خط و لوگوی جدید برای فضای سایبری

خط و لوگوی جدید برای فضای سایبری

محدودیت فضای مجازی دغدغه برخی نمایندگان مجلس از آغاز به کار مجلس یازدهم بوده است. هر بار نمایندگان طرحی را برای محدود کردن فعالیت در شبکه های اجتماعی با عنوانی جدید فاش می کنند.

آخرین برنامه مجلس این بود که نظرات افراد مشهور را قبل از واکنش مقامات جرم انگاری کند. طرحی که واکنش بسیاری از کاربران و حقوقدانان را برانگیخت.به گزارش تجارت نیوز، حالا این نمایندگان مجلس نیستند، بلکه معاون دادستان قم هستند که در فضای مجازی از مجازات لایک، ناپسند و هشتگ می گوید. مجازات جرمی که به گفته حقوقدانان در قانون تعریف نشده است!

نعمت احمدی وکیل دادگستری گفت: اولاً مجازات یک موضوع باید در قانون تعریف شود، بنابراین بیان این گونه مسائل نه جنبه فقهی و شرعی دارد و نه با آزادی های مردم منطبق است، این اظهار نظر غیرحرفه ای است. وی ادامه داد: اگر این موارد در برخی دادگاه ها اعمال می شود باید به خدا پناه ببریم زیرا مهمترین اصل در قانون اصل قانونی بودن جرم و مجازات است یعنی قانونگذار ابتدا باید جرم را تعریف کند. و سپس برای او مجازات تعیین کرد.

تاریخچه جرم انگاری برای لایک و هشتگ

روز پنجشنبه خبری مبنی بر جرم انگاری لایک و هشتگ در رسانه ها منتشر شد. پیگیری‌ها نشان می‌دهد که اصل ماجرا در تاریخ 18 بهمن توسط خبرگزاری ایرنا منتشر شده است. کوم معاون دادستان کل کشور گفت: هر فرد قانوناً مسئول ایجاد محتوا، ارسال و اشتراک گذاری مطالب در صفحه خود، محتوای نظرات دیگران در آن صفحه و لایک کردن مطالب دیگران است.

به گفته ابوالفضل تحریری، توهین به مقدسات، اشخاص، اعتقادات، اعتقادات و قومیت ها، ترویج نژادپرستی، تهدید، نشر اکاذیب، شایعه پراکنی، تولید و انتشار اخبار و اطلاعات و تحلیل های غیر واقعی از شرایط، پدیده ها و رویدادها در شبکه های مجازی دارای عناوین جرم است. . که قانونگذار برای آن مجازات تعیین کرده است.وی همچنین گفت: برچسب ها و هشتگ ها مطابق با تماس ها و اقدامات گروه های غیرقانونی و ضدامنیتی، درج نظرات غیرمجاز افراد دیگر در صفحه شخصی خود و درج این نوع کامنت ها بر روی دیگران صفحات نیز پرونده های جنایی هستند. در فضای مجازی است که برخورد قانونی می شود.»

آقا تهرانی: فضای مجازی را دست طاغوت گذاشتیم

اظهارات مسئولان برای مهار فضای مجازی ادامه دارد. مرتضی آقا تهرانی رئیس کمیته فرهنگی مجلس از حامیان اجرای طرح حفاظت گفت: فضای مجازی زندگی اول بسیاری از مردم شده است، آن را به طاغوت واگذار کردیم این اقدام صورت گرفته است. در بسیاری از کشورها، از جمله ایالات متحده، 270 بند قانونی در مورد آن نوشته اند.»

به نظر می رسد قوانین اروپا توسط حزب الله نوشته شده است

این اولین بار نیست که آقا تهرانی درباره محدودیت های فضای مجازی اظهار نظر می کند. تقریباً رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به ادعاهای مربوط به محدودیت شبکه های اجتماعی اعتقاد راسخ دارد و در روزهای اخیر گفته بود که طرح حفاظت از فضای مجازی در مجلس برای نظارت بر قانون فضای مجازی و تنظیم مقررات فضای مجازی تغییر کرده است. کار روی این طرح در مجلس ادامه دارد

آقا تهرانی قبلاً گفته بود: «اگر به قوانینی که در اروپا درباره فضای مجازی نوشته شده است نگاه کنید، فکر می‌کنید یک حزب‌اللهی آنها را نوشته است. چرا نمی گویند این مخالف آزادی است؟»
رئیس کمیسیون فرهنگ مجلس: بعضی ها یواش یواش می فهمند! پیش از این رئیس کمیته فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایلنا گفته بود اگر فضای مجازی را محکم کنیم، خارجی ها با ما همکاری خواهند کرد.

وی ادامه داد: وزارت ارتباطات باید اقدامات لازم را برای تقویت فضای مجازی داخلی که خودکفا و ملی است انجام دهد. حضرت آقا از قدیم فرمودند ولی متاسفانه کمتر به این حوزه توجه می شود. من آن را به این واقعیت می گویم که برخی از مردم کمی دیر درک می کنند.”

اصرار برخی نمایندگان برای محدودیت شبکه های اجتماعی؛ حالا با هر اسم و عنوانی. چندی پیش 24 نماینده مجلس قبل از واکنش مقامات رسمی در فضای مجازی طرح تنبیه اظهارنظر افراد مشهور را امضا کردند. طرحی که به گفته منتقدان منجر به بسته شدن آزادی بیان می شود، بر اساس این طرح فردی که دارای موقعیت شغلی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی، علمی، فرهنگی و نظامی است و مطالب نادرستی را بیان می کند که طنین وسیعی دارد. اگر از در صورت عدم وجود مصادیق فساد مشمول مجازات است.

دیدگاهتان را بنویسید