خواننده های جدیدی که اصالت موسیقی لر را زیر سوال می برند


ساعت: 13:50
تاریخ انتشار: 1401/02/14
کد خبر: 1836402

جولان خوانان جدید که به جای موسیقی اصیل لری، اشعاری مغایر با فرهنگ بومی استان می خوانند، آینده فرهنگی و موسیقی اصیل کهگیلویه و بویراحمدی را تهدید می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از زاگرس صبح امروز ، موسیقی اصیل لری از قرن ها پیش در فرهنگ منطقه وجود دارد که هم تحریک کننده احساسات است و هم کارکرد پیام رسانی و بیان افکار را دارد. امروزه موسیقی برای عموم مردم تولید می شود و البته برای مخاطبان خاص شاهنامه خوانی نوعی موسیقی در فرهنگ لر است که نشان از تعصب ملی گرایانه دارد.

متاسفانه در دهه اخیر برخی از خوانندگان نوظهور به جای موسیقی اصیل لری از اشعاری که هیچ ربطی به فرهنگ مردم این استان ندارد استفاده کرده اند.

آنچه امروزه در قالب موسیقی فولکلور و سنتی کهگیلویه و بویراحمد توسط نوازندگانی که با فرهنگ اصیل این دیار بیگانه هستند ظاهر می شود، ریشه در غزل و اساس موسیقی سنتی این استان ندارد.

به مردم شعرهایی با اشعاری چون حاجی دختر و خان ​​دخترخان با ادبیات غیرسنتی و ناآشنا با فرهنگ اصیل لر آموزش داده می شود که ربطی به موسیقی محلی این دیار ندارد.

برخی شومن های ارکسترال با تزریق اشعار بی معنی و گاه مبتذل به موسیقی مفهومی و سنتی این کشور به فرهنگ غنی این کشور آسیب رسانده اند. سنت زیبا به جای موسیقی اصیل، مخاطب را با موسیقی تلفیقی غربی تغذیه می کند و خرده فرهنگ های این کشور را از بین می برد. موسیقی اصلی

آنچه امروز شاهد آن هستیم، اشعار بی معنا، مبانی ضد خانواده و گاهی حاوی اشعار مبتذل است که توسط مشتی خواننده ارکستر خورده شده و بر طبل تخریب این سنت اصیل دمیده است.

در موسیقی سنتی و اصیل این سرزمین، زنان نماد عفاف و مردم نماد میرشکار، افرادی با تعصبات بالا دیده می شوند، اما امروزه این خوانندگان به ظاهر مطرح در فضای مجازی با ابیاتی زشت به مهمترین و اساسی ترین نیروی لر حمله می کنند. زنان نجیب این سرزمین مورد سوال هستند.

آنچه مسلم و قابل مشاهده است، نابودی موسیقی بومی و سنتی کهگیلویه و بویراحمد با حضور این شومن ها و ترانه سرایان ارکستر است که این سنت چند هزار ساله محلی را به کام خود کشاند.

وی امروز از مسئولان فرهنگی اعم از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حوزه هنری، سازمان تبلیغات اسلامی و نهادهای فرهنگی می خواهد که در جهت حفظ این سنت بومی و جلوگیری از این سنت غنی و فرهنگ اصیل شیر و اصیل تلاش کنند. شیرهای این سرزمین.تا به دست این مردم غارت شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید