داستان بی پایان یک مهمانی ناخوانده و زمزمه خاک در شرق بزرگ / تالاب بین المللی هامون ؛ هنوز زیر سم شتر

زمان: 09:22
منتشر شده در: 1400/07/28
کد خبر: 1777643

علاوه بر زخم های سالهای خشکسالی و کمبود آب در تالاب هامون ، چرا به رایج ترین عامل تخریب پوشش گیاهی و فرسایش خاک در این تالاب بین المللی تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از زمان ما ؛ تالاب هامون سومین دریاچه بزرگ ایران است ، دریاچه ای دور از گذشته تازه و آبی. زیرا سالهاست که خشم طبیعت روح آن را می شمارد.

برکه ای که روزگاری امرار معاش مردم بود ، اکنون به منبع گرد و خاک تبدیل شده است ، بادهایی که امنیت مردم را مختل کرده و همچنان در منطقه به خشونت می پردازد و نفس آنها را می گیرد.

اما این روزها علاوه بر خشونت طبیعت و طوفان گرد و غبار ، چرای شترها به بزرگترین عامل تخریب و تهدید جدی برای نابودی پوشش گیاهی تالاب تبدیل شده است ، مشکلی که با وجود رسانه ها و دوستداران محیط زیست همچنان ادامه دارد.

c45c352d 9590 4802 b970 e6edcbc6d557 خبر خاکستری

چرای شترها هنوز تهدید عمده ای برای پوشش گیاهی تالاب هامون است

وحیدپورمردان ، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچنی در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: در بین تهدیدهای نابودی پوشش گیاهی تالاب ، هامون پاشا شایع ترین علت تخریب است.

وی ادامه داد: ده ها برنامه توسعه تالاب هامون برای احیای تالاب ها و ایجاد پوشش گیاهی برای کنترل پدیده حداکثر گرد و غبار اجرا شده است.

روشهای سختگیرانه تری اعمال کنید

این مقام مسئول افزود: این اداره کل اقدامات مختلف قضایی و سختگیرانه ای را در این زمینه به طرق مختلف اجرا کرده است و همچنین از مقامات مربوطه استان درخواست کمک ، همکاری و پشتیبانی بیشتر برای نظارت ، کنترل و حفاظت از این ذخیره گاه زیست کره را کرده است.

وی با بیان اینکه چرای شتر همچنان تهدید اصلی برای پوشش گیاهی تالاب هامون است ، افزود: اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زابل ، گله ای از 500 شتر است که شب ها وارد منطقه تالاب هامون شده و شناسایی شدند.

پورمردان ادامه داد: محیط بانان اداره محیط زیست پس از شناسایی گله ای 500 نفره شترها را از تالاب بیرون راندند.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید