دادستان کل کشور: نمی توانیم چراغ را نگه داریم تا ببینیم کدام ساختمان خطرناک است!

دادستان کل کشور: نمی توانیم چراغ را نگه داریم تا ببینیم کدام ساختمان خطرناک است!

روز جدید دادستان کل کشور در پاسخ به اینکه چرا در 6 سال پس از حادثه پلاسکو تعداد 129 ساختمان بحرانی کاهش نیافته است، گفت: باید از آقایان مسئول بپرسید! ما که نمی توانیم نور را نگه داریم تا ببینیم کدام ساختمان خطرناک است

حجت الاسلام منتظری در گفتگوی ویژه خبری درباره پیگرد عاملان حادثه کلانشهر آبادان و در پاسخ به سوالی از شما (دادستان کل کشور) شب قبل اعلام کرد که قوه قضائیه با مقصر یا سهل انگاری در حادثه پایتخت اعم از اینکه آیا از قوه قضائیه است، چه از مجریه باشد و چه دستگاه دیگری، بدون اغماض با آن برخورد می کند، اما شما پیگیری نقش دادستان آبادان و ارتباط او با حادثه کلانشهر را به زمان دیگری موکول کرده اید. سخت است. برای همین فردا شورای عالی دادستانی کل کشور را تعیین کردیم [یکشنبه ۸ خرداد]صبح زود راهی خوزستان می شوند.

دادستان کل کشور در پاسخ به این سوال که چرا بعد از حادثه پلاسکو پس از تهران که منجر به حادثه کلانشهر شد، دادستانی از وقوع حادثه پلاسکو و حتی سینا آتار جلوگیری نکرد، توضیح داد: قوه قضاییه در قبال جرایم و مجرمان مسئولیت دارد؛ چرا که پس از وقوع حادثه پلاسکو و حتی سینا عطار پس از تهران از وقوع حادثه جلوگیری نکردند. چرا نهادهایی مانند شهرداری ها و وزارت راه و شهرسازی یا در وهله اول نظام مهندسی باید از مشکلات، تعهدات و مسئولیت های خود که منجر به این حوادث می شود غفلت کنند؟

منتظری: وظایف قوه قضائیه در این زمینه چیست که از حدود 3500 ساختمان خطرناک 129 ساختمان بحرانی پس از حادثه پلاسکو شناسایی شده است؟ وی افزود: متأسفانه آنچه ما شاهد آن هستیم و می بینیم و می شنویم این است که ادارات مختلف به دنبال مقصر هستند و می خواهند به نحوی تقصیر را به گردن دیگری بیندازند، اما این چیزی است که چون به چندین دستگاه بستگی دارد، دستگاه هایی که دارند. تعامل داشته باشند. و هماهنگی و همکاری داشته باشند تا در حدی که به وظایفشان مربوط می شود اقدام کنند و هر جا جنایتی را مشاهده کردند، جرم را به قوه قضائیه گزارش کنند.

منتظری با بیان اینکه چرا 129 ساختمان بحرانی در 6 سال پس از حادثه پلاسکو کاهش نیافته است، گفت: شهرداری تهران، نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه های مسئول باید در هفته جاری و تک تک پرونده ها به دادستانی کل کشور مراجعه کنند. و اتخاذ تصمیم مشروط بر اینکه هر تصمیمی که توسط دادستان گرفته شود.

دادستان کل کشور در پاسخ به این سوال که آیا این تصمیم 6 سال پیش ممکن نبوده باشد؟ گفت: باید از آقایانی که مسئول هستند بپرسید! آنها باید اعلام کنند؛ ما که نمی توانیم چراغ را نگه داریم ببینیم کدام ساختمان خطرناک است و این جزو وظایف ما نیست! شهرداری باید بیاید اعلام کند و نه تنها اعلام، بلکه برنامه ریزی هم مفید است.

وی گفت: قوه قضاییه نمی تواند از نظر قانونی مانع تملک ساختمان ها شود. به قوه قضائیه اطلاع دهید تا وارد آن شویم. مسئولیت شناسایی ساختمان های خطرناک و ناایمن قطعا بر عهده قوه قضاییه نیست و دستگاه های مسئول باید تلاش کنند.

دیدگاهتان را بنویسید