خطای پزشکی کادر درمانی بیمارستان مفید جان یک نوزاد 13 ماهه را گرفت/ پزشک مورد نظر تنها 15 درصد مقصر بوده است.

خطای پزشکی کادر درمانی بیمارستان مفید جان یک نوزاد 13 ماهه را گرفت/ پزشک مورد نظر تنها 15 درصد مقصر بوده است.

وقتی بچه ام در اورژانس بود دچار شوک تنفسی شد، نمی توانست نفس بکشد و لب هایش آسیب دیده بود! بغلش کردم و به دکتر بچه ام گفتم خانم دکتر! کودک من نمی تواند نفس بکشد! دکتر مورد نظر با خونسردی به من گفت: من قبلاً بیمار دارم، اذیتم نکن!

برخورد نامطلوب با بیماران در بخش های اورژانس بیمارستان ها به ویژه در بیمارستان های دولتی یکی از مواردی است که بیماران همواره به آن اعتراض دارند. اگرچه مراقبت از بیمار بر اساس سطح و وخامت وضعیت بیمار انجام می شود، اما برخی از بیماران از کیفیت و سرعت پایین مراقبت از بیمار در اورژانس ابراز نارضایتی می کنند.

این سرعت کم در درمان بیمار گاهی به دلیل کمبود کادر پرستاری و پزشکی است و گاهی به دلیل کم توجهی و «ظرفیت کاری بسیار پایین کادر درمان» به بیماران که گاهی به قیمت جان بیمار تمام می شود!

تماس یک مادر داغدار با تسنیم و ارائه وضعیت درمان فرزندش که بر اثر “بی توجهی و بی توجهی کادر درمانی” جان باخته است، ما را بر آن داشت تا با او گفت و گو کنیم و جزئیات بیشتری را درباره مرگ این بی گناه جویا شویم. نوزاد 13 ماهه.

این مادر جوان ماجرای سفرش به بیمارستان را اینگونه تعریف می کند: «اواخر مرداد ماه بود که کودک 13 ماهه ام دچار علائم تنگی نفس شد و او را برای مداوا به بیمارستان کودکان تهران بردیم. آنجا تشخیص دادند پسرم عفونت ریه دارد و برایش اسپری و آنتی بیوتیک تجویز کردند و به خانه رفتیم. ساعت 11 شب بود که وضعیت تنفسی او بدتر شد و فرزندم را به بیمارستان مفید بردیم و گفتند کروپ یا کروپ دارد و باید هر ساعت بخورد. فردا صبح که بر بالین فرزندم رفتم دیدم حالش تغییر نکرده و به او بخور نداده اند! این باعث شد که به سراغ پرستار بروم و پرستار با دیدن تنفس فرزندم از من پرسید آیا می‌خواهی به او آمپول دکسا تزریق کنی؟ گفتم از من می پرسی؟ آن پرستار هم از اتاق خارج شد و دیگر به وضعیت فرزندم توجهی نکردند!»

پزشک بیمارستان مفید: اگر مریض هستید نوزادتان را به بیمارستان خصوصی ببرید!

این مادر رفتار غیرمسئولانه پزشک اورژانس را عامل وخامت حال فرزندش می داند و می گوید: نگران سرفه های فرزندم بودم و مدتی طول کشید تا ساعت 19 هیچ دکتری به سراغ نوزادم نیامد در حالی که نوزادم در اورژانس بستری بود. بخش، سکته تنفسی داشت، می داد و دیگر نمی توانست نفس بکشد و لب هایش زخمی شده بود! بغلش کردم و به دکتر اورژانس گفتم خانم دکتر! کودک من نمی تواند نفس بکشد! پزشک معالجش با خونسردی به من گفت: این ناراحتی تنفسی است، همین الان به ویزیت بیمار می روم، مزاحمم نشو! و وقتی با اعتراض من مواجه شد، گفت: اگر ناراحت هستید، می توانید او را به بیمارستان خصوصی منتقل کنید!

وقتی دکتر به بالین فرزندم آمد، دیگر دیر شده بود!

این مادر ادامه می دهد: وقتی حال فرزندم بدتر شد، دکتر آمد و فرزندم «انتوبه» شد و به بخش مراقبت های ویژه منتقل شد. فرزندم در آی سی یو بیهوش بود و بعد به هوش آمد اما وضعیت خوبی نداشت و نسبت به محیط واکنش نشان نمی داد. علت را جویا شدم و یکی از پزشکان این بخش گفت که فرزندم فلج مغزی دارد و هیچ راهی برای درمان او وجود ندارد، در حالی که در واقع به من گفتند نوزاد! بالاخره نوزادم به بخش مغز و اعصاب منتقل شد و در آن بخش پزشک معالج گفت که فکر نمی‌کنم کار خاصی برای این نوزاد انجام شود اما دستور ترخیص نمی‌دهم و گفتند اگر می‌خواهی می‌توانی. با رضایت شخصی خود او را از بیمارستان مرخص کنید. ! من و همسرم با میل خود بچه را از بیمارستان مرخص کردیم تا بتوانیم سایر پزشکان را بر بالین او بیاوریم. «با وجود این اقدامات، فرزندم پس از چند روز در خانه فوت کرد.

بی توجهی 15 درصدی پزشک بیمارستان مفید در رسیدگی نکردن به نوزاد 13 ماهه!

مادر این کودک 13 ماهه پس از مرگ فرزندش از کادر درمانی بیمارستان شکایت کرد. وی همچنین از نتیجه معاینات پزشکی قانونی گلایه دارد و معتقد است که سهل انگاری کادر پزشکی بیش از آن چیزی است که در معاینات به اثبات رسیده است.

وی تنها راه اثبات این سهل انگاری را بررسی دوربین های مداربسته بیمارستان می داند و می افزاید: زمانی که شکایت کردیم که از نوزادمان مراقبت نمی شود، باید دوربین های بیمارستان بررسی می شد اما بیمارستان اعلام کرد دوربین های مداربسته چرخانده شده است. خاموش به مدت 2 ساعت (دقیقا). (همان 2 ساعت این اتفاق برای بچه ما افتاد!!) و در آن مدتی که ما در اورژانس بودیم هیچ فیلمی ثبت نشد!

بر اساس رای قطعی شکایت این مادر از کادر درمانی بیمارستان مفید، سازمان پزشکی قانونی در دومین جلسه پس از بررسی مدارک پرونده بالینی اعلام کرد:

وی ادامه داد: کودک 13 ماهه ای با علائم سرفه و تنگی نفس در بیمارستان بستری و با تشخیص سیاه سرفه تحت درمان قرار گرفت و در حین درمان بیمار شد و انتوبه شد و با توجه به نتایج معاینات پزشکی قانونی، کمیسیون پزشکی، اقدامات تشخیصی و درمانی با رعایت استانداردهای علمی انجام شد، اما تاخیر در روند درمان و عدم انتقال به موقع نوزاد به بخش مراقبت‌های ویژه اطفال منجر به کاهش اکسیژن رسانی به بیمارستان شد. مغز نوزاد و در نهایت مرگ

اما پزشکی قانونی 30 درصد علت مرگ این کودک را سهل انگاری کادر پزشکی اعلام کرد که 15 درصد مرگ نوزاد به دلیل عدم رسیدگی به موقع به عهده پزشک مربوطه (دکتر بالانگی) بوده است. «متخصص اطفال وقت و ناظر فنی به دلیل عدم نظارت بر پروتکل‌های درمانی بیمارستان که منجر به تاخیر در روند بهبودی بیمار می‌شد، 5 درصد در مرگ متوفی مؤثر بودند و مابقی مربوط به ماهیت جدی بود. از بیماری.”

مادر این نوزاد که به دلیل سهل انگاری پزشک معالج و پرسنل کودک خود را از دست داده است، اعداد اعلام شده در رای نهایی را میزان سهل انگاری کادر درمانی این بیمارستان در این مورد می داند. “بسیار بی انصافی” بوده و می گوید: “در جریان این شکایت، پزشکی قانونی 70 درصد مشکل را به ماهیت بیماری مربوط می کند! صدور چنین تصمیم ناعادلانه ای بسیار تامل برانگیز است زیرا پزشکان بیمارستان نتوانسته اند یا انجام داده اند. نمی خواهم برای نوزادی که 20 ساعت قبل از بدتر شدن حالش در بیمارستان بستری بود و تحت کنترل کامل کادر پزشکی بود کاری انجام دهم و اکنون در این تصمیم پزشک اصلی معالج فرزندم تنها 15 درصد مقصر شناخته شده است! !»

دیدگاهتان را بنویسید