خطرات تازه کشف شده کرونا برای جنین

خطرات تازه کشف شده کرونا برای جنین

دو مطالعه اخیراً منتشر شده تأثیر بالقوه عفونت کروناویروس در دوران بارداری را برجسته کرده و نشان می دهد که ابتلا به این بیماری خطر خونریزی جنین را به همراه دارد.

به گزارش مشرق، مطالعات جدید نشان می دهد که ناهنجاری ها و خونریزی جنین ممکن است با ابتلا به کووید در دوران بارداری مرتبط باشد. محققان اکنون کودکانی را که در دوران بارداری در معرض این ویروس قرار می‌گیرند زیر نظر دارند تا ببینند آیا این بیماری اثرات طولانی‌مدتی بر رشد عصبی کودکان دارد یا خیر.

قبل از شیوع کرونا در سال 2020، تحقیقات قابل توجهی در مورد اثرات عفونت های ویروسی در دوران بارداری انجام شد. با توجه به ماهیت سرکوبگر سیستم ایمنی مادر در دوران بارداری، نشان داده شده است که عفونت های ویروسی می تواند خطرناک باشد و خطر عوارض مادری، مرده زایی یا زایمان زودرس را افزایش دهد.

اما حتی عفونت های خفیف در یک زن باردار می تواند اثرات طولانی مدت بر رشد جنین داشته باشد. به عنوان مثال، ویروس بدنام زیکا اغلب بدون علامت یا فقط با بیماری خفیف در بزرگسالان تظاهر می کند، اما عفونت در دوران بارداری می تواند منجر به نقایص مادرزادی و اختلالات عصبی در کودکان شود.

عفونت آنفلوانزا در دوران بارداری نیز به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است و این عفونت در رحم منجر به انواع اثرات مضر در بزرگسالی می شود، از افزایش نرخ بیماری های قلبی عروقی گرفته تا سطح تحصیلات پایین تر.

برخی از مطالعات نشان می دهد که دمای بالا در دوران بارداری علت اصلی اختلال در رشد عصبی جنین به خصوص در سه ماهه اول بارداری است. نکته مهم این است که این اثرات درازمدت رشد عصبی به دنبال عفونت های ویروسی خفیف در دوران بارداری شناسایی شده است. اینها عفونت هایی هستند که معمولاً منجر به مداخله پزشکی قابل توجهی نمی شوند یا بر وزن نوزاد هنگام تولد یا طول بارداری تأثیر نمی گذارند.

مطالعه جدیدی که توسط محققان کینگز کالج لندن انجام شد، بیش از 600 نمونه از بافت مغز جنین جمع آوری شده از زنان باردار منتخب را بین سال های 2020 تا 2022 بررسی کرد.

در حدود 5 درصد از نمونه های مورد تجزیه و تحلیل، خونریزی از قشر مغز مشاهده شد و در تمام این نمونه ها، محققان به وجود ویروس کرونا نیز پی بردند. کیتی لانگ، محقق ارشد این مطالعه، گفت که یافتن این همه نمونه از بافت مغز در حال خونریزی در یک مجموعه تصادفی غیرعادی است.

لانگ افزود: “اگرچه گاهی اوقات خونریزی در مغزهای در حال رشد اتفاق می افتد، اما بسیار غیرعادی است که چنین اتفاقاتی در یک دوره 21 ماهه رخ دهد.” اکنون شناسایی کودکانی که قبل از تولد در معرض ویروس کرونا قرار گرفته اند بسیار مهم است تا بتوانیم اثرات بلندمدت این ویروس بر رشد عصبی آنها را مشخص کنیم.

مطالعه دیگری که به تازگی منتشر شده است توسط تیمی از محققان در اتریش انجام شده است. در این مطالعه از MRI ​​برای بررسی اثرات عفونت کرونا بر روی جنین استفاده شد. یافته ها نشان داد که شرکت کنندگان مبتلا به عفونت کرونا در مقایسه با مادران غیرمبتلا به طور قابل توجهی ناهنجاری های بیشتری داشتند. این ناهنجاری ها شامل تغییر شکل و ضخامت جنین و ضایعات عروقی است. به همین دلیل است که مادران باردار باید سعی کنند تا حد امکان به کرونا مبتلا نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید