خطرات خصوصی سازی در تایید فروش اموال دولتی نهفته است

خطرات خصوصی سازی در تایید فروش اموال دولتی نهفته است

مصوبه تولید دارایی های دولتی مصوب شصت و هفتمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در تاریخ 30 آبان ماه سال جاری به تصویب رهبر انقلاب رسید و بر اساس آن کمیته عالی تولید دارایی های کشور متشکل از هفت نفر از اعضا شامل معاون اول رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، یک نماینده از رئیس مجلس و یک نفر نماینده رئیس قوه قضائیه دبیرخانه و مجری مصوبات این شورا وزارت اقتصاد و دارایی است.

البته روند این زمان بدون اطلاع پیش رفت و سرانجام در روز ششم باخمن محتوای آن به رسانه ها ابلاغ شد و از آن زمان تاکنون شبهات و انتقادات زیادی به روند تصویب و احتمالا ادامه اجرای غیرشفاف آن وارد شده است. این قطعنامه

به گزارش اقتصاد 24، آلبرت بگزیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه درباره مصوبه دولت برای بهره وری دارایی ها گفت: «زمانی که از دارایی های مولد صحبت می کنیم، باید توجه کنیم که دقیقاً از چه چیزی صحبت می کنیم. ببینید، وقتی یک بخش خصوصی یک ارزیابی دارایی انجام می دهد و مثلاً متوجه می شود که دارایی دارد که بازده، منفعت یا سودی از آن ندارد، طبیعی است که فکر کند باید آن دارایی را مطابق عملکرد مفیدش تغییر دهد. . مثلا ملک مورد نظر را بفروشید و به سمت دیگری بیاورید تا سود کنید. حال سوال این است که چگونه دولت با این همه کارشناس و متخصص، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و… که هر سال باید بودجه را تنظیم کند و هزینه هایش را تامین کند، هنوز دارایی هایی دارد که غیرمولد است. یعنی . دارایی‌هایی که کاملاً بی‌ارزش هستند، آن را در جایی نگه داشته است بدون اینکه آن را بهتر کند.

این اقتصاددان ادامه می‌دهد: «ببینید، هیچ‌کس از صاحب سوپرمارکت‌ها انتظار ندارد که به‌عنوان یک کارشناس اقتصادی عمل کند، اما همین مالک سوپرمارکت‌ها وقتی با چنین سرمایه‌ای راکد مواجه می‌شود، به طور غریزی شروع به سرمایه‌گذاری مجدد می‌کند. و تلاش می کند سرمایه خود را به سرمایه مولد تبدیل کند، اما می بینیم که دولت به عنوان یک نهاد عریض و طویل که مثلاً باید کشور را اداره کند، هنوز به این نتیجه نرسیده اند که باید سرمایه را به مولد تبدیل کنند. سرمایه و حالا اظهار نظر می کنند که دولت هم بیاید و اینطور مشکل را اعلام کند».

بزیان در خصوص نحوه انباشت این حجم از دارایی های غیرمولد به اقتصاد 24 گفت: اولاً چرا نهادها، سازمان ها و وزارتخانه هایی در دولت هستند که این سوال را مطرح می کنند که آیا دولت برای فروش این املاک و یا بهبود آن اقدام خواهد کرد. با اعلام و قبول این قبیل اموال یا سرمایه ها.
این موارد ممکن است این تردید را ایجاد کند که این دارایی‌ها ممکن است برای دولت مثمر ثمر نباشد، اما قطعاً منافعی برای صاحبان خود در دولت دارد که باقی نمی‌ماند یا تغییر نمی‌یابد یا به درستی استفاده نمی‌شود. مثل کسی است که نیازمند مسکن و در عین حال صاحب خانه است، اما نه اجاره می‌دهد و نه خودش استفاده می‌کند. این منطقی نیست و از این رو این سوال پیش می آید. تاکنون با این املاک و دارایی ها چه می شود و چرا به ارزش آنها توجه نشده است».

بزیان همچنین به عدم شفافیت این مصوبه اشاره می کند و می گوید: مشکل دیگر این است که دولت کمیسیونی را تعیین کرده است، اما مسیر آن به قدری نامشخص است که این موضوع این است که چگونه می خواهند این املاک را شناسایی و از فهرست خارج کنند. اختیارات وزارتخانه یا موسسه یا خارج کردن شرکت از قدرت؟ وقتی کل فرآیند شفاف نیست، این سوالات در مورد روند کار و درستی یا نادرستی آن و اینکه آیا در این مورد منافع ملی در نظر گرفته می شود، مطرح می شود!».

وی در ادامه تصریح می کند: این موضوع تولید اموال دولتی باید انجام شود و اتفاقاً اولاً اینکه چرا تاکنون انجام نشده است باید با تردید نگریست و ثانیاً به دلیل عدم شفافیت این امر. باید در ادامه مسیر شک کرد.» سؤال دیگر این است که آیا تصور می‌شد این تولید به نوعی خصوصی‌سازی تبدیل نشود. «در خصوصی‌سازی بسیاری از املاک و دارایی‌های دولتی به قیمت واقعی فروخته نشد. در نهایت پول زیادی به خزانه واریز نشد و چنین مواردی باعث نگرانی در مورد تصویب تولید می شود.»

بگزیان همچنین با اشاره به اینکه بسیاری این روند را شبیه خصوصی سازی می دانند و اینکه بخش خصوصی در شرایط فعلی چقدر می تواند به این املاک دسترسی داشته باشد، به اقتصاد 24 گفت: به هر حال دارایی های بخش خصوصی این امکان را ندارد. – نهادهای دولتی اعم از حقیقی و حقوقی کم نیستند و مواردی وجود دارد که می توانند این املاک را خریداری کنند، اما متقاعد کردن بخش خصوصی برای خرید این املاک و دارایی ها موضوعی جداگانه است. به عنوان مثال، در بخش نفت قطعاً با دارایی هایی روبرو هستیم که به جز دولت در دسترس هیچ نهادی نیست و یافتن چنین دارایی ها یا دسترسی آسان به آن ها بدون مجوزهای لازم آسان نیست، اما در بخش املاک و مستغلات وجود دارد. قطعا خریداران بیشتری هستند و خرید بهتری هم وجود دارد. این بدان معناست که باید بین بخش املاک و مستغلات و بخش تولید و کارخانه ها در این راستا تمایز جدی قائل شد. مشکل این است که امکان ورود خود بانک ها به این بخش املاک وجود دارد.»

بانک ها از فروش دارایی های مازاد خود خودداری می کنند

این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به اینکه چگونه می توان مطمئن شد که شرکت ها یا بانک های دولتی وارد این فرآیند واگذاری و تولید دارایی های دولتی نشوند، می گوید: ببینید خود بانک ها دارایی های مازاد هستند که به دلیل این اتفاق می افتد. بازخوانی صورت‌های مالی از فروش یا انتقال این اموال و دارایی‌ها اجتناب می‌کند. در واقع منابع مالی بانک ها در این املاک مسدود است و اتفاقاً همین بانک های دولتی باید تلاش کنند تا این املاک و دارایی ها قبل از سایر بخش ها بهره وری باشد.

وی ادامه می دهد: به خاطر داشته باشید که وقتی اکنون هر شهروندی احساس می کند که با خرید ملک یا وسیله ای در نهایت با نگهداری آن سود خواهد برد، دیگر عجیب نیست که بانک ها نیز همین روند را انجام دهند. اما وقتی صحبت از بخش تولید به میان می آید، به راحتی می توان فهمید که باید در بانک های دولتی به دنبال املاک و مستغلات باشید. بانک مرکزی باید پاسخگو باشد که آیا بانک ها به املاک و مستغلات دست اندازی کرده اند یا املاک غیرمولد را حبس کرده اند و چگونه این مجوز به آن بانک ها داده شده است.

بزیان درباره مشکلات پیش روی این مصوبه به اقتصاد 24 می گوید: یکی از موارد مغفول در حل تولید دارایی های دولتی این است که چگونه نهادهای نظارتی و سازمان برنامه و حتی بانک مرکزی در این مسیر سستی کرده اند که اکنون به این سمت رسیده اند. تصمیم گیری در مورد فرآیندی، باید طی سالیان گذشته اتفاق افتاده باشد، حتی اکنون که مسیر جدید ترسیم شده مشخص نیست و طبیعی است که اکنون بسیاری از این نهادهای تحت قدرت سعی در مخالفت با این روند داشته باشند.

این کارشناس اقتصادی در پایان بر لزوم شفاف سازی در اجرای این مصوبه تاکید کرد و گفت: باید توجه داشت که بانک ها در حال حاضر و در این فرآیند فقط باید وارد حوزه مالی یا حوزه حمایت از تولید شوند، در غیر این صورت خود بانک ها مجبور به خلع ید هستند. دارایی‌ها و دارایی‌های غیرمولد که او در خود حبس کرده است، بنابراین آنها باید این تصمیم را بگیرند و برای مثبت کردن ترازنامه‌شان متفاوت فکر کنند.»

دیدگاهتان را بنویسید