خواست گفتگو از سوی اصلاح طلبان بود نه دولت

خواست گفتگو از سوی اصلاح طلبان بود نه دولت

احسان انصاری: اصلاح طلبان در دیدار با سران قوا چه پیشنهاداتی به دولت داده اند؟ پاسخ دولت به پیشنهادات اصلاح طلبان چیست؟تحلیل اعتراضات اخیر در کشور چیست؟آرمان ملی برای پاسخ به این سوالات گفت وگویی با سیدمحمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح طلب انجام داده است. میرلوحی معتقد است: واقعیت این است که دولت به پیشنهاد اصلاح طلبان پاسخ مشخصی نداده است، نکته دیگر اینکه مطالبه گفت و گو از سوی اصلاح طلبان بوده است نه دولت. این در حالی است که کشور در شرایط بحرانی قرار دارد، دولت باید برای عبور از این بحران از جریان های فکری و سیاسی کمک بخواهد، برخی از مردم کشور معتقدند که این اعتراضات منشأ خارجی دارد، این یکی از مواردی است که ریشه‌های اعتراضات داخلی». ماحصل این گفتگو را در زیر می خوانید.

اعتراضات اخیر در کشور با فراز و نشیب هایی همراه بوده است. ارزیابی شما از ریشه و آینده کشور چیست؟

دلایل مختلفی در شکل گیری اعتراضات اخیر در کشور نقش داشت که در نگاه اول اعتراضات به دلیل فوت خانم امینی اتفاق افتاد اما در واقع ریشه های درونی این اعتراضات در حوزه های مختلف قابل تحلیل و بررسی است. در سال های اخیر موضوعاتی که انتخاب سبک زندگی در بین جوانان دیده می شود و از سوی برخی افراد به عنوان یک جریان حاکم در عرصه های مختلف از جمله موسیقی، حجاب، حضور بانوان در استادیوم های ورزشی، نوع پوشش مطرح می شود نقش داشته است. در بروز اعتراضات اخیر در کشور. یکی دیگر از عواملی که باعث اعتراضات اخیر شد مسائل و مشکلات اقتصادی بود در حالی که یکی از اهداف اصلی انقلاب رونق اقتصادی و زندگی مناسب برای مردم از نظر اقتصادی است. اما امروزه از نظر اقتصادی بین آرمان های انقلاب و زندگی مردم فاصله وجود دارد، جامعه ما در دهه های اخیر همواره با بحران تورم مواجه بوده و شرایط به گونه ای شده است که میانگین تورم کشور در سال های اخیر به میزان قابل توجهی بوده است. حدود 20 درصد در حالی که در سال های اخیر به 40 درصد رسیده است. این تا زمانی است که درآمد و حقوق طبقات مختلف مردم از رشدی متناسب با تورم و گرانی در جامعه برخوردار نشده است. آنها برای ما قابل مقایسه نیستند. ، امروز رشد زیادی داشته اند و تولید ناخالص ملی آنها افزایش یافته است این در حالی است که ایران در این زمینه وضعیت مطلوبی ندارد.

مشکلات سیاست و جامعه مدنی تا چه اندازه در شکل گیری این اعتراضات نقش داشتند؟

مسائل سیاسی نقش مهمی در اعتراضات اخیر داشته است. مهمترین شعار و آرمان انقلاب اسلامی در سال 57 استقلال جمهوری اسلامی بود. در نتیجه جمهوریت یکی از آرمان های اصلی انقلاب محسوب می شد. جمهوری نیز با برگزاری انتخابات ایجاد می شود. متأسفانه در سال های اخیر شرایط مساعدی برای حضور نخبگان و جریان های سیاسی در انتخابات ایجاد شده و نظام تصمیم گیری تامین نشده است و از این حیث با چالش هایی مواجه هستیم که فعالیت حزبی و مطبوعات آزاد از جمله این موارد است. مهمترین اجزای جمهوری در حالی که در این زمینه با چالش هایی مواجه هستیم، احزاب نمی توانند در عرصه سیاسی به طور جدی فعالیت کنند. جامعه ایران در حوزه اجتماعی جامعه ای متکثر است که از اقوام و مذاهب مختلف تشکیل شده است. ترک ها، بلوچ ها و … برای مشارکت در مدیریت کشور و تصمیم گیری که پاسخ قانع کننده ای به آن داده نشده است. در نتیجه وضعیت کنونی جامعه انباشته ای از مطالباتی است که به درستی پاسخ داده نشده و به همین دلیل کشور را در شرایط کنونی با چالش مواجه کرده است و در شرایط فعلی حدود 15 میلیون نفر تحصیلکرده و 3 میلیون نفر هستند. دانش آموزان و این افراد با دنیای اطراف خود متفاوت هستند، در تماس هستند و زندگی جوانان کشورهای دیگر را رصد می کنند، در چنین شرایطی، جوانان کشور وضعیت زندگی خود را با جوانان کشورهای دیگر مقایسه می کنند. این مقایسه قطعا نه با جوانان کشورهای توسعه یافته بلکه با کشورهای منطقه است به همین دلیل باید ریشه اعتراضات اخیر را اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دانست و ریشه این اعتراضات را نباید دانست. به یک عامل کاهش می یابد. .

مهم ترین عواملی که بین آرمان های اصیل انقلاب و شرایط کنونی فاصله ایجاد کرد، کدامند؟

اوایل انقلاب شعارهایی که مطرح شد بر این اساس بود که در ایران جمهوری تشکیل شود که در سطح جمهوری های جهان باشد و انتخاباتی در سطح جمهوری های جهان شکل بگیرد. انتخابات در کشورهای توسعه یافته پس از جنگ این انتظار وجود داشت که عقب ماندگی سیاسی و فرهنگی و اقتصادی متاثر از جنگ جبران شود و در مسیر درست قرار گیرد. این در حالی است که در عمل چنین حادثه ای اتفاق نیفتاده و شرایط به جایی رسیده است که جامعه امروز با چالش هایی مواجه است. انقلاب دیوارهای سنگی اجازه تغییر و تحول در کشور را نمی دهد و اجازه نمی دهد نسل جدید دغدغه های خود را در مورد سبک زندگی که دوست دارد دنبال کند. خلاقیت باعث ایجاد تعارض و بحران می شود. هدف این گروه ایجاد درگیری برای جوانان ایرانی برای انتخاب بین این و آن است. این گروه سعی می کند جوان ایرانی را در موقعیت انتخاب بین این و آن قرار دهد در حالی که جوان ایرانی فکر می کرد می تواند این و آن را انتخاب کند. .

اخیراً اصلاح طلبان با سران قوا و برخی از سران نظام دیدارهایی داشتند، اصلاح طلبان در این جلسات چه برنامه ای برای خروج کشور از بحران کنونی ارائه کردند؟

جریان اصلاحات چالش های اجتماعی و سیاسی را در زمان مناسب شناخت و تمام تلاش خود را برای حل این چالش ها انجام داد. جریان اصلاحات در هشت سال روی کار آمدن دولت تلاش کرد به مهمترین مطالبات مردم رسیدگی کند. همچنین می بینیم که بهترین عملکرد دولت ها در حوزه اقتصادی متعلق به دولت اصلاحات است. در حالی که شعار دولت اصلاحات اقتصادی نبود، بلکه حول محور توسعه سیاسی و تقویت احزاب و نهادهای سیاسی بود، پس از دولت اصلاحات، اصلاحات با چالش ها و محدودیت های بیرونی مواجه شد و جریان اصلاحات از قدرت بیرون رانده شد. به حاشیه رفت . سپس و در سال 92 جریان اصلاح منافع ملی با حمایت آقای روحانی به صحنه بازگشت و زمینه را برای تشکیل دولت اعتدال فراهم کرد، اما جریانی در کشور وجود دارد که یک طرفه است. این گرایش همه شکست ها را به گرایش های دیگر و همه موفقیت ها را به گرایش خود نسبت می دهد. این در حالی است که عامل اصلی بحران های امروز کشور همین روند است. اصلاح طلبان در جلسات اخیر خود به دولت تذکر دادند که دولت باید تسلیم برخی اصلاحات شود و برخی مطالبات جدی مردم را در اولویت اول قرار دهد، موضوع دیگری که در این جلسات مطرح شد بحث گفت وگوی ملی است که مطرح شده است. توسط اصلاح طلبان در گذشته در شرایط فعلی به نظر می رسد دولت پاسخ مثبتی به اصلاح برخی رویکردها، روش ها و ساختارها نداده است.

پاسخ حاکمان به پیشنهادات اصلاح طلبان چیست؟

واقعیت این است که دولت به پیشنهاد اصلاح طلبان پاسخ روشنی نداد و دیگر اینکه مطالبه گفت و گو از سوی اصلاح طلبان بود. این در حالی است که در شرایطی که کشور در شرایط بحرانی به سر می برد، دولت باید برای برون رفت از این بحران از جریان های فکری و سیاسی کمک بخواهد، در حال حاضر جریان اصلاحات معتقد است که ریشه اعتراضات نیز درونی است و برخی ریشه های آن را باید در داخل کشور جست وجو کرد. ما نیاز به اصلاحات جدی در اقتصاد و سیاست خارجی کشور داریم در شرایط کنونی بدنه جریان اصلاحات از این جریان انتقاد می کنند و می گویند که جریان اصلاحات نمی تواند مطالبات مردم را نمایندگی کند. این در حالی است که دولت انتظار دارد جریان اصلاحات مانند احزاب موتلفه و جبهه پایداری رفتار کند و به نمایندگی از جریان اصلاحات بیانیه ای در راستای رویکردی که آنها دنبال می کنند بیان کند. به هر حال این مطالبه عملی نیست و اصلاح طلبان نمی توانند برخلاف منش و اصول خود عمل کنند.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید