خطوط و تابلوها در بهارستان تشدید شد/ کدام نخست وزیر استیضاح می شود؟

خطوط و تابلوها در بهارستان تشدید شد/ کدام نخست وزیر استیضاح می شود؟

روز جدید : انتقادات مجلس از عملکرد کارمندان دولت به حدی شده است که این روزها نمایندگان مجلس برخی وزرا را تهدید به استیضاح می کنند.

اگرچه تصور می شد با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی و همسویی دولت با مجلس اصولگرا، مشکلات اقتصادی حل شود، اما در ماه های اخیر کاهش مداوم بورس، وضعیت تاج و تخت کشور، افزایش قیمت کالاها مانند برنج، مسکن و ماشین آلات؛ انتصابات خانوادگی در حکومت خشم بهائیان را برانگیخت. مانند هر جلسه مجلس، میکروفون خود را باز می کنند و به وزرا تذکر می دهند. برخی از نمایندگان مجلس نیز تا آنجا پیش رفتند که نخست وزیران را استیضاح کردند.

کما اینکه فشار مردم به نمایندگان مجلس باعث شده تا از ابزارهای نظارتی خود مانند استیضاح، تحقیق و تفحص و … استفاده کنند و به دولت ها پیام دهند که چک سفید امضا نمی کنند.

اولین راه خروج از تیم اقتصادی دولت چیست؟

سخنرانی سید احسان هندوزی وزیر اقتصاد از روز تشکیل کابینه تا چهار ماه بعد همواره زیر ذره بین نمایندگان مجلس بوده و انتقادات بی شماری از پشت سر به وی وارد شده است. در تریبون مجلس و در فضای مجازی.

مانند علیرضا پاک فطرت، یکی از اعضای کمیسیون مدنی مجلس که درباره رویداد۲۴ می گوید: «روزی که وزیر اقتصاد برای اخذ رأی اعتماد به مجلس آمد، هیچ طرح تفصیلی ارائه نکرد، بلکه اکثر کلیات را بیان کرد. نتیجه گیری می شود که وزیر اقتصاد قادر به حل مشکلات اقتصادی کشور نیست. او مرد ضعیفی است و برنامه خاصی ندارد. اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، دیری نمی گذرد که طرح استیضاح وزیر اقتصاد به مجلس می آید و نمایندگان مجلس هیچکس را نمی شناسند.

ابراهیم عزیزی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در پاسخی خطاب به وزیر اقتصاد گفت: مواظب ظلم به بانک ها باشید! 99 میلیون تن پرداخت کرده و همچنان با مشکل مواجه است.

اما در میان هشدارهای نمایندگان مجلس علیه وزیر اقتصاد، زمزمه هایی مبنی بر استعفای وی از دولت به گوش می رسد. اما سخنگوی دولت در واکنش به این شایعات گفت: این بیشتر یک شوخی تلخ است و ارزش پاسخگویی ندارد. وزیر اقتصاد یکی از فعال ترین، باانگیزه ترین و فعال ترین وزرای دولت است که فعالانه و موثر در جلسات هیئت دولت شرکت می کند. وی همچنین یکی از فعال ترین و تاثیرگذارترین افراد در برنامه ریزی و تصمیم گیری اقتصادی دولت در جلسات ستاد اقتصادی دولت است.

سید احسان خاندوزی نیز در توئیتی پرمحتوا نوشت: امروز را با اولین حراج الکترونیکی مالکیت شروع کردیم و با اولین تامین مالی زنجیره تولید توسط بانک های ملی، مسکن، صنعت و معدن و … ادامه دادیم. به لطف خدا، بذر تلاش در چهار ماه گذشته یکی یکی به ثمر نشسته و در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.» عصرما گفت: دعواهای اخیر در تیم اقتصادی بالا گرفته است و هندوزی قطعاً دیگرانی را که یا فرمانده هستند یا فرمانده هستند، مجبور خواهد کرد. خود را فرمانده ببینند. بر همین اساس شایعه جدایی هندوزی دوباره بالا گرفته و به نظر می رسد ابراهیم رئیسی شخصاً دوست ندارد او را ترک کند.

از وزیر بهداشت سوال شد

کمال حسین پور دوازدهم دی ماه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تذکر شفاهی به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کرد و گفت: آیا از وضعیت اسفبار بیمارستان ها و بیماران مناطق فقیرنشین خبر دارید؟ شهرهای فقیر با کمبود شدید نیروی انسانی، متخصص و تجهیزات بیمارستانی مواجه هستند و سرم و دارو که نیاز اصلی بیماران است در اکثر بیمارستان های این مناطق یافت نمی شود.وزارت بهداشت در حوزه مردمی سلامت و ارتقای آن بسیار ضعیف و بی اثر است و اراده برای تحقق وعده ها در بدنه وزارتخانه وجود ندارد.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر نیز گفت: در توزیع اعتبارات عدالت وجود ندارد و نمی توان روند را اصلاح کرد. به دلیل ناتوانی وزیر بهداشت و وزارت، من و تعدادی از نمایندگان طرح استیضاح خود را آماده کرده بودیم و در حال حاضر در نمایندگان است و به زودی به هیئت رئیسه مجلس ارائه می شود تا بتوانیم تاثیر چندانی در کاهش داشته باشیم. درد و رنج هموطنان درمانگاه ها و بیمارستان ها.

کمتر از چند روز از یادآوری حسین پور می گذرد که روز چهارشنبه (15 دی) نمایندگان مجلس علناً کارت استیضاح وزیر بهداشت را امضا کردند. اما باید منتظر تصمیم نمایندگان باشیم که آیا عین اللهی اولین خروجی رئیس کابینه است یا نمایندگان از این ابزار نظارتی برای اولتیماتوم به وزیر استفاده خواهند کرد و دوباره به او اعتماد خواهند کرد.

فاطمی امین و رستم قاسمی توسط بهارستانی ها تهدید می شوند

در میان وزرای کابینه نیز بارها از سوی نمایندگان به وزیر صنعت و وزیر راه تذکر داده شده است. تصمیم فاطمی امین برای افزایش قیمت خودروسازان با مخالفت شدید نمایندگان مواجه شد تا جایی که برخی رسانه ها از استیضاح وی خبر دادند.

علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس نیز در واکنش به اخباری مبنی بر جمع آوری امضا از سوی نمایندگان برای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هیچ گونه امضایی برای استیضاح وجود ندارد. .

فتح الله توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ نیز با انتقاد از وزیر صمت به دلیل قیمت و کیفیت خودروهای داخلی گفت: هر چه زودتر اقدام اساسی انجام دهید.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، یکی دیگر از مقامات دولتی است که خشم وکلای عمومی را برانگیخته است. سید کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در خصوص جدی بودن استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: استیضاح نزدیک است.

دفاع اصلی تیم اقتصادی

اما در روزهایی که عده ای اختلاف تیم اقتصادی را می گفتند و از طرفی بهاریان مصمم بودند و برای آقایان کابینه اش خط و نشان می کشیدند، رئیس دولت سیزدهم از تیم اقتصادی خود دفاع کرد و در « وی گفت: هماهنگی کامل تیم اقتصادی، کاهش تورم و سفر در استان ها از نقاط قوت دولت است، اما متاسفانه به دلیل عدم اطلاع رسانی دقیق و به موقع، برخی تلاش می کنند این گونه مشکلات را به عنوان ضعف در آگاهی عمومی معرفی کنند. متفاوت به نظر می رسد، بنابراین علاوه بر تبیین اقدامات و عملکردها، باید در بیان مطالب به خصوص اعداد و ارقام اقتصادی دقیق و حساب شده دقت کرد تا به اعتماد مردم خدشه وارد نشود.

دیدگاهتان را بنویسید