خطر «تب کریمه کنگو» در صورت کشتار غیرمجاز دام / افراد


ساعت: 08:55
تاریخ انتشار: 1401/03/31
کد خبر: 1877428

با توجه به شیوع بیشتر تب کریمه در فصل تابستان، یکی از عواملی که ممکن است شیوع این بیماری را افزایش دهد، ذبح غیرمجاز دام است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، هر ساله در تابستان گزارش هایی مبنی بر شیوع برخی بیماری ها منتشر می شود که یکی از آنها تب خونریزی دهنده در کریمه کنگو است.

تب هموراژیک کریمه کنگو اولین بار در سال 1944 در شبه جزیره کریمه و در سال 1969 در کنگو گزارش شد. او در سال 1359 در ایران تشخیص داده شد و سال‌هاست در کشورمان دست به کشتار می‌زند.


a333c739 f62b 4f2b a997 9d8fc11ff5d0 خبر خاکستری

سازمان دامپزشکی کشور امروز نسبت به شیوع کنگو در کشور هشدار داد و گفت: بر اساس آمار وزارت بهداشت از ابتدای سال جاری تاکنون 22 بیمار مبتلا به این بیماری تشخیص داده شده و دو نفر فوت کرده اند.


شهروندان گوشت مورد نیاز خود را از مراکز مجاز دریافت کنند/ هیچ موردی «تب کریمه کنگو» در استان کرمانشاه ثبت نشد.

حسین حیدری در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: تا اینجا موردی وجود دارد از گرفتن تب کریمه کنگو در استان کرمانشاه گزارش نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که در فصل تابستان شیوع می یابد و از طریق کنه به دام منتقل می شود. متأسفانه علائم بالینی و تشخیصی در گاو ظاهر نمی شود بلکه پس از انتقال ظاهر می شود. این ویروس در بدن انسان ظاهر می شود.

و طبق ماموریت دامپزشکی وی گفت: شهروندان دقت داشته باشند که گوشت های مورد نیاز را از مراکز مجاز، قصابی ها و فروشگاه های معتبر تهیه کنند چرا که گوشت ذبح شده طبق ضوابط و مقررات بهداشتی در کشتارگاه ها ذبح می شود.


3df7d511 2497 4136 9abc a99dbb68bbee خبر خاکستری

حیدری گفت: تمامی نکات بهداشتی قبل از ذبح، هنگام ذبح و پس از ذبح زیر نظر دامپزشک رعایت می شود و لاشه دام ها به مدت 24 ساعت در قسمت پیش سرد نگهداری و سپس وارد بازار مصرف می شود.


کشتارهای خیابانی غیرمجاز مکان خطرناکی برای انتشار ویروس است

وی به معضل کشتارهای غیربهداشتی اشاره کرد و گفت: متاسفانه کشتارهای خیابانی و غیرقانونی که با ترشحات حیوانی همراه است، محل خطرناکی برای انتشار این ویروس است.

حیدری با اشاره به اینکه این ویروس بین دام و انسان مشترک است، افزود: مردم به دلیل تفاوت جزئی قیمت ها باید مراقب سلامتی خود باشند، زیرا نمی توان تشخیص داد که دام های ذبح شده در خیابان سالم بوده یا خیر. “

وی به اقدامات پیشگیرانه در روستاها اشاره کرد و گفت: بروشورهایی را در روستاها توزیع کردیم، دام ها واکسینه شدند، سم رایگان در اختیار دامداران قرار گرفت، بخشی از سمپاشی دام ها با کمک انجام شد. از دامپزشکان


face262b 97a7 4eff 9f3f 8ff2a74ab4b7 خبر خاکستری

حیدری با بیان اینکه به دلیل محدودیت های اداری نمی توانیم هر روز و هر فصل سمپاشی کنیم، خاطرنشان کرد: پرورش دهندگان باید همکاری و مشارکت لازم را داشته باشند و ضدعفونی اضافی ایستگاه های دام را خودشان انجام دهند.


کشاورزان و قصابان باید به شدت از له کردن کنه ها بر روی بدن حیوان خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه تاکید کرد: پرورش دهندگان و قصابان از له کردن کنه بر روی بدن دام خودداری کنند.


0b8fe550 eb06 4b99 9fdd 30ddf865e392 خبر خاکستری

وی یادآور شد: سمپاشی به موقع بدن و نگهداری دام برای مقابله با کنه های ناقل بیماری، استفاده از پوشش مناسب هنگام کار با دام برای جلوگیری از کنه گزیدگی، پوشیدن لباس کار کامل و کلاه، ماسک، دستکش، چکمه و عینک در زمان ذبح دام. توسط افراد اعم از قصاب، دامپزشک، عوامل آزمایشگاهی نکاتی برای کنترل و پیشگیری از تب کریمه کنگو هستند.

حیدری با بیان اینکه این ویروس در برابر حرارت ضعیف است، گفت: هنگام خرد کردن و بسته بندی گوشت باید در منزل از دستکش استفاده شود و حداقل 24 ساعت در فریزر نگهداری شود و در زمان مصرف کاملاً پخته شود.


گزارش کشتار غیرمعمول و تلفات دام و طیور از طریق سامانه 1512 به بخش دامپزشکی


وی گفت: شهروندان باید در صورت وقوع ذبح غیرمتعارف و تلفات دام و طیور از طریق سامانه 1512 به اداره دامپزشکی اطلاع دهند تا از شیوع به موقع این بیماری در استان جلوگیری شود و سلامت کلی جامعه حفظ شود.


83c5a568 74f4 413a 8737 55f32ca12d27 خبر خاکستری


وجود بیش از 800 بیماری شایع بین انسان و حیوان/فصول گرم سال هنگام زادآوری کنه ها

مهتاب کیانی در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: کریمه کنگو در فصول گرم سال از اواخر آوریل تا اواخر سپتامبر که کنه ها رشد می کنند و زاد و ولد می کنند بیشتر دیده می شود.


وی گفت: مخزن این ویروس در طبیعت کنه ها و به دنبال آن گاو، گوسفند، بز و خرگوش هستند. این ویروس از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات یک فرد بیمار و لاشه حیوان آلوده (به قصابی ها و کشتارگاه ها منتقل می شود) به فرد سالم منتقل می شود.


ef2b888b 922c 4a54 b7bc 408394b31fa6 خبر خاکستری


تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در حیوانات اهلی هیچ علامت واضحی ندارد و خطر انتقال در انسان در طی ذبح حیوان آلوده یا مدت کوتاهی پس از ذبح حیوان آلوده (پس از تماس با پوست یا لاشه حیوان، در صورتی که حیوان یک صحنه).


وی گفت: تماس با خون و بافت های بیمار به ویژه در مرحله خونریزی و یا انجام هر گونه عملی که باعث تماس فرد با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ شود نیز می تواند باعث انتقال بیماری شود.

و وی خاطرنشان کرد: بیش از 800 بیماری مشترک بین انسان و حیوان از جمله مالاریا، شاربن، آنفولانزای پرندگان و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو وجود دارد که با مصرف این گوشت ها افراد می توانند به این بیماری ها مبتلا شوند.


386f3bd2 7549 4893 b1b4 66a0e472dc91 خبر خاکستری

به گزارش مرصادنیوز، میزان مرگ و میر در میان مبتلایان در سال های اخیر متفاوت بوده است و قصابان در معرض خطر قصابان، پرورش دهندگان و کارگران کشتارگاه ها به طور قابل توجهی ابتلا به این بیماری و حتی در بین کارکنان بیمارستان ها را دارند.

تولیدکنندگان و افرادی که در کشتارگاه ها و مراکز بسته بندی کار می کنند در صورت ایجاد زخم یا جراحت پوستی در حین کشتار و بروز علائم بیماری سریعاً با مراکز بهداشتی تماس بگیرند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید