انگور شهرستان کاشمر برشمرد و گفت: 30 درصد انگور تولیدی در کاشمر تازه مصرف و بقیه در کشورهای دیگر مصرف می شود. تبدیل به کشور می شود و به خلیج فارس، روسیه و حتی اروپا صادر می شود.

وی همچنین در پایان تصریح کرد: افزایش قیمت مواد اولیه مرتبط، قطع برق موتورهای آب کشاورزی، نوسانات قیمت و نبود صنعت تبدیل و بسته بندی از جمله مشکلات بخش انگور در کاشمر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید