دارندگان چک باید مطالعه کنند

دارندگان چک باید مطالعه کنند

روز جدید : بر اساس بخشنامه صادره از سوی برخی بانک ها به شعب خود، در صورت کافی نبودن موجودی حساب برای صدور چک، بانک ها موظفند از تاریخ 7 خرداد ماه چک از موجودی سایر حساب های صاحب حساب را پرداخت کنند.

بر اساس مفاد قانون جدید چک و دستورالعمل حساب جاری، بانک مرکزی به شبکه بانکی ابلاغ کرده است که در صورت ناکافی بودن موجودی حساب صادرکننده چک، بانک‌ها موظفند چک را از موجودی به سایر دارندگان حساب پرداخت کنند. به ترتیب اولویت از حساب جاری، حساب اعتباری پس انداز، حساب سرمایه گذاری کوتاه مدت و حساب سرمایه گذاری بلندمدت و همچنین مسدود شدن کلیه حساب ها و کارت های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده معادل مبلغ چک است. .

بر اساس بخشنامه ای که برخی بانک ها به شعب خود ابلاغ کردند، این قانون از هشتم خردادماه برای شعب بانک ها اعمال می شود. در اطلاعیه یکی از بانک های بزرگ خصوصی آمده است: به ذینفع چک پرداخت شده است.

در صورتی که وجه چک در همان بانک وثیقه نباشد، حساب صادرکننده چک در سایر بانک ها و موسسات اعتباری به میزان کسری چک از بالاترین تا کمترین موجودی توسط «سامانه چک» مسدود می شود. و این اقدام قانونی توسط قوه قضائیه انجام می شود.»

طبق قانون، بانک‌ها باید الزامات قانونی خاصی را در خصوص برداشت از سایر حساب‌های مشتریان برای پاس کردن چک رعایت کنند. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

2. ماده 5 مکرر قانون چک فقط «مسدود شدن کلیه حساب‌ها و کارت‌های بانکی صادرکننده به میزان کسری چک» را مقرر می‌دارد و به بانک‌ها اجازه برداشت از حساب‌های تعیین‌شده را نمی‌دهد.

2- بانک مرکزی در نامه شماره 97/468511 مورخ 98/12/28 بانک‌ها را مکلف به پرداخت چکی از موجودی صاحب حساب در سایر حساب‌های فردی وی به ریال در همان بانک کرد که در مبنای ارائه شده در کارت حساب جاری به عنوان دستورالعمل حساب جاری اجباری اعلام می شود، اما زمان افتتاح حساب جاری برخی از مشتریان بانک به سنوات گذشته و قبل از اعلام اخیر درج حساب جاری برمی گردد. شرط اجازه برداشت از حساب در کارت های افتتاح حساب قدیمی قبل از سال 91 مشخص نشده است البته بانک ها باید شرط جدیدی را به قرارداد خود اضافه می کردند و از مشتریان امضا می گرفتند اما در بسیاری از بانک ها این اتفاق نیفتاد.

2- حال با توجه به نکات فوق برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل قانونی، به ویژه برای حساب های جاری که قبل از سال 91 افتتاح شده اند، لازم است قبل از برداشت از حساب مشتریان به ترتیب فوق، دارنده گشایش کارت را روی یک. حساب جاری و در صورتی که شرط در آن قید شده و به امضای مشتری رسیده باشد، طبق روال اعلام شده توسط بانک مرکزی برای برداشت از سایر حساب های مشتریان.

4- در این خصوص در صورت ارائه چک توسط ذینفع شعبه ای غیر از شعبه افتتاح کننده جهت صدور چک، شعبه مقصد موظف است از سایر حساب های مشتریان استعلام تلفنی و تاییدیه دریافت نماید. شاخه منبع

5- در صورت عدم وجود شرط فوق برای مجوز برداشت از سایر حسابها در کارت حساب جاری و یا عدم موجودی حسابهای فوق و در نتیجه عدم وصول چک طبق بند (ب) ذیل ماده 5. قانون چک برای کلیه حسابها و کارتهای بانکی و هر مبلغی که متعلق به صادرکننده تا مبلغ چک در بانک باشد فقط باید مسدود شود. (در این صورت شعبه مجاز به برداشت مستقیم از سایر حساب ها نیست و تنها وظیفه مسدود کردن حساب است)

6- در صورت واریز بعدی وجه به حساب مشتری، مراجعی که دستور اولیه انسداد حساب بانکی را صادر کرده‌اند، حق تقدم دارند و در صورت وجود وجه بالاتر از سفارش‌های قبلی، بازرسی پس از صدور دستور توسط دادگاه یا مرجع ثبت و در صورت واریز چک به ذینفع کلیه حساب های مشتریان آزاد می شود. لازم به تاکید است واریزهای بعدی به همان حساب جاری با چک مشتری نیازی به دستور قضایی ندارد و نیاز به ارائه گواهی قضایی فقط برای مبالغی است که بعداً در سایر حساب های مسدود شده مشتری واریز می شود. . .

7- طبق بند 19-6 دستورالعمل حساب جاری، شعب موظفند در صورت عدم وجود شرط اجازه برداشت بانک از سایر حساب‌های مشتریان، با فرض ناکافی بودن موجودی حساب جاری در کارت افتتاح حساب، نسبت به انجام آن اقدام نمایند. مراجعین مذکور در ابتدا با مراجعه به شعبه، مفاد این شرط را به اطلاع آنان می رساند و ملزم به امضای فرمت جدید قرارداد و افتتاح کارت جدید جهت افتتاح حساب بر اساس شرایط تعیین شده می باشد. ارائه خدمات حساب جاری به فردی که از امضای فرم مشخص شده امتناع می ورزد امکان پذیر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید