خوش آمدید به خاتمی، انتقاد از قالیباف و گلایه از مراجع تقلید

خوش آمدید به خاتمی، انتقاد از قالیباف و گلایه از مراجع تقلید

هفته نامه صبح صادق، مطبوعات معاونت سیاسی ولی فقیه در سپاه در آخرین شماره خود سه مطلب منتشر کرد که تا حدودی غیرمنتظره بود. خوش آمدید به آخرین سخنان سید محمد خاتمی، انتقاد ضعیف و آرام از طرح «قاعده نوین» رئیس مجلس محمدباقر قالیباف و همچنین بیانیه «انتظار» از «مرجع و علما» برای روشنگری. درباره رویدادهای اخیر، سه مقاله بود که آخرین شماره «صبح صادق» به آن پرداخته است.

حاتمی چقدر خوبه

سید محمد خاتمی

ارگان مطبوعاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از مطالب خود را به آخرین سخنان سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده است. مقاله ای که در مقایسه با سایر مقالات این نشریه درباره خاتمی قابل ستایش است. با عنوان “خوب اما به اندازه کافی خوب نیست”. نویسنده به بخشی از آخرین سخنرانی خاتمی اشاره می کند که در آن می گوید: «براندازی نه مطلوب است و نه ممکن» و آن قسمت را مصداق «مرزگیری» بر «دشمنان و براندازان» می داند. نویسنده هفته نامه سپاه نیز اظهارات خاتمی را «گامی رو به جلو» ارزیابی کرد، اما در این باره نوشت که «قطعاً این اقدام به تنهایی کافی نیست». رویکردی که حداقل از زمان انتخابات 88 در مورد خاتمی سابقه نداشته است. مجله صبح صادق در این مقاله به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری 88 اشاره کرده و می نویسد که این اتفاقات کشور را «به لبه پرتگاه» رسانده است. نویسنده ادامه می‌دهد که در آن سال‌ها «مردم و نظام» خواستار «تمایز و توجیه روشن» مردمی بودند که او «طرفداران فتنه ۸۸» با «دشمنان ایران و ضد انقلاب و اسلام‌گرایان» می‌خواند. حرکاتی که به گفته نویسنده، «هر کدام به یک طریق و با بهانه از آن دوری می‌کردند.

نویسنده «صباح صادق» در ادامه به جایگاه محمد خاتمی در فضای سیاسی کشور پرداخت و اظهار داشت: «با وجود تلاش برخی طیف‌های جریان اصلاح طلب برای دور زدن سیدمحمد خاتمی و همچنین فاصله‌گیری رسمی از سیدمحمد خاتمی. برخی از تندروهای اصلاح‌طلب با رویکرد اصلاح‌طلبی و غلتیدن در دامان براندازان، می‌توان گفت که رئیس دولت اصلاحات همچنان برجسته‌ترین و مورد قبول‌ترین چهره این طیف سیاسی است. جایگاه رهبری در میان اصلاح طلبان با نظر مثبت.

نویسنده در بخشی دیگر به نقش محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و دوازدهم و همچنین در مجلس دهم پرداخت و نوشت که علیرغم تلاش اصلاح طلبان برای تشکیل شورای سیاستگذاری و… می‌داند، او تکرار کرد که «فقط داشتن این موقعیت کافی نیست». دفتر مطبوعاتی سپاه به بخشی دیگر از سخنان خاتمی اشاره کرد. آنجا که می گوید: «اولین گام درک و حرکت به سمت همدلی و اقناع متقابل است». در نهایت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، موضع خاتمی را در میان اصلاح‌طلبان، موضعی «ویژه» دانست و ابراز امیدواری کرد که وی بتواند «با ایجاد درک درستی از طیف اصلاحات با خط‌مشی با دشمنان ملت ایران، زمینه گفت‌وگو را فراهم کند».

اگرچه مطبوعات سپاه سخنان خاتمی را هم مرز با «ضد انقلاب» توصیف کردند، اما این اولین بار نیست که رئیس دولت اصلاحات چنین مواضعی را اتخاذ می کند. وی پس از اعتراضات آبان ماه 98 با انتقاد از روابط با معترضان گفت: در میان آنها براندازانی هستند که به یک اندازه زهر را علیه اصلاح طلبان و اصلاح طلبان خشن پاشیده اند و می گویند مخالف جمهوری اسلامی هستند و این کار ما را از هم جدا می کند. «تعیین مرزها را تسهیل می‌کند؛ اگرچه همیشه بر تفکیک مرزها تأکید شده است».
نه تفاوت محتوای سخنان خاتمی با سخنان او در سال 1377 و نه تفاوت شرایط امروز با آبان 1377 مشخص است. هفته نامه صبح صادق در شماره 924 تاریخ انتشار 20 دی 1377، یعنی چند روز پس از سخنان خاتمی، با انتقاد شدید از حسن روحانی، رئیس جمهور وقت، گفت که خاتمی «مسئولیت دولت روحانی و عملکرد آن را نمی پذیرد» و همچنین با حمله به خاتمی، گفت: «سید محمد خاتمی اکنون به جای عذرخواهی خطاب به مردم و از طرفدارانش خواست پاسخگوی مردم باشند، بیانیه ای داد و درباره حق اعتراض و مسائل اقتصادی و دموکراتیک صحبت کرد.» این سوال همچنان مطرح است؛ صحبت های حاتمی در آذر 1377 و آبان 1401 یکی دارد. موضوع؛ پس دلیل تغییر ادبیات و رویکرد حداقل مطبوعات سپاه چیست؟

شک و تردید در پروژه فرش «قاعده جدید».

محمد باقر قالیباف

موضوع دیگر انتقادات تلویحی و ملایم محمدبکر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی است که مورد توجه مطبوعات سپاه قرار گرفت. کلیباف در هفته‌های گذشته دو بار در دو سخنرانی قبل از دستور خود تاکید کرد که «پس از برقراری امنیت» نظام باید به سمت «اصلاح حکومت‌داری» در حوزه‌های مختلف حرکت کند و «حکمرانی جدید» در یک نظام سیاسی اسلامی ایجاد شود. جمهوری

مطبوعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به سخنان کلیباف به این نکته اشاره کردند که باید «مقابله قاطع با ضد انقلاب» صورت گیرد که البته نگارنده معتقد است: «نظام در آستانه پایان مدارا و پایان قاطع است. تقابل.”

بخشی که به نقد اظهارات قالیباف مربوط می شود این است که نویسنده به سابقه طولانی صحبت از «اصلاحات و تحول» اشاره کرده و تأکید کرده است که افرادی که بر این نکات تأکید می کنند «چیزی جدید، خاص و عملیاتی ارائه نمی کنند. حرف هایی که به نوعی بوی تکرار و شنیدن دوباره آنها را می دهد واقعاً به دل نمی نشیند!» نهاد مطبوعاتی سپاه به کلیباف، مشاوران و همراهانش توصیه کرد: «برای اینکه دچار این تکرار نشوید، در طراحی عنوان کوتاه نمانید. برای جعل کلمه و ترسیم مختصات و ابعاد آن چیزی که «قاعده جدید» نامیده اند. این مقاله می افزاید که باید «ایده ای منسجم، عملیاتی و قابل قبول به افکار عمومی ارائه و سپس به نخبگان و صاحب نظران ارائه شود. تکمیل’.

وی همچنین به موضوع گفت و گو که این روزها بارها از سوی رئیس قوه قضائیه شنیده شده است، اشاره کرد و معتقد است موضوع این گفت وگو «گشایش گفت وگوی احزاب و گروه های سیاسی» است. اما در عین حال تاکید کرد که «آنچه نامعلوم است موضوع بحث است و اتفاق نظری در این زمینه وجود ندارد». به نظر می رسد تبیین ابعاد «رژیم جدید» می تواند مورد اجماع نظر نخبگان فکری-سیاسی جامعه باشد.
وی در پایان این مقاله، ایده «مدیریت جدید» را «دستورالعمل هایی برای غلبه بر شرایط موجود و رسیدن به عصر جدید» ارزیابی می کند. البته به شرطی که «ملاحظات در نظر گرفته شود و کار در مرز شعار باقی نماند و اصرار لازم برای تحقق آن وجود داشته باشد». خبرگزاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد که «دولت موجود نیازمند تغییرات اساسی است». این مقاله را می توان نه به عنوان نقدی بر اصل کلام کلیباف، بلکه به عنوان نقد گفتار معمولی دانست. البته مشخص نیست که انتقادات قالیباف برای رئیس مجلس چه معنایی دارد، اما واضح است که نگارنده اصلاح حکمرانی را نیز ضروری دانسته است.

هشدار برای چه کسی و چه؟
ابوالقاسم علیزاده

اصطلاح سوم بحث برانگیز است. ابوالقاسم علیزاده نماینده ولی فقیه در سپاه تهران در یادداشتی با عنوان «توسعه اخطار» به بررسی برخی رویدادهای پس از انتخابات سال 88 پرداخته است. البته با ادبیات خودشان. اما در قسمت آخر پس از بازگویی این داستان و چند حدیث، سخنرانی اصلی را ایراد کرد.

نویسنده که از کارمندان سپاه است، وضعیت کنونی کشور را «پیچیده» توصیف کرده و انتظارات از مسئولان را بیان می کند. نماینده ولی فقیه در تهران نوشت: انتظار می رود آحاد ملت به ویژه علما و مراجع معظم تقلید که همواره عالم و بصیر بوده اند، به نقش هدایتگری خود عمل کنند. ، بینش و روشنگری به موقع و تشویق نیروهای در حال مرگ. آنها مدافع امنیت کشور بوده اند که مظلومان جان خود را فدای عزت و اقتدار کشور می کنند.» با این نوشته کاملا مشخص شد که منظور اکثر خواص کدام نشانه ها و چه طیفی بوده است. اما البته از نظر نظام دامنه املاک وسیعتر است و محدود به مراجع نیست، اما این مسئول سپاه با عنوان شکایت هشدار از مراجع تقلید خواست در قبال حوادث اخیر سکوت نکنند. ؛ شکایت در عنوان مشخص است، اما مشخص نیست که بخش “هشدار” در عنوان به چه کسی یا چه رویدادی است؟

دیدگاهتان را بنویسید