خط فقر واقعی 4 میلیون تن است

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی؟ حقوق فقر در کشور با توجه به مبادلاتش در شهرهای بزرگ، متوسط ​​و روستایی متفاوت است، اما با افزایش تورمی که وجود دارد، اگر بخواهیم به ارزش کل و میانگین آن نگاه کنیم، چیزی حدود 10 میلیون تن خط فقر تقریباً می تواند باشد. وی به نواندیش گفت: این واقعی است و بر این اساس می توان گفت که نیمی از جمعیت کشور ما زیر خط فقر هستند.

وی در پاسخ به این سوال که پیامدهای این خطر فقر رسمی در سیاست های اقتصادی و تعیین حداقل حقوق بشر و معیشت چه خواهد بود؟ وی افزود: نکته ای که معاون وزیر کار به آن اشاره کرد باید از سوی وی درخواست شود. از معاون وزیر کار باید پرسید که آیا می توان با میزان درآمدی که اشاره کرد حداقل درآمد خانواده ها را تامین کرد؟ آیا معاون وزیر کار می تواند از این رقم امرار معاش کند؟ من فکر می کنم صحبت های ایشان اصلا با داده های اقتصادی جامعه مطابقت نداشت. اگر دوستان باید معیشت دهک های پایین را بر این اساس برنامه ریزی کنند، باید سرنوشت این گونه برنامه ریزی ها و این گونه آمارها را بازگو کرد.

سعیدی ادامه داد: صحبت های معاون وزیر کار در مورد خط فقر را قبول ندارم و معتقدم در شرایط فعلی کشور چنین آماری صحت ندارد. در حال حاضر، همان یارانه ای که در دهه 1980 به مردم پرداخت می شد، حدود 50 دلار هزینه داشت. الان با همین یارانه نمیشه یه سطل ماست خرید. سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور کاهش یافته است. با این صحبت های معاون وزیر کار، یک خانواده در ماه چند کیلوگرم گوشت می تواند مصرف کند؟ به همین دلیل است که معتقدم نوع برنامه ریزی ما برای تامین حداقل دهک های پایین بر اساس واقعیت های اقتصادی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حذف گوشت، مرغ، لبنیات و… طبق آمار رسمی از جدول برخی ایرانیان و کاهش مصرف آنها خط فقر رسمی و واقعی را نشان نمی دهد؟ وی گفت: در سال 90 خط فقر ما کمتر از یک میلیون بود و یک خانواده همان یک میلیون تن را دریافت کردند. قدرت خرید خانواده برای کالاهای اساسی چقدر بود؟ بحث غذا، لوازم بهداشتی، پوشاک، سرپناه و… می تواند حداقل یک میلیون نفر را برآورده کند. حال با کمتر از 10 میلیون تن می توان این حداقل ها را تامین کرد؟ !! معتقدم بر اساس برخی برآوردها قیمت خانوارهای ایرانی از دهه 80 حدود 25 برابر شده است.

وی ادامه داد: در بحث بودجه 1401 با حذف ارز ترجیحی به این شکل مخالفم، زیرا شوک تورمی به دنبال دارد، مگر اینکه دولت بیاید برخی از کالاهای اساسی مانند مرغ، روغن، برنج، شکر را به شکلی بفروشد. کارت‌های با قیمت مناسب در دسترس مردم به‌ویژه دهک‌های پایین‌تر است، در واقع با حذف ارز ترجیحی، قیمت مرغ به بالای 60 هزار تن، تخم‌مرغ به بالای 90 هزار تن می‌رسد و گوشت برای همیشه از سفره مردم حذف می‌شود. .

دیدگاهتان را بنویسید