خشکسالی دلیل اصلی کوچ زودرس عشایر به چهارمحال و بختیاری است


ساعت: 11:51
تاریخ انتشار: 1401/02/06
کد خبر: 1834525

یحیی حسین پور گفت: حدود 30 درصد از عشایر کوچ خود را از خوزستان آغاز کرده اند و دلیل آن نیز کمبود بارندگی های اخیر است زیرا همانطور که می بینیم حدود دو ماه است که در شمال خوزستان بارندگی نداشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یحیی حسین پور مدیر عامل امور عشایر چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز; وی با اشاره به اینکه تقویم هجرت در این استان 25 اردیبهشت ماه است، گفت: این تاریخ بسته به شرایط آب و هوایی قبل یا بعد از 10 روز قابل انتقال است.
وی افزود: حدود 30 درصد از عشایر کوچ خود را از خوزستان آغاز کرده اند و دلیل آن نیز کمبود بارندگی های اخیر است زیرا همانطور که می بینیم حدود دو ماه است که در شمال خوزستان بارندگی نداشته است.
مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری افزود: در صورت عدم بارندگی در خوزستان شرایط ماندگاری عشایر فراهم نیست، به همین دلیل عشایر زودتر شروع به کوچ و اسکان در مناطق نیمه گرمسیری کردند که مرتع به بلوغ و کاشت رسیده است.
حسین پور گفت: از زمانی که مدارس در خوزستان حضور داشتند عشایر زیادی در خوزستان مانده اند اما تعدادی از آنها به دلیل نبود شرایط معیشتی در خوزستان به نزدیک مرزهای چهارمحال و بختیاری آمده و دام های خود را در وسط مرز چرا می کنند. آنها می توانند 10 تا 15 روز دیگر آنجا بمانند.
وی با اشاره به نشست مشترک با مدیران ارشد عشایری و مدیران ارشد منابع طبیعی و مدیریت آب استان های زاگرس نشین در اصفهان ادامه داد: همه شهرستان های عشایری جلسات متعددی داشتیم اما از آنجایی که بین چهارمحال و چهارمحال یک ماه اختلاف وجود دارد. باهیاری و خوزستان این موضوع باید در سطح ملی حل شود چرا که این موضوع منجر به حذف تقاطع ها، سدها و جاده ها می شود.
مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری بر لزوم آموزش نگهداری از مراتع به کودکان عشایر تاکید کرد: به آرامی
حسین پور گفت: از 124 هزار عشایر استان 110 هزار نفر کوچه و خیابان هستند و در استان خوزستان در روستاها مدرسه وجود دارد و دانش آموزان در حال تحصیل هستند.
وی گفت: در ارتباط با تامین اقلام اساسی، 115 فروشنده عشایری در استان فعالیت می کنند که به طور عمده اقلام را به مدت هفت ماه در خوزستان و پنج ماه در چهارمحال و بختیاری به صورت اینترنتی توزیع می کنند.
مدیرکل امور عشایری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: اقلام رایگان مانند روغن و … که معمولا عرضه می شود اما برنج، شکر و آرد اساسی توزیع می کنیم و ماهیانه 1100 تن آرد توزیع می شود.
حسین پور اذعان داشت: عشایر می توانند مشکلات خود را تلفنی مطرح کنند اما در اتاق افسران عشایر، عشایر باز هستند و ارتباط چهره به چهره با عشایر پیش بینی شده است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید