خط قرمز دوم شورای نگهبان نام سترا

خط قرمز دوم شورای نگهبان نام سترا

مجلس ساترا را به عنوان یک سازمان غیرقانونی به رسمیت شناخت و در بند الحاقی لایحه بودجه 1402 از صداوسیمها خواست تا لایحه تأسیس آن را به دولت ارائه کند.

شورای نگهبان برای دومین سال پیاپی است که اجازه نمی دهد نام ساترا در لایحه بودجه درج شود. شورای نگهبان این بار وظیفه صداوسیما را برای تهیه ضوابط رسیدگی به تخلفات VOD ها و تنظیم لایحه تأسیس سترا توسط نمایندگان مجلس به دلیل غیربودجه ای بودن آن بر خلاف اصل 52 تعیین کرد. قانون اساسی

با این حال آنچه در لایحه بودجه 1402 رخ داد تنها مخالفت با تصویب بودجه ساترا نیست. نمایندگان می خواستند سازمان صداوسیما را ملزم به تهیه پیش نویس قانونی برای ایجاد ساترا کنند که نشان می دهد ساترا قبل از این لایحه ایجاد نشده و غیرقانونی است.

اما شورای نگهبان این واقعه را به دلیل غیربودجه ای بودن آن نقض اصل 52 قانون اساسی دانسته و آن را به مجلس بازگرداند و نمایندگان نیز به حذف این بند رای دادند و در واقع اذعان کردند که نمی توانند به ساترا اجازه دهند. هویت قانونی تا زمان چالش بین وزارت فرهنگ و Varshad.Islamic و دست اندرکاران VOD (ویدئو برحسب تقاضا) با Satra; سازمان صدا و سیما که مسئول تنظیم رسانه های صوتی و تصویری فراگیر در فضای مجازی ایران است باید به فعالیت خود ادامه دهد.

مهدی کوهیان، وکیل دادگستری و کارشناس رسانه در گفت و گو با خبرآنلاین در تحلیل اتفاقات رخ داده می گوید: همانطور که می دانید ساترا هنوز مجوز قانونی برای تاسیس ندارد.

در حقوق اداری اصولی وجود دارد که به آنها اصول عدم صلاحیت و عدم ایجاد مؤسسات اداری گفته می شود مگر اینکه قانون اجازه دهد. SATRA (سازمان نظارتی جهانی صدا و تصویر) در حال حاضر شامل همان اصول است و نمایندگان مجلس می خواستند آن را قانونی کنند.

در 25 بهمن 1401 رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مصوبه ای را ابلاغ کرد که سازمان صدا و سیما موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از تصویب این قانون، مفاد رسیدگی را به دولت ارائه کند. با تخلفات تریبون های پخش و همچنین ظرف سه ماه لایحه قانون تشکیل سازمان جهانی تنظیم مقررات صوت و تصویر را تهیه و به دولت ارائه کند.

به عبارت دیگر مجلس ساترا را سازمانی غیرقانونی تشخیص داد و در بند الحاقی لایحه بودجه 1402 از صداوسیما خواست تا لایحه تأسیس آن را به دولت ارائه کند.

شورای نگهبان هم اکنون بند 1 الحاقی به تبصره 9 لایحه بودجه 1402 را در خصوص الزام صدا و سیما به تدوین ضوابط رسیدگی به تخلفات VOD و تنظیم لایحه تأسیس سترا به رسمیت شناخته است. ماهیت خارج از بودجه آن برخلاف ماده 52 قانون اساسی است.

وقتی بند الحاقی 1 به تبصره 9 لایحه بودجه 1402 به مجلس بازگشت، نمایندگان به حذف این بخش رای دادند و عملاً پذیرفتند که نمی توانند به ساترا هویت قانونی بدهند.

کوهیان همچنین تصریح کرد: فکر می کنم اگر قرار است این موضوع روشن شود، ابتدا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به تعهدات قانونی خود بر اساس قوانین بالاتر، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و توسعه ششم عمل کند. طرح.”

در این صورت شبکه تلویزیونی داخلی باید تا تصویب لایحه تأسیس سترا به وزارت فرهنگ و معارف اسلامی سپرده شود و به عنوان نهادی قانونی امور این شبکه را برعهده بگیرد. سازمان صداوسیما تا این لحظه در هر کاری که برای حمایت قانونی و قانونی از ساترا انجام داده است، شکست خورده است.

سال گذشته نیز مشابه این اتفاق افتاد و بار دیگر شورای نگهبان آن را رد کرد و نظارت ساترا بر شبکه تلویزیونی خانگی را مغایر با وظایف سایر دستگاه ها اعلام کرد.

اگر نمایندگان مجلس قصد کمک به قانونی شدن سترا را دارند، بهتر است طرحی ارائه دهند که به گفته این حقوقدان و کارشناس رسانه، فوریت ندارد، اما حداقل باید روشن شود که سترا چیست و چه می کند.

مهدی کوهیان در پایان با اشاره به این موضوع می‌گوید: «پس می‌توانید در صورت مشاهده خلاف قانون به دیوان عدالت اداری مراجعه کنید و شکایت کنید. در واقع با ایجاد سترا، حقوق و تکالیف متقابل برای آن مشخص می شود. تا به حال به دلیل نبود این حساب تاسیس کاری نمی توان کرد.

با کنار گذاشتن این موضوع در کنار دستور قضایی فیلمو و فیلم نت از سوی قوه قضائیه می توان نتیجه گرفت که مجلس و قوه قضائیه به درستی متوجه شده اند که در این زمینه مشکل قانونی وجود دارد و ساترا از نظر حقوقی اختیارات لازم را دارد. با محتوای تولید شده در شبکه خانگی تداخل ایجاد می کند. با توجه به این موضوع، بهتر است وضعیت انفعال قانون انطباق و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به شبکه تلویزیونی داخلی بسپاریم و این حوزه را ساماندهی کنیم».

دیدگاهتان را بنویسید