“داروساز”؛ درخیزی برای ارتقای نظام سلامت/سبد دارویی ارزان و در دسترس خواهد بود؟


ساعت: 12:11
تاریخ ارسال: 1301/05/13
کد خبر: 1887849

طرح «درواریر» از سوم تیرماه مراحل اجرایی را در کشور آغاز کرد و کارشناسان حوزه سلامت معتقدند این طرح بدون زیرساخت، هوشمندی و شفافیت قابل اجرا نیست، اما دولت سیزدهم نشان داده که «می تواند».

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز؛ طرح «درویار» از سوم تیرماه مراحل اجرایی خود را در کشور آغاز و به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ شد. هدف از اجرای این طرح افزایش تعداد داروهای تحت پوشش بیمه و کاهش هزینه های پرداختی بیماران است.

دولت سیزدهم مردم در راستای اجرای سیاست های کلی نظام سلامت مبنی بر مدیریت منابع از طریق نظام بیمه ای، در تلاش است تا داروها را به انتهای زنجیره انتقال داده و به مصرف کننده نهایی (بیماران) برساند. از طریق بیمه

بهره مندی همه دهک ها از یارانه دارو و همچنین عدم تغییر پرداخت از جیب بیماران، اجرای بیمه همگانی برای افراد، ایجاد پوشش بیمه ای برای داروهایی که از دیگر مزایای طرح دارویار است. پیش از این مشمول حمایت بیمه ای نبودند و اصلاح الگوی مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو، حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماران خاص و صعب العلاج از مزایای اجرای طرح است. “دارویار”.

حال این سوال مطرح می شود که بیماران بدون بیمه قرار است چگونه داروهای مورد نظر خود را تهیه کنند، پاسخ این است که در این طرح دولت 6 هزار میلیارد تومان برای پوشش بیمه نشدگان هزینه کرده است.

طبق آمار 6 میلیون نفر در کشور فاقد بیمه هستند و با طرح دارویار این افراد بدون مراجعه حضوری بیمه سلامت می شوند و بر اساس همان یارانه ای که تحت پوشش بیمه های دیگر است داروهای خود را دریافت می کنند.

همچنین اتباع خارجی می توانند برای بیمه شدن به باجه ها مراجعه کنند و اتباع غیرمجاز نیز در صورت تایید وزارت کشور بیمه خواهند شد.

شاید این سوال در ذهن مردم ایجاد شود که آیا افرادی که آزادانه برای پزشکی اقدام می کنند می توانند دارو بگیرند؟ پاسخ در طرح دارویار نهفته است تا در صورت داشتن بیماری مزمن، مشمول دریافت یارانه دارویی شوند.

نظارت بر پروژه دارویار توسط یک تیم بازرسی ویژه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش بهداشت به منظور اطمینان از بهره مندی مردم از خدمات پروژه دارویار، اعلام عمومی قیمت دارو در اپلیکیشن تیتک و مسئول غذا و دارو ایجاد شده است. سایت سازمان دارو، امکان گزارش موارد تخلف از طریق سامانه 190 وزارت بهداشت و یا اپلیکیشن تیتک.


افزایش داروهای بیمه ای و کاهش هزینه های بیماران

به طور خلاصه افزایش تعداد داروهای بیمه شده و کاهش هزینه های بیماران از جمله مزایای طرح دارویار است، بنابراین با اجرای این طرح تعداد داروهای بیمه شده و سهم هم اکنون چگونه بیماران از مزایای این طرح بهره مند خواهند شد. ?

سازمان های بیمه گر در حال اجرای این طرح هستند و دانشگاه های علوم پزشکی در تلاش هستند تا این طرح را در دو بخش سرپایی و بستری به طور کامل اجرا کنند.

حال افرادی که از تامین اجتماعی بهره نمی برند چگونه باید از طرح دارویار بهره مند شوند و چه تعداد دارو مشمول این بیمه ها هستند؟ ، به طوری که پس از حذف یارانه ارز ترجیحی دارو، این مبلغ به عنوان یارانه پرداخت می شود و بیماران با افزایش حقوقی نسبت به قبل از اجرای طرح مواجه نخواهند شد.

مقرر شده است با اجرای این طرح دسترسی مردم به داروها به ویژه داروهایی که در صنایع تولیدی با کمبود مواجه هستند تسهیل شود و با طرح دارویار دسترسی به دارو بسیار افزایش می یابد.

سوال دیگری که مطرح می شود این است که در طرح دارویر چه داروهایی تحت پوشش بیمه قرار می گیرند و آیا شامل داروهای بیماران خاص می شوند؟ پاسخ این است که در مرحله اول، رایج ترین و پرمصرف ترین داروها مانند داروهای قلبی عروقی، دیابتی ها و حتی داروهای ساده مثل سرماخوردگی که تحت پوشش بیمه نبودند، در طرح گنجانده شد.

از سوی دیگر، رژیم دارویار فقط نسخه ای خواهد بود، بنابراین اگر بیمار دارویی درخواست کند، تنها با نسخه می تواند آن را دریافت کند.

اما در خصوص داروهای تخصصی سال هاست که تمهیداتی برای ایمن سازی این گونه داروها و در اختیار مردم قرار دادن آن ها اندیشیده شده تا بیماران متحمل هزینه های زیادی نشوند و این موضوع با طرح دارویار و در صورت ارز ترجیحی ویژه ادامه پیدا کند. دارو باید حذف شود برنامه های تکمیلی برای چنین داروهایی قطعا اجرا خواهد شد.

خبرنگار ما با این مقدمه به سراغ علی اصغر باقرزاده، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی و زهرا شیخی مبارکه، کارشناس بهداشت، متخصص طب سنتی ایران، متخصص لنفولوژی و عضو کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی رفت. ، برای بحث در مورد طرح دارویار ویژگی ها و نحوه اجرای این طرح، مدیریت تقاضا، تعادل قیمت و … با این کارشناسان صحبت کنید.


اجرای طرح زیرساخت و هوشمندی لازم است

باقرزاده با تاکید بر اینکه «درواریار» طرح بسیار خوبی است که باید زیرساخت ها و هوشمندسازی ها را فراهم کند، گفت: متاسفانه در دولت قبل طرح های زیادی اجرا شد اما در نهایت این طرح ها به سرانجام نرسید و این مردم بودند که در این راستا بودند. قربانیان مشکلات ناشی از آنها متوجه شدند که برنامه ها اجرا نشد.

وی تصریح کرد: اجرای صحیح طرح دارویار بستگی به توان مالی دولت دارد و اینگونه نیست که بیماران کمبود دارو جایگزینی برای تهیه آن داشته باشند، بلکه کمبود دارو جان بیماران به ویژه بیماران خاص و صعب العلاج را به خطر می اندازد. بیماران.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین اگر خدای ناکرده کوچکترین اشتباهی صورت بگیرد و حتی یک روز دیرتر بودجه تامین شود بیماران دچار مشکل می شوند و باید از محل اعتبارات خود هزینه کنند. . جیب اگر بسیاری از بیماران حتی بیمه ندارند.

باکرزاده همچنین منابع برای اجرای طرح دارویار را بسیار سنگین دانست و قطعا دولت سیزدهم مردم برای تامین مالی این طرح تدابیر لازم را اندیشیده است و توضیح داد: برای ما نمایندگان ملت «اطلاعات» و «اطلاعات» نحوه تامین اعتبارات برای طرح درواریر مشکوک و نگران کننده است اما با ظرفیت مردم دولت سیزدهم و عملکرد این دولت قطعا اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

وی در پاسخ به این سوال که منبع توزیع پروژه «دارویار» کجا خواهد بود؟ وی تصریح کرد: منبع این طرح از محل حذف ارز ترجیحی تامین می شود و سازمان برنامه و بودجه باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد و برای تامین منبع مالی ماموریت سنگینی دارد.

نایب رئیس کمیته بهداشت و درمان شورای اسلامی تاکید کرد: دولت سیزدهم می تواند با کمک مردم و سایر نهادهای دولتی و خصوصی مرتبط با حوزه سلامت طرح داروساز را اجرا کند که در این صورت انقلاب بزرگی رخ خواهد داد. در مراقبت های بهداشتی و سلامت عمومی رخ می دهد.

باقرزاده در پاسخ به این سوال که آیا همه دهک های جامعه از طرح «درواریر» بهره خواهند برد؟ او گفت بله. حتی دهک های پایین بیمه سلامت دارند و با برنامه دولت می توانند با یارانه دارو داروهای مورد نیاز خود را از داروخانه ها تهیه کنند و در صورت اجرای نسخه الکترونیکی (که هنوز اجرا نشده است) بسیاری از مشکلات حل می شود.

وی همچنین تصریح کرد: بیمارانی که هر ساعت، دقیقه و ثانیه باید دارو مصرف کنند، در صورت تامین نشدن امکانات مالی ممکن است با مشکل مواجه شوند و پولی برای خرید دارو نداشته باشند، بنابراین دولت باید در این مورد هوشیار باشد.


لزوم اطمینان از اجرای موفقیت آمیز پروژه درواریر.

یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و یک کارشناس حوزه سلامت نیز درباره ماهیت و اجرای این طرح گفت: دارویاب روی کاغذ طرح بسیار خوبی است و اتفاقات خوبی در آینده می تواند بیفتد و در این زمینه نقش بیمه حمایت از اجرای این طرح بسیار مهم، مهم و حیاتی است.

زهرا شیخی مبارکه خاطرنشان کرد: دولت ابتدا باید اطمینان حاصل کند که قیمت دارو از جیب بیمار پرداخت نمی شود و مردم متحمل هزینه های اضافی نمی شوند، اما نکته اینجاست که موفقیت طرح دارویار منوط به این است که طرح شامل واقعیت است

وی یادآور شد: مردم هنوز اجرای نادرست طرح تحول نظام سلامت را از ذهن خود پاک نکرده اند که به دلیل ضعف مدیریت و کمبود منابع مالی منجر به شکست شد، بنابراین سازمان برنامه و بودجه کشور باید بودجه ویژه ای برای اجرای طرح «دارویار» داشته باشد. به مکانیسم اجرای آن توجه کنید.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت باید شفافیت را سرلوحه فعالیت های خود برای موفقیت طرح درواریر قرار دهد، ادامه داد: انتظار مردم و نمایندگان ملت این است که بودجه اختصاص یافته برای این طرح در نظر گرفته شود. نحوه اجرای این پروژه و سازماندهی برنامه مشخص می شود و در بودجه باید اعلام شود که این بودجه از کجا و با چه مکانیزمی تامین می شود.

شیخ مبارکه تصریح کرد: باید مشخص شود که این بودجه چگونه به دست سازمان های بیمه گر می رسد و این موضوع نیازمند شفاف سازی از سوی برنامه و سازمان بودجه است، بنابراین انتظار می رود بودجه نام و نشان داشته باشد و از سوی دیگر سازمان های بیمه گر باید مابه التفاوت نرخ ارز را پرداخت کنند و از دولت دریافت می کنند تا به موقع در اختیار داروخانه ها قرار گیرد تا وقفه ای در عرضه دارو ایجاد نشود.

وی خاطرنشان کرد: در این صورت پرداخت یارانه دارویی به صورت منظم در طول زنجیره سلامت انجام می شود که در صورت آماده شدن زیرساخت ها علامت گذاری شده و به موقع به داروخانه ها می رسد و هزینه این موضوع نیز به طور مشخص مشخص شده است.

این کارشناس سلامت تصریح کرد: از سوی دیگر برای تامین دارو به زیرساخت های دیگری مانند یکپارچه سازی سامانه الکترونیکی، نظام ارجاع و … نیاز داریم چرا که طرح دارویار بر اساس پزشک خانواده و سامانه هدفمندسازی است.

شیخی تصریح کرد: بنابراین این موارد نیاز به به روز رسانی، مدیریت و اجرا دارد، به عنوان مثال مردم در کشور بیمه ندارند و با چالش و دغدغه مواجه هستند اما اگر طرح درواریر به خوبی اجرا شود همه این نگرانی ها برطرف می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تامین مالی طرح “درواریر” از کانال ترجیحی خروج ارز انجام می شود یا از طریق سازمان برنامه و بودجه؟ وی گفت: نقطه شروع موفقیت طرح درواریر این است که سازمان برنامه – بودجه در این حوزه شفاف سازی و مشخص کند که منابع مالی را از کجا تامین می کند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا از اجرای موفق طرح درواریر حمایت می کنید؟ وی پاسخ داد: خاطره ما از طرح «تحول سالم» تلخ است و بیم آن می رود که طرح «دریور» به خوبی اجرا نشود، اما با ظرفیت و توانمندی دولت سیزدهم مردم، امیدواریم این طرح به موفقیت برسد. کارایی. امیدوارم این طرح نظری به خوبی اجرا شود

شیخی بالاخره تصریح کرد: با اجرای طرح درواریر دیگر با کمبود دارو در داروخانه ها مواجه نخواهیم شد و بیماران به راحتی داروهای مورد نظر خود را دریافت می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید